O fabrică din Sighişoara cu o istorie de 56 de ani aprovizionează cu milioane de farfurii, ceşti şi pahare din ceramică cele mai mari lanţuri de retail din lume. Cesiro SA este de anul trecut unul dintre furnizorii Tesco, liderul pieţei de retail din Europa Centrală.
Produse made in România în cele mai mari lanţuri de retail din lume. O fabrică din Sighişoara cu o istorie de 56 de ani aprovizionează lunar cu milioane de produse din ceramică magazine precum Carrefour, Tesco sau IKEA din toată Europa. Cesiro, compania a cărei acţionari sunt salariaţii, s-a “bătut” în timp cu chinezii, dar şi cu ceilalţi mari producători de talie internaţională, câştigând un loc în clasamentul celor mai mari producători de ceramică colorată din Europa. “Deocamdată acoperim destul de mulţi retaileri de talie internaţională. Dacă consolidăm relaţia cu ei este foarte bine. “, răspunde Aurelian Voia, directorul Cesiro întrebat dacă există vreun mare comerciant căruia ar dori să-i vândă din produse, dar nu a reuşit încă.
Farfurii româneşti pentru mesele britanicilor
“Cu Tesco lucrăm de anul trecut. Le livrăm cam 15-16% din producţie. Către Carrefour livrăm, de asemenea, de 3-4 ani, fiind unul dintre cei mai mari clienţi ai noştri. Trimitem marfa în diverse locaţii unde aceste companii îşi au depozitele”, mai spune Voia. Totodată, potrivit site-ului companiei, unul dintre clienţii fabricii de ceramică este şi retailerul suedez de mobilă IKEA. Cum au reuşit? “În general participăm la cele mai importante târguri de profil, cel de la Frankfurt fiind cel mai important. Acesta este o modalitate prin care facem rost de noi clienţi. Însă cei mai mulţi cumpără de la noi pentru că suntem foarte cunoscuţi pe piaţă. Sunt puţini producători mari de ceramică colorată din Europa, iar noi suntem printre cei mai importanţi”, mai explică Voia.
85% din produse pentru export
De altfel, din cele aproximativ 4 milioane jumătate de articole din ceramică realizate de cei aproximativ 1500 de salariaţi ai fabricii de la Sighişoara, 85% sunt destinate pieţei externe. ” Livrăm în toată Europa, principalele pieţe de destinaţie fiind Franţa, Spania, Olanda, Polonia. În România comercializăm printr-o firmă de-a noastră în toate marile magazine”, spune Voia încântat că anul acesta a scăpat în mare parte de unul dintre principalii factori de pericol pentru compania sa : marfa ieftină din China. “Anul acesta afacerile au crescut cu aproximativ 30% faţă de perioada similară a anului trecut, pe fondul implementării unei legi anti-dumping prin care UE a impus taxe pentru importurile de produse din ceramică din China. Înainte, niciun european nu se putea apropia de preţurile oferite de fabricile din China. Erau cu 40-50% mai mici”, mai explică directorul Cesiro.
Investiţii de 1,5 milioane de euro
Faptul că avântul chinezesc a fost stopat prin schimbarea legislaţiei nu este însă singurul motiv de creştere pentru Cesaro. În ultimii doi ani producătorul a investit în jur de 1,5 milioane de euro cu scopul de a creşte capacitatea de producţie cu aproximativ 30%, cele mai importante sume fiind alocate pentru achiziţionarea de utilaje. “În 2013 vom finaliza procesul de extindere, în urma căruia vom avea o creştere a producţiei cu 10-15%, ceea ce înseamnă un plus de aproximativ 200.000 de euro în vânzări”, a mai declarat directorul companiei potrivit căruia, anul trecut a angajat în jur de 300 de persoane.
Afaceri în creştere
Pentru anul acesta, Voia estimează o creştere a afacerii cu aproximativ 30-35% şi trecerea pe profit, după doi ani în care compania a raportat o uşoară scădere. “În 2011 şi 2012 am avut mici pierderi ca urmare a creşterii foarte mari a costurilor utilităţilor şi a materiei prime. Spre exemplu, în 2012 costul gazului a crescut cu 35% faţă de anul anterior. Nimeni nu a prevăzut o creştere aşa mare de la un an la altul. Este vorba despre majorări pe care niciun client nu o poate accepta. Noi am majorat preţurile la clienţii noi”, mai spune Vuia.
Din datele Ministerului de Finanţe, Cesiro a raportat în 2011 o cifră de afaceri de peste 90,1 milioane de lei şi o pierdere netă de aproximativ 565.000 de lei, iar 2012 situaţia financiară a fost similară.
Povestea unui business de 56 de ani
Cesiro derivă din fosta Întreprindere de Sticlă şi Faianţă Sighisoara, fondată în anul 1957, una dintre primele societăţi din România în acest domeniu. În anul 1990 compania s-a divizat în trei noi entităţi: Fabrica de sticlă „Stimet”, Fabrica de porţelan „Artfil” şi Fabrica de ceramica „CESIRO” (Ceramică, Sighişoara, România), acestea primindu-şi noile denumiri începând cu 1 ianuarie 1991. În 1995 Cesiro a fost privatizată prin metoda MEBO, astfel că în prezent societatea este deţinută de angajaţi şi foşti angajaţi. “Secretul nostru constă în faptul că toţi acţionarii ne focalizăm asupra aceloraşi obiective şi luăm decizii împreună”, mai spune directorul companiei.
Autor Alina Stanciu |
Sursa: ECONOMICA.net