Sectoarele culturale și creative reprezintă 3% din PIB-ul global și au 29,5 milioane de angajați în întreaga lume, mai mult decât industria auto din Europa, Japonia și Statele Unite ale Americii, conform primei panorame culturale la nivel mondial publicate joi de UNESCO.
Veniturile industriilor culturale și creative (publicitate, arhitectură, cărți, jocuri video, muzică, film, ziare și reviste, spectacole live, televiziune, arte vizuale) se ridică la 2.250 miliarde de euro, mai mult decât serviciile de telecomunicații, relatează AFP.
“Sectoarele culturale și creative sunt un motor cheie al economiilor dezvoltate și în curs de dezvoltare și se numără printre sectoarele cu cea mai rapidă creștere”, constată studiul publicat de UNESCO și Confederația Internațională a Societăților de Autori și Compozitori (CISAC), care reprezintă societăți de gestiune colectivă a drepturilor de autor în 120 de țări.
Studiul subliniază că, pentru a exploata pe deplin potențialul de cultură, creatorii trebuie “remunerați echitabil”, în special pe piața digitală, unde unde sunt avantajați în prezent intermediarii tehnici, în detrimentul creatorilor.
Regiunea Asia-Pacific, lider al jocurilor video, reprezintă 34% din veniturile industriilor culturale la nivel mondial și 40% din ocuparea forței de muncă.
Europa totalizează 32% din venituri și 25% din locurile de muncă, cu “o concentrație mare de creatori”, și cu 7 până la 10 dintre cele mai vizitate muzee din lume.
America de Nord reprezintă 28% din veniturile globale culturale și 15% din ocuparea forței de muncă. Continentul este lider în film, televiziune și spectacole live.
Televiziunea este rege în America Latină (6% din venituri și 16% din ocuparea forței de muncă), cu emisiuni care sunt exportate în întreaga lume.
În Africa (3% din venituri și 8% din ocuparea forței de muncă), economia informală, în special concertele, este o parte importantă a scenei culturale.
AGERPRES/(AS — autor: Mariana Ionescu, editor: Codruț Bălu)