Ziua Mondială de Comemorare a Victimelor Accidentelor de Circulație se marchează în 2014, la 16 noiembrie, această zi fiind stabilită pentru a treia zi de duminică, în fiecare an.
Foto: (c) Sorin LUPȘA / AGERPRES FOTO
În 2014 tema reprezintă o concluzie de care trebuie să ținem cont: “Viteza ucide”. Tema are o strânsă legătură cu faptul că accidentele rutiere reprezintă principala cauză de deces pentru persoanele cu vârste între 15-29 ani. Peste 500 de copii sunt uciși în fiecare zi în drumul lor spre școală, spre locuri de joacă, locuințe sau prieteni. Alte milioane de alți oameni de toate vârstele cad victime sau sunt grav răniți în traficul rutier în urma accidentelor. În aceste condiții numeroase guverne s-au axat pe abordarea problemelor care decurg din excesul de viteză, având în vedere și contextul prilejuit de marcarea Deceniului Națiunilor Unite de Acțiune pentru Siguranța Rutieră (2011-2020). China, Franța, Kenya, Federația Rusă și Turcia se află printre țările care au adoptat noi legi privind reproiectarea și construirea drumurilor rutiere, acestea fiind dotate cu benzi de avertizare sonoră, dar și alte măsuri pentru încetinirea traficului, potrivit ONU.
Această temă face referire și la Pilonul 3 din Planul mondial pentru Deceniul de Acțiune pentru Siguranța Rutieră axat pe vehicule mai sigure, cu tehnologii performante de siguranță pentru evitarea accidentelor rutiere, având un nivel ridicat de protecție atât pentru persoane din afară, cât și pentru ocupanții lor.
Activitățile care se desfășoară în această zi, atât la nivel național, cât și mondial, au drept scop sensibilizarea tuturor participanților la trafic cu privire la respectarea normelor rutiere în circulația pe drumurile publice. Se urmărește conștientizarea impactului social și a costurilor pe care le presupun accidentele rutiere, subliniind, în special, riscurile la care sunt expuși conducătorii tineri și promovarea acțiunilor legate de factori-cheie, inclusiv conducerea sub influența alcoolului, depășirea vitezei legale impuse pe un anumit sector de drum public, depășirea neregulamentară sau neacordarea priorității de trecere vehiculelor sau pietonilor care au acest drept, nerespectarea obligației de a purta centura de siguranță și căștile de protecție, precum și chestiuni legate de infrastructura rutieră.
Această zi este și o zi de comemorare a victimelor, fiind organizate manifestări în acest sens.
Inițiată de RoadPeace (organizație caritabilă din Marea Britanie, ce acordă asistență victimelor accidentelor rutiere), în 1993, ONU a stabilit, prin Rezoluția privind ameliorarea siguranței rutiere, adoptată la 26 octombrie 2005, ca a treia duminică din luna noiembrie să fie desemnată — Ziua Mondială de Comemorare a Victimelor Accidentelor de Circulație, pentru a atrage atenția asupra acestui fenomen care a devenit îngrijorător.
Scopul instituirii acestei zile atrage atenția populației asupra problemei sociale extrem de grave, asupra consecințelor și costurile mari pe care trebuie să le plătim. Imprudența în trafic ne costă viața, sănătatea și banii. În această zi, guvernele, ONG-urile și alte instituții ale statului sunt chemate să promoveze atenția în trafic.
Potrivit OMS, 3.400 de oameni mor în fiecare zi pe drumurile din întreaga lume și zeci de mii de persoane sunt afectate pentru tot restul vieții. La nivel mondial, în fiecare an, 1,2 milioane de persoane sunt ucise în trafic, lăsând în urmă familii și comunități distruse. Majoritatea celor uciși sunt tineri. Impactul unor astfel de evenimente este foarte traumatic.Responsabilitatea de a salva vieți pe șosea ne privește atât în mod individual, cât și colectiv.
Potrivit Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație, analizând statisticile actuale din România, concluzia este că situația victimelor accidentelor de circulație este îngrijorătoare. Zilnic pe șoselele țării mor circa 506 persoane, 20-25 sunt grav rănite și aproximativ 70 sunt rănite ușor și/sau sunt înregistrate pagube însemnate.
România se află pe primul loc în Europa în ceea ce privește numărul de accidente rutiere mortale (92 de decese la 1 milion de persoane, față de 101 decese la 1 milion de persoane în 2012 și 117 decese la 1 milion de persoane în 2011), deși rata deceselor rutiere în țara noastră a scăzut cu 9% în 2013 față de 2012, conform datelor publicate la începutul anului 2014 de fostul comisar european pentru transporturi Siim Kalas.
Pe locurile următoare, în topul țărilor cu cel mai mare număr de accidente rutiere soldate cu decese, în 2013, se află Polonia — 87 decese la 1 milion de persoane, la egalitate cu Luxemburg, Letonia la egalitate cu Croația — câte 86 de decese la 1 milion de persoane, Lituania — 85 de decese la 1 milion de persoane, Bulgaria — 82 de decese la 1 milion de persoane și Grecia — 81 de decese la 1 milion de persoane.
Totuși, fostul comisar european a evidențiat că 2013 este al doilea an consecutiv în care s-a înregistrat o scădere impresionantă a numărului de persoane ucise pe șoselele Europei. Astfel, conform statisticilor, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 8% în 2013 în comparație cu 2012, după o scădere de 9% în 2012 față de 2011.
Ca urmare a progresului înregistrat anul trecut cu privire la o nouă definiție comună în UE pentru vătămările grave cauzate de accidentele rutiere, statele membre ale UE au început deja să colecteze primele date conform noii definiții. Datele colectate în 2014 vor fi disponibile la începutul anului 2015, când vor putea începe pregătirile cu privire la stabilirea unui obiectiv de reducere a numărului de răniți grav în traficul rutier.
Începând cu 2015, se preconizează adoptarea unui obiectiv strategic de reducere a vătămărilor grave provocate de accidentele rutiere.
AGERPRES/ (Documentare-Daniela Dumitrescu, editor: Marina Bădulescu)