Cand zici „blog de fashion” automat te gandesti la culori, haine mai mult sau mai putin purtabile, mici articole despre un anumit eveniment si comentarii doldora din partea sexului frumos. Romanca Janina Nectara incearca sa evite stereotipurile si acest lucru, cumulat cu „incapatanarea” de a arata ca se poate si altceva, a propulsat-o ca jurnalist al Vogue.
Janina Nectara are background de marketing la ASE si Stiinte Politice la SNSPA si, adiacent, a urmat cursuri la Paris Fashion Institute, avand profesori din industria fashion precum Karl Lagerfeld, Yohji Yamamoto, Azzedine Alaia sau Alexander McQueen. In prezent ea finalizeaza cursurile de Fashion Design la Universitatea de Vest din Timisoara. Ea detineFashionavecpassion.ro/ si inca doua blog-uri internationale pentru pietele din Marea Britanie si Spania.
Printre publicatiile care au scris despre romanca se numara Look Magazine, Le Figaro, Women Wear Daily, Elle Publications, Life Magazine, Glamour, Cosmopolitan, New York Magazine, NY Times.
Cum a ales blogul de fashion
In urma cu cinci ani, Janina lucra la Paris pentru presa americana si era in mijlocul industriei modei, „acolo unde se da ora exacta. Mergeam la prezentari, unde intalneam elita criticilor demoda, precum Suzy Menkes (pe atunci la International Herald Tribune, astazi la Vogue International) sau Godfrey Deeny (atunci la Fashion Wire Daily si Financial Times, astazi la Le Figaro). Practic, am crescut printre oameni, care, atunci si acum, sunt un reper in media de specialitate”, povesteste ea.
Industria bloggingului era la inceput. Prietenii ei, bloggeri precum Ingrid Chua Go si Bryan Boy, au sfatuit-o sa isi scrie experientele si povestile din culisele Saptamanei Modei de la Paris si online. Asa a inceput sa scrie pe FashionAvecPassion.com.
„Din start, mi-am dorit ca acest blog sa fie altceva, sa fie un blog de continut. Nu atat de colorat precum unul de street-style, insa foarte apreciat de brandurile internationale. Cu siguranta mediul in care am lucrat m-a influentat”.
Provocarea principala, asa cum se intampla deseori in business – timpul. Sau, mai bine spus, lipsa lui.
Sfaturi pentru bloggeri
Poate ca cel mai important aspect este acela ca un blog trebuie privit de la bun inceput ca pe un full-time job.
„Ideal ar fi sa nu faca greseala de a-l percepe doar ca pe o pasiune la care se intorc in fiecare weekend sau cand isi amintesc. E minunat si asa, insa nu poti face un business cu o astfel de atitudine. Daca initial blogurile erau doar niste platforme digitale experimentale, pe care persoane cu ceva mai mult timp liber realizau diverse postari in functie de interesele proprii, astazi, blogurile bine realizate, sunt atat de influente, incat sunt cumparate de marile concerne de presa internationala, iar fondatorii acestora castiga milioane de dolari anual”, subliniaza Janina.
In alta ordine de idei, este clar, performanta se face doar cu multa dedicare si efort consistent si constant. Din moment ce o persoana isi da seama de faptul ca blogging-ul este o profesie in sine, ea considera ca jumatate din drumul catre succes este asigurat. “Restul e fine-tuning…”.
Ce provocari intampini cand vrei sa lansezi un blog international
Cea mai mare provocare a lansarii unui blog pe “piata internationala” este aceeasi ca a oricarei afaceri globale: produsul! “Ce fel de produs este sau ce are de oferit! Sunt poate mii de bloguri culinare in toata lumea, mii de bloguri de beauty pe tot globul, mii de bloguri de moda pe mapamond. Acestia sunt concurentii directi, insa problema capata noi proportii daca luam in considerare si concurentii indirecti – revistele, televiziunile etc. Adevarata provocare consta in a construi un blog care sa se diferentieze de toate cele enumerate, de a gasi o nisa proprie”, spune ea.
In Romania, poate ca bloggerii ar trebui sa isi defineasca mai bine “obiectul de activitate”.
“Eu mi-am dorit ca site-ul meu sa aiba un cuvant de spus. Sa fie influent. In acest domeniu, influenta au oamenii ca detin informatii, care au necontenit povesti interesante de spus. Cititorii intra pentru mai mult decat un scroll-down pe niste fotografii. Ei vin pentru a afla informatii consistente, legate de cele mai relevante noutati si evenimente din industrie la care, de cele mai multe ori, particip personal. Da, mi-am creat un public elitist, care este interesat de moda, nu doar de haine. Un public ce isi adreseaza intrebari si doreste sa afle si raspunsuri”.
