Durabilitatea si problemele ecologice sunt preocupari cheie pentru multe guverne si corporatii si, din acest motiv, o masina ce produce zero emisii s-a dovedit a fi, in ultimii ani, foarte populara.
Consensul este ca, daca ar deveni disponibile pe scara larga, masinile pe baza de hidrogen ar putea ajuta la reducerea masei de carbon din marile orase. De fapt, studiile internationale au aratat ca masinile pe baza de hidrogen ar putea juca un rol in reducerea pe termen lung a emisiilor de gaze, in timp ce consumatorii isi pot pastra modele existente de a conduce si de mobilitate personala.
Aceste vehicule au autonomie mai mare si se pot alimenta mai rapid decat alte tehnologii alternative, cum ar fi masinile electrice. Ambele tehnologii au propriile avantaje cu privire la mediile de folosire, ambele fiind de folos pentru a putea atinge normele reducerii emisiilor: masinile electrice folosite in interiorul oraselor, pentru distante mici, iar masinile pe baza de hidrogen pentru distante lungi, in afara oraselor.
Companiile auto construiesc masini ce combina hidrogenul stocat intr-un bazin de la bord cu oxigenul din aer pentru a genera electricitate. Electricitatea porneste apoi motorul electric, ce ruleaza rotile masinii. Expertii industriei spun ca noul vehicul nu va produce emisii de gaze la nivel local si nici cand sunt produse din surse regenerabile, transformandu-le astfel in masini mult mai prietenoase cu mediul inconjurator decat cele standard. In loc sa emita gaze, aceste masini, vor elibera doar mici doze de vapori de apa in atmosfera.
Primul punct slab al acestor initiative este faptul ca lipsa statiilor de alimentare produce obstacole majore pe o piata cu acceptare mai larga pentru masinile pe baza de hidrogen.
Numarul limitat al statiilor de alimentare indica o industrie noua ce are nevoie de ani de zile pentru a se dezvolta considerabil. Totusi, unele tari europene au inceput deja sa implementeze proiecte concrete pentru a-si dezvolta sau adapta infrastructura in vederea alimentarii masinilor cu hidrogen. In Germania, de pilda, este in curs de implementare un proiect care prevede deschiderea unei statii de alimentare in aeroportul Brandenburg. Proiecte similare se dezvolta si in Statele Unite ale Americii, cum ar fi initiativa care prevede trecerea la masini alimentate cu hidrogen pentru transportul in comun.
Costul acestor masini reprezinta, de asemenea, o problema. The Financial Times spune ca este improbabil ca aceste masini sa devina viabile din punct de vedere comercial in urmatoarea perioada de timp, iar daca alimentarea se scumpeste din cauza taxelor, dorinta de a detine o masina prietenoasa cu mediul inconjurator ar putea sa scada dramatic. De cealalta parte, costul pe kilogram de combustibil se va imbunatatii pe scala economica odata ce un numar mare de masini vor utiliza statiile de alimentare cu hidrogen.
In concluzie, daca aceste doua probleme majore ale industriei constructoare de masini pe baza de hidrogen – numarul limitat al statiilor de pompare si costul mare privind productia si alimentarea – vor fi atenuate atunci masa de carbon va fi serios redusa in marile orase, in timp ce consumatorii vor putea sa isi continue ritmul de viata obisnuit.
Autor: Ariadna Oslobeanu,
Assurance Senior Manager, Ernst & Young Romania
Sursa: Ernst & Young