A plecat spre un tărâm necunoscut în urmă cu aproape două decenii. Lăsa în urmă Neamţul natal cu un singur gând. Acela de a-şi impune propriile idei în modă. Şi a reuşit. Printre cei care s-au lăsat îmbrăcaţi de el se numără actorii de la Hollywood, Williamd Baldwin şi Michal Madsen. Acum, Daniel Robu are un brand de succes pe nişa croitoriei de lux, iar ironia sorţii e că a cumpărat de curând chiar afacerea italianului la care s-a angajat prima oară atunci când a ajuns în peninsulă.
“În multe cazuri, pofta vine mâncând. În schimb, eu întotdeauna mi-am dorit asta. Visam de când eram mic să creez costume. Îi vedeam pe croitorii satului cum lucreză, mi se părea fascinant. Ţin minte şi acum că am creat prima pereche de pantaloni pe când aveam 14 ani şi locuiam în satul Sabaoani din Neamţ. Dacă ar fi fost după mine, dormeam în atelier, ca să nu mai pierd timpul pe drum.”, spune Daniel Robu, unul dintre românii care oferă o altă imaginea despre ceea ce înseamnă ţara noastră. Băiatul modest s-a transformat, iar acum este ales de vedete din toată Italia când vine vorba de costume bespoke, adică realizate la linie după măsurile clientului. Nu ezită să spună care îi sunt originile. Îl dă de gol şi tricolorul pe care îl poartă aproape în permanenţă ca brăţară la mâna stângă.
De altfel, la cel mai important eveniment mondial al maeştrilor croitori, World Federation of Master Tailors, Robu a urcat pe scenă în costumul tradiţional românesc la finalul prezentării, fluturând tricolorul. “Să îmi uit originile ar fi ultimul lucru pe care l-aş face. Sunt în primul rând român şi îmi place să port steagul, tradiţia şi cultura noastră peste tot în lume”, explică nemţeanul. Clienţii săi, în mare parte italieni, îl descriu destul de simplu. “Îmbină armonios calitatea desăvârşită a creaţiilor tradiţionale italiene cu sufletul, cultura şi spiritul românesc. Lucrez cu el de câţiva ani şi totul a fost făcut ca la carte”, spune Matteo, unul dintre clienţii săi fideli sosit la atelier pentru a-şi ridica ultima comandă. Daniel Robu a decis să intre pe o nişă exclusivistă. De pe uşa atelierului său nu ies mai mult de 10 costume lunar. “Când vorbim despre un costum bespoke, totul necesită foarte mult timp. Ca o maşină creată de la 0, piesă cu piesă”, explică Dan, aşa cum îi spun apropiaţii, modul în care se desfăşoara afacerea pusă pe roate în Italia.
Sediul său se află la numai câteva minute de centrul oraşului Torino. Pentru Daniel Robu are şi o semnificaţie aparte. “Aici e locul unde am lucrat prima oară când am ajuns în Italia. A fost doar de scurtă durată, cam şase săptămâni. A fost un moment important în cariera mea”, explică acesta. Destinul a făcut ca între timp, Robu să îşi dezvolte propria afacere, iar de anul trecut a cumpărat-o şi pe a italianului. Acum e unul dintre exponenţii Diasporei tricolore din Torino, reuşind să îşi facă un nume în piaţă. Printre cei care poartă creaţii Sartoria Robu. În română, sartorial înseamnă croitorie. O croitorie care şi-a început povestea în Italia mai întâi în subsolul casei unde s-a mutat Daniel. “Îţi dai seama că nu aveam buget pentru sediu, însă lumea a apreciat creaţia mea şi am putut să ne dezvoltăm în timp”, adaugă Daniel Robu.
Are numai angajaţi români
Spiritul românesc nu l-a părăsit pe Daniel, care s-a înconjurat în mare parte de români. La atelierul său lucrează 6 conaţionali şi un moldovean de peste Prut, Mihai, care se consideră tot român. Pe toţi i-a format de la 0, luându-i din postura de ucenici. Acum, fiecare îşi pune amprenta pe costumele purtate de diverse personalităţi. Doi dintre cei care s-au lăsat pe mâinile echipei de români sunt actorii Michael Madsen şi Williamd Baldwin, însă printre clienţi se numără şi fotbaliştii echipei Juventus Torino, dar şi oamenii politici ai oraşului. E recomandat de faptul că respectă cu strictețe linia tradițională a croitoriei italiene și mai ales calitatea acesteia. Atenția la cele mai mici detalii, stofele renumite la nivel mondial, calitatea efectivă a muncii artizanale i-au adus clienţi nu doar din România şi Italia, ci şi din Elveția, Emiratele Arabe, Franța sau SUA. El a fost şi primul român care a devenit membru al Academiei Naționale a Croitorilor din Italia, iar la scurt timp a fost desemnat reprezentant regional al acesteia pentru Piemont. Acum selectează noi membri în Academia şi de a-i coordona pe maeştrii din această zonă. Visează să creeze o structură similară şi în România. „Ar fi o imensă oportunitate pentru colegii de breaslă, pentru toți croitorii profesioniști din România. Am început demersurile legale și sper ca la începutul anului 2016 proiectul să prindă viață”, explică Robu. Pe partea de afaceri, vrea să îşi dezolve piaţa şi intenţionează să lanseze brandul chiar şi în România. “La noi încă nu există cu adevărat o piaţă bespoke în adevăratul sens al cuvântului, aşa cum face Sartoria Robu. Se practică un costom made, un termen foarte generos şi prietenos pentru producţie industrială adaptată la client”, îşi expune planurile omul care a reuşit să se impună pe o piaţă unde tradiţia a făcut ca nou-veniţii să fie cu greu acceptaţi.
Sursa: puterea