Varianta cea mai usoara ar fi fost aceea de a merge in zona blogurilor bazate pe imagini, considera ea, insa a vrut mai mult decat sa intre in clubul celor cateva mii de alte site-uri care fac acest lucru.
“In America sunt deja de zece ani astfel de bloggeri si, cu toate ca au un numar de urmaritori cat detine toata familia Kardashian pe retelele social media, influenta lor tinde catre 0. De ce? Pentru ca toti fac acelasi lucru. Consider ca este nevoie sa oferi mai mult decat serii de fotografii in diverse ipostaze, adica sa livrezi si un continut relevant, inteligent. Este o cale complicata cea pe care am ales sa merg, dar faptul ca nu am luat-o pe scurtatura mi-a adus cele mai mari beneficii pe termen lung”, spune tanara.
In comparatie cu piata internationala, in Romania domeniul este inca la inceput de drum, insa cu potential. “Deocamdata blogging-ul pare o zona crepusculara, pe care consider ca insisi fondatorii ar trebui sa o trateze cu mai multa atentie. Daca analizam, spre exemplu, zona modei, cea care pare sa suscite cea mai mare cota de interes, multi dintre cei care se autointituleaza «bloggeri de moda» ne dezvaluie prin continutul pe care il au pe site ca sunt, de fapt, bloggeri de lifestyle, de shopping, de street style, de stil personal, bloggeri de tip product promoters si exemplele pot continua”, considera Janina Nectara.
In Romania, poate ca bloggerii ar trebui sa isi defineasca mai bine “obiectul de activitate” si, mai ales, sa faca o selectie mai buna a continutului site-ului lor.
“Mai mult decat atat, este esential sa investeasca mai mult in cunostintele in domeniu, sa studieze, sa isi formeze un limbaj de specialitate si sa se asigure ca au notiuni minime despre moda pentru a dezvolta un blog de succes. Daca in 2006 se aprecia ca exista 2 milioane de bloguri de moda (o adevarata inflatie cauzata de lipsa de triere a celor care isi aroga denumiri incompatibile continutului), astazi, datorita evolutiei pietei internationale, sunt selectate cu mai mare atentie, fiind luate in considerare doar cateva sute.
Pe piata internationala, poate cel mai important aspect este acela de a sti cine esti comparativ cu propria concurenta, de a te pozitiona foarte clar, de a-ti gasi un loc in industrie si, apoi, de a te individualiza”, sfatuieste tanara.
In ceea ce o priveste, Janina a investit 4 ani in educatie. “Nu a fost usor deloc, fiindca am luat-o de la 0, dupa ce studiasem deja la alte doua facultati, de Marketing si de Stiinte Politice, si lucrasem in aceste domenii”.
“Intre timp, am incercat nu doar sa asimilez cunostintele necesare in moda, ci sa si capat o experienta pe masura. Si mi-am propus sa o obtin de la cei mai buni! Am lucrat inca 4 ani in Paris cu Godfrey Deeny, fondatorul L’Ummo Vogue si, in plus, am facut un internship in New York la Oscar de la Renta, designerul preferat al Primelor Doamne ale Americii. Asadar, am muncit ca un titan in ultimii ani, pentru a ajunge in situatia in care sa pot formula o opinie pertinenta, perfect valida in domeniul modei, care sa se ridice la exigentele si rigorile revistei Vogue. Sunt extrem de onorata si mandra, totodata, si de faptul ca branduri-guru ale modei internationale, pe care le priveam cu mare admiratie si la care, in copilarie, nici nu indrazneam sa visez, au ales sa colaboreze cu mine in diferite proiecte”.
Roberto Cavalli, Armani, Gucci, Burberry, Blumarine, John Richmond si multe altele au ales Fashion Avec Passion pentru a-si transmite in direct show-urile de moda in exclusivitate pentru Romania. Un parteneriat ce s-a perpetuat cu majoritatea brandurilor de mai bine de 5-6 sezoane.
“Mai mult decat atat, Giorgio Armani a invitat cinci bloggeri internationali pentru a-si promova linia de ochelari de soare, Emporio Armani, intr-un videoclip realizat in colaborare cu Grazia, cea mai populara publicatie pentru femei din Italia. Am fost extrem de incantata ca reprezentantii brandului si-au dorit ca eu sa fac parte din grupul celor cinci”.
Actualmente, tanara este ambasadorul Gucci in Romania al proiectului umanitar Chime For Change si de curand a inceput colaborarea cu cea mai influenta revista de moda din lume, cu revista Vogue, editia din Turcia. De altfel, aceste parteneriate reprezinta si una dintre principalele surse de venituri.
“In orice domeniu, munca sustinuta constant, pasiunea si instruirea continua fac diferenta”.
