Din vechea pălincie nu a mai rămas decât fântâna cu apă, dar tradiţia preparării ţuicii s-a păstrat neîntreruptă. A fost transmisă şi perfecţionată din generaţie în generaţie.
Acum, faima produselor Zetea a trecut, de mult timp, de hotarele ţării. Cu toate acestea, afacerea a rămas una de familie.
Aşa că ne-am dat silinţa să aflăm măcar câteva dintre ingredientele secrete ale acestei frumoase poveşti. Împreună cu prietenii de la PrăvăliaDeAcasă am stat de vorbă cu Silviu Zetea, cel care duce mai departe tradiţia familiei şi conduce atelierele Zetea.
Cum au ajuns produsele Zetea să fie cunoscute în străinătate?
Ţuica şi pălinca noastră au fost alese să reprezinte România, în calitate de băuturi tradiţionale româneşti, la târgurile şi expoziţiile organizate în străinătate.
De exemplu, pot să amintesc aici Târgul Internaţional de Turism de la Berlin (ITB Berlin), unul dintre cele mai importante evenimente de turism din lume. Acolo, am prezentat Ţuica Zetea de Transilvania şi Pălinca de Ardeal Zetea, alături de alte băuturi marca Zetea. Am primit reacţii foarte bune de la toţi cei care ne-au vizitat standul.
În plus, am participat la numeroase concursuri internaţionale. Cel mai important de menţionat este Concursul Mondial de la Bruxelles. Am şi obţinut Medalia de argint (2001), distincţie care ne onorează şi certifică deopotrivă calitatea aparte a băuturilor noastre.
Ce alte produse reprezentative pentru România sunt prezentate la astfel de târguri din străinătate?
Bineînţeles, sunt nelipsite produsele alimentare cu specific tradiţional (mămăliguţă, brânzeturi, pastramă, cărnaţi şi pâine de casă), dar şi obiectele lucrate din ceramică decorativă. De cele mai multe ori, prezentările de produse sunt completate cu simpozioane, respectiv seri de muzică şi poezie românească.
Am auzit vorbindu-se despre “Ţuica diplomaţilor”, cum s-a ales Ţuica Zetea cu acest renume?
Sunt mai multe motive care au făcut să primim acestă “etichetă”.
Pentru început, produsele noastre au fost prezentate în cadrul Parlamentului European. Apoi, sunt prezente în diverse misiuni diplomatice şi sunt folosite, cu precădere, ca produse de protocol reprezentative pentru România.
Zetea apare chiar şi în anexele tratatului de aderare al României la U.E., la secţiunea de produse tradiţionale româneşti din categoria băuturilor fiind în fruntea listei, încă un motiv de mândrie pentru noi.
Trebuie, de asemenea, să ştiţi că la atelierele noastre din Medieşu Aurit, Satu Mare, ne bucurăm de vizita a numeroşi ambasadori străini, doritori să deguste ţuică tradiţională românească.
Ce calităţi deosebite ale produselor Zetea le fac atât de apreciate în ţară, dar şi peste hotare?
Îmi place să spun că produsele Zetea încântă ochiul, ung trupul şi fac sufletul fericit. Eleganţa prezentării, fineţea produsului data de metoda unică de obţinere şi amprenta proprie, discretă a fiecărei băuturi sunt elemente cheie, care fac ca produsele să fie atât de îndrăgite.
Descrieţi-ne pe scurt metoda de preparare şi cum a fost aceasta perfecţionată în timp?
De exemplu, în cazul Ţuicii Zetea, fructele sunt lăsate la macerat, sunt triplu distilate, apoi produsul este filtrat şi în final depozitat în condiţii speciale în vederea maturării.
Bineînţeles, am armonizat procedeul arhaic de obţinere a ţuicii cu normele europene din domeniu, dar am păstrat caracterul tradiţional al preparării şi l-am îmbunătăţit, introducând a treia distilare, la cazane cu foc direct. Aici, controlul rectificărilor se face după o metodă proprie, secretă şi perfecţionată în timp.
În prezent aveţi trei sortimente principale: Ţuica Zetea de Transilvania, Pălinca de Ardeal şi Pălinca Crai Nou. Care sunt planurile de viitor?
Pe lângă produsele menţionate, mai avem şi câteva preparate specifice. Mă refer la Pălinca de pere, care face parte dintr-o ediţie limitată, de colecţie sau Pălinca Zetea, produsă special pentru Japonia.
Urmează să lansăm, în viitorul apropiat, Vinarsul Zetea (similar cu un brandy) şi lucrăm, în paralel, la un lichior de prune, pe baza de concentrat din prune şi miere de albine.
Plănuim şi să extindem gama de produse exclusiviste şi de colecţie, deci pregătim o mulţime de noutăţi pentru anul 2012.
Multumim.
Autor: Florin Ghinda