In contextul promovarii companiilor romanesti pentru accederea pe piata irakiana, la 22.09.2011, Ambasadorul Romaniei si seful BPCE Bagdad au desfasurat o intalnire cu Guvernatorul Provinciei Basra Khalaf. A. Khalaf. Provincia Basra, majoritar shia, dispunde de cele mai mari rezerve de petrol de pe teritoriul Irakului. La intalnire au mai participat oameni de afaceri irakieni originari din Basra.
Ambasadorul Romaniei si seful BPCE au evidentiat relatiile traditionale dintre Romania si Irak si au prezentat sectoarele economice romanesti care pot contribui la refacerea economiei Irakiene. Atat guvernatorul cat si ceilalti oameni de afaceri prezenti la intalnire au exprimat disponibilitatea de a lucra cu firme romanesti pentru realizarea proiectelor din provincie.
Economia provinciei se bazeaza in primul rand pe activitatea din sectorul petrolier. Dezvoltarea campurilor a fost deja incredintata, prin contracte de prestarii serviicii, catre mari companii petroliere internationale. South Oil Company supravegheaza si participa la derularea contractelor in aceste campuri si exista posibilitati de subcontractare.In domeniul constructiilor se resimte lipsa acuta de locuinte. Atat la nivel national cat si provincial, exista proiecte de construire de locuinte sociale. Ca proiect de infrastructura, Provincia doreste sa modernizeze linia de centura a orasului Basra si legaturile cu Zubayr si Qurna.
In incheierea discutiilor, guvernatorul a lansat (verbal) invitatia sa efectuam o vizita in viitorul apropiat (pana la sfarsitul acestui an). In dorinta de a da vizitei un pronuntat caracter concret, am propus organizarea unui forum de afaceri (mase rotunde) la care sa participe oficiali locali si firme din zona, precum si invitarea unor firme romanesti pentru a se documenta cu privire la proiectele si cerintele pietei si a stabili contacte cu oameni de afaceri irakieni. Guvernatorul a apreciat ideea si a spus ca va sprijini acordarea de vize pentru oamenii de afaceri romani care doresc sa viziteze Basra. Cel mai probabil, actiunea se poate desfasura in lunile noiembrie sau decembrie, in functie de contextul politic si de securitate din Irak si din Basra in special.In contextul celor de mai sus, va rog sa-mi comunicati disponibilitatea deplasarii in Irak, in orasul Basra, in luna noiembrie sau decembrie (perioada se va stabili de comun acord cu Guvernatorul) pentru desfasurarea unor intalniri cu oficiali si oameni de afaceri locali. Guvernatorul va stabili o persoana de contact (irakian) care sa sprijini organizatoric (rezervari la hotel, transport local, rezervare sala de conferinte, efectuarea de vizite, etc.).
Va voi tine la curent cu evolutiile si demersurile (va voi instiinta oportun despre primirea invitatiei oficiale din partea Guvernatorului).
Va rog sa-mi transmiteti o confirmare a intentiei de participare la activitate pana la 21.10.2012 (ipsa unui raspuns = negativ). |
Directorul General al South Oil Company (SOC) a afirmat ca este nevoie de o actiune hotarata pentru a imbunatati infrastructura petroliera din zona Basra daca se doreste indeplinirea tintelor de productie. Afirmatia a fost sustinuta, intr-un interviu separat, de catre vicepresedintele Exxon Mobil Iraq, care a vorbit despre relatia intre cresterea productiei si cresterea capacitatii de export. Anul 2011 va inregistra cu siguranta o accelerare a investitiilor in infrastructura petroliera prin acordarea de catre statul irakian a unor noi avantaje investitorilor.Directorul general al South Oil Company (SOC) Dhia Jaffar a afirmat ca este nevoie de o actiune hotarata pentru imbunatatirea infrastructurii din zona Basra, terminalul sudic de export pentru petrolul irakian, daca se doreste atingerea ambitioaselor tinte de productie. Oficialul irakian a adaugat ca pragul de productie de 2,5 mil.barili/zi ar trebui atins pana la sfarsitul lui 2011, dar, pentru a face posibil acest fapt, trebuie depasite limitarile retelei de conducte, a facilitatilor de depozitare si terminalelor de export. Majoritatea infrastructurii petroliere este veche si nu mai poate functiona la capacitatea maxima.Planurile de intretinere care deruleaza in prezent vor duce la cresterea capacitatii de export din zona Basra la 1,8 mil.barili/zi. Exista proiecte pentru tratarea chimica a conductei sudice (pentru reducerea frecarii) si pentru construirea unor conducte offshore si a unor puncte de acostare pentru incarcarea petrolului in tancuri. Realizarea proiectelor ar creste capacitatea de export cu 900.000 barili/zi.