Marketing, marketing
“Cred ca produsul a vorbit de la sine. Cand a fost lansat, revistele erau inca foarte puternice, iar bloguri existau spre deloc. Asadar, am fost fortata sa livrez continut propriu, cu mult mai creativ decat al revistelor, care isi lua informatiile… supriza, din online! Cititorii de presa glossy deveneau constienti ca au o alternativa. Decat sa astepte o luna de zile pentru a-si lua informatiile dintr-o revista pentru care plateau, aveau optiunea de a intra online si de a se informa imediat si, mai ales, gratis”, spune Janina Nectara.
Fashion Avec Passion venea cu informatii si experiente personale din lumea modei, in care era implicata activ. “Si pentru ca povestile mele demistificau lumea intangibila a modei, in culisele careia pana atunci nimeni din Romania nu avusese acces, am castigat din ce in ce mai multa audienta”.
Felul in care te prezinti va genera modul in care ceilalti se vor raporta la tine. Asta este clar!
Tanara a fost sfatuita sa lanseze si o pagina in limba engleza. I-a ascultat, iar succesul a fost aproape imediat. “Harrods Londra a numit imediat site-ul Harrods Blog Of The Week, iar colaborarile cu casele de moda incepeau o noua era pentru Fashion Avec Passion. Ulterior, blogul a devenit suficient de puternic incat sa se auto sustina si sa conteze in ochii brandurilor. Drept urmare, la cerintele cititorilor, am lansat inca o pagina, de data aceasta in limba spaniola, a doua cea mai populara limba din lume. Astazi, este o platforma de complexitatea unei reviste online. Si pentru ca moda se schimba constant, si Fashion Avec Passion si-a schimbat de cateva ori infatisarea, trecand prin procese de rebranding”.
Blogul sau face parte din TheDigitalGlamour.com, integrator de blog-uri despre care romanca crede ca este “un proiect ambitios, la fel ca Fashion Avec Passion. Poate tocmai de aceea am o afinitate pentru Digital Glamour. Pe termen lung, va fi cu siguranta un castig nu doar pentru intreaga comunitate de blogging, ci si pentru toate industriile care vor sa colaboreze cu domeniul virtual”.
Janina este, de altfel, si singura romanca care scrie in revista Vogue. Este revista preferata si de advertiserii din industria modei si a luxului, fiind revista cu cele mai multe pagini de reclama din toate tarile in care e prezenta. Reclama care poate ajunge la $150.000 pe pagina, spune ea. “Asta pentru ca este considerata a fi cel mai bun, prestigios si glam loc in care pot fi prezentate brandurile de moda si de beauty, iar articolele Vogue asigura cea mai mare intoarcere a investitiei pentru banduri. Peste jumatate dintre cititori fac referire la produsele vazute in revista atunci cand merg la cumparaturi si chiar le cumpara. Asadar, influenta Vogue este fantastica! Cititorii Vogue sunt consumatori de lux. 92% cumpara brandurile designerilor, iar 93% detin produse de beauty premium. Mai mult decat atat, cititorii Vogue cheltuiesc in materie de moda mai mult decat cititorii oricaror altor reviste, precum Vanity Fair, Harper’s Bazaar, In Style, Elle, Marie Claire”.
La finalul scurtului interviu cu Janina, am rugat-o sa raspunda unei provocari – sa puna note de la 1 la 10 (unde 1 = nu este deloc de acord, 10= este complet de acord) urmatoarelor afirmatii si sa explice decizia, pe scurt:
a) Look-ul, felul in care te prezinti fizic, conteaza foarte mult atunci cand incerci sa “iti faci loc” in aceasta industrie;
5 – Felul in care te prezinti va genera modul in care ceilalti se vor raporta la tine. Asta este clar! Dar daca incerci sa fii excentric cu orice pret, sa adopti machiaje lugubre si tinute socante, risti sa fii perceput ca un clovn. Daca incerci din rasputeri sa mixezi cat mai multe culori in aceeasi tinuta, risti sa pari o fetita aflata intr-o criza de personalitate, ce tipa dupa atentie.
Mai mult decat orice, este nevoie de o balanta, de un echilibru, la fel ca in orice domeniu. Un echilibru intre ambalaj si continut!
b) Mai mult decat felul in care arati conteaza sa fii bine pregatita & informata;
9 – Iubesc moda, promovez moda, insa nimeni in aceasta lume nu a facut istorie doar pentru ca a fost bine imbracat! Daca acesta este singurul as din maneca, ma tem ca mergem exact in zona cliseului cu fata draguta pe care iti doresti enorm sa o cunosti si cand, intr-un final, reusesti sa o atragi intr-un dialog, ramai dezamagit.
Intotdeauna persoanele care au contat au fost cele care au avut un cuvant de spus. Blogurile fac parte din industria media, o industrie bazata mai ales pe informatie.
Aceasta este o polemica foarte des dezbatuta. Chiar acum cateva zile, discutam la Saptamana Modei de la Milano fix despre acest aspect cu unul dintre reprezentatii unui renumit brand de moda.
Cei mai influenti editori de moda au un look cumpatat, unii chiar modest. Toti acesti oameni sunt inconjurati de cele mai ravnite colectii, ar putea purta orice ”new entry” de pe podium. Unii aleg sa faca asta (ex: Anna Dello Russo), altii nu (ex: Suzy Menkes). Totusi, reprezentantii brandurilor ii curteaza mai ceva ca in epoca romantica. Pentru ca influenta lor rezida in ceea ce pot transmite, in cat de bine pregatiti sunt, asa cum mentionai.
Daca extrapolam un pic situatia, pana si cei mai talentati designeri au un look minimalist (T-shirt si pantaloni de cele mai multe ori), iar asta nu inseamna ca nu au reusit sa construiasca adevarate imperii financiare si exemplele continua in industrie.
Pe de alta parte, in fata usilor inchise ale show-urilor de moda stau anual sute de bloggeri aspiranti, care nu stiu ce sa isi mai puna pe ei sa atraga atentia, targetul lor suprem fiind sa reuseasca sa fie captati intr-o fotografie, pentru a da impresia ca fac parte din industrie. Un spectacol colorat, care face parte din frumusetea si succesul acestor evenimente.
Intr-un final, lucrurile se triaza, se decanteaza. Reprezentantii brandurilor se uita la ce fel de continut au blogurile, isi doresc ca bloggerii sa fie mai mult decat simple umerase vii, isi doresc sa fie punctate unele informatii foarte bine, isi doresc mult mai mult decat simple imagini. Altfel nu ar trimite atat de multe machete de presa lunar. Important este sa stii ce rol vrei in aceasta piesa. Rolul umerasului sau pe cel al creatorului de continut?! Desi vorbim despre moda, un domeniu in care modul in care arati este extrem de important, se intrezareste un trend in privinta blogging-ului: deflatia blogurilor de stil personal, care nu mai primesc o sustinere atat de mare ca in anii trecuti din partea brandurilor. Spre exemplu, la Saptamana Modei, bloggerii care au continut bazat doar pe imagini ale propriilor persoane nu primesc invitatii la show-urile de moda, pentru ca nu sunt considerati relevanti pentru industrie (repet, sunt mii de astfel de site-uri doar in America, asta daca nu le numaram si pe cele din Asia, Australia sau Europa). De aceea, pentru a avea totusi acces la un astfel de eveniment, sunt nevoiti sa se alipeasca unei publicatii care prezinta continut. Bloggerii italieni sunt celebri pentru acest truc proaspat scos din joben. Sunt foarte putine bloguri care se pot sustine singure! Asadar, pe termen lung, a te baza doar pe modul in care arati este ca si cand ai lua zilnic o lingurita cu otrava indulcita. Iti da o senzatie placuta la inceput, insa usor usor te omoara. Chiar si in moda!
c) Formatul video castiga din ce in ce mai mult teren in blogurile de fashion.
8 – Videourile au exceptionala calitate de a fi atat vizuale, insa in care poti strecura si informatie verbala. Sunt convinsa ca vor fi “the next big thing”. Deja au aparut si aplicatii pentru smartphone-uri, care sustin aceasta teorie.
d) Fotografiile atrag, deseori, mai mult decat continutul scris.
5 – In cazul surfer-ilor mai putin sofisticati, da. Cei care nu isi bat capul cu informatii sunt consumatorii de fast fashion. Vazut – placut – cumparat! Consumatorii din zona luxury, pentru ca platesc sume importante, sunt interesati sa afle mai multe detalii despre produsele achizitionate, despre directiile stilistice ale sezonului, despre povestile din spatele brandurilor pe care le admira si le cumpara. Important este sa stii cui te adresezi.
e) Poti scrie 2-3 postari pe saptamana, totul este ok si asa.
Sunt doua variante extreme aici, paradoxal, egal pertinente amandoua.
1 – Clar nu, daca privesti blogul ca pe un business!
10 – De ce nu?! Daca e doar un hobby, iti stabiliesti singur frecventa postarilor.
Ca planuri de viitor, tanara spune ca are planuri conexe blogului, in moda, “pe care le voi dezvalui pe masura ce se concretizeaza. Insa in tot ceea ce fac, gandesc strategii globale. Niciodata locale!” Vorba lui Mark Twain… “Tragedia nu este sa iti setezi tinte inalte si sa nu le atingi, ci sa iti propui tinte prea mici si sa le atingi”.
Sursa: wallstreet