Campurile din sudul Irakului produc majoritatea petrolului si realizeaza cea mai mare parte a exportului: 77,4% din petrolul irakian a fost exportat prin terminalul sudic. Companiile petroliere internationale au crescut productia intr-un ritm remarcabil, iar acest succes a creat un “punct de sufocare”: capacitatile de export si stocare sunt inferioare productiei.
Intr-un interviu acordat la 26 aprilie, vicepresedintele Exxom Mobil pentru Irak James Adams a exprimat ingrijorari similare in ciuda succeselor obtinute in campul West Qurna 1. Terminalele Basra si Khor al-Amaya si conductele de transport pana la acestea sunt cheia dezvoltarii. Pe termen scurt, se poate actiona mai usor asupra productiei (reducere) decat pentru construirea facilitatilor necesare pentru asigurarea continuitatii exporturilor. Nu se poate estima daca productia va creste pana in punctul de “sufocare” inainte de finalizarea noilor facilitati de transport si export.
Aceste decalaje intre infrastructura de productie si cea de export este cauza unor incertitudini: cat de repede va continua sa creasca productia si cat timp actuala infrastructura poate sa faca fata. Problema productiei este insa mai putin presanta: avansul rapid al companiilor internationale in sudul Irakului este rezultatul reabilitarii facilitatilor existente. Urmatoarea etapa de dezvoltare va insemna adaugarea a numeroase facilitati de productie noi. Alt motiv de ingrijorare este faptul ca infrastructura existenta este foarte veche, iar functionarea echipamentelor, conductelor, tancurilor si statiilor de pompare este incerta. Cand echipamentele ating durata maxima de viata, nimeni nu poate spune cat timp vor mai putea functiona, a afirmat oficialul de la Exxon.
Tinta de productie, stabilita de Ministerul Petrolului la 10-12 mil.barili/zi pana in 2017, a fost intampinata cu scepticism, unii sugerand ca estimarea de 6-7 mil.barili/zi este mult mai realista. Chiar si aceasta tinta de 6-7 mil.barili/zi, pe care ministerul planuieste sa o atinga pana in 2014, este dependenta de constructia unor noi conducte, tancuri de depozitare si statii de pompare. Instalarea unor noi capacitati concomitent cu intretinerea celor vechi este o activitate dificil de echilibrat. Pentru cresterea capacitatii de export din campurile sudice noua infrastructura este cruciala.
Presiunea asupra Bagdadului pentru cresterea exporturilor este extraordinara. Din punct de vedere politic, Guvernul trebuie sa imbunatateasca serviciile esentiale pentru populatie si acest lucru poate fi finantat numai prin cresterea veniturilor din vanzarea petrolului si gazelor. Din punct de vedere fiscal, Guvernul trebuie sa faca fata platilor pentru recuperarea costurilor companiilor petroliere. In timp ce cresterea pretului mondial la petrol este o veste buna pentru Guvern, faptul ca firmele petroliere au crescut productia mai repede decat era preconizat le permite acestora, conform contractelor, sa inceapa acoperirea costurilor. In 2011 vom asista cu siguranta la o accelerare a investitiilor in infrastructura de stat si acceptarea de catre Irak a unor conditii pe care nu le-ar fi acceptat anterior din partea investitorilor. Companiile energetice si firmele de infrastructura au avantaje din ce in ce mai mari in negocierile cu statul irakian. |