1 miliard de euro. Aceasta e suma pe care investitorul misterios cu care negociaza autoritatile clujene este dispus sa o investeasca la Jucu. La acest nivel, vorbim de o linie de productie si nu de o simpla fabrica de asamblare a kit-urilor aduse din India sau Turcia.
Fabrica, la care vor lucra 5.000 de oameni, va ocupa 28 de hectare si va fi deschisa in fosta locatiea uzinei Nokia. “Investitorii ne-au cerut cea mai mare parte din parcul Tetarom 3, iar investitia se va demara anul acesta”, a declarat presedintele Consiliului Judetean (CJ) Cluj, Horea Uioreanu.
Ca indienii sunt interesati de Jucu stim inca de anul trecut, atunci cand oficialii Tata Motors afirmau, la adunarea generala a actionarilor din august, ca vor sa extinda productia si iau in calcul deschiderea unor uzine in Europa de Est si Indonezia.
“Romania este interesanta pentru indieni pentru ca are o traditie in industria auto. Avem deja doua uzine de automobile – Dacia si Ford, in jurul carora s-a dezvoltat o intreaga industrie de componente auto”, explica analistul auto Razvan Marinescu.
“Daca vor investi la Cluj, vor incerca sa se foloseasca de firmele producatoare de componente auto de la noi, de otelul produs tot de indieni la Mittal Galati si mai ales de marca ‘made in UE’, care le va permite accesul liber, fara taxe, pe piata europeana”, a mai spus acesta.
Nano nu are “verde” in Europa
TATA Motors a devenit cunoscuta la nivel international mai ales dupa ce a lansat celebra Nano, cea mai ieftina masina din lume, de 2.500 dolari.
Potrivit analistilor, este putin probabil ca la Jucu, daca investitia indienilor se va concretiza, sa fie produs acest model si asta pentru simplul motiv ca masina nu respecta standardele de calitate si siguranta cerute de Uniunea Europeana.
Potrivit expertilor, in prezent nu putem decat specula asupra modelelor produse.
“Va depinde mult de strategia indienilor. Daca vor alege sa dezvolte o linie de fabricatie de la zero, am putea vedea o noua gama de modele, construite special pentru piata europeana”, a explicat analistul auto Dan Condurache.
“Daca se va merge doar pe o linie de asamblare de kituri, cel mai probabil vom vedea modelele Indica (hb), Indigo (nb), Marina (sw) si autoutilitarele Telcoline cu tractiune 4×2 si 4×4. Piesele vor veni, cel mai probabil, din Turcia, acolo unde indienii sunt prezenti inca din 1997”, a explicat acesta.
Cat vinde Tata in Romania
In prezent, pe piata romaneasca, Tata Motors vinde modelele Safari Dicor si Telcoline, la preturi intre 9.000 si 18.000 euro.
Potrivit analistului Razvan Marinescu, avand in vedere valoarea teoretica a investitiei, de 1 miliard de euro, vom vedea, cel mai probabil, o gama mai larga de produse, de la automobile la autobuze si utilitare.
“Daca este sa intre cu o asemenea investitie in piata, nu cred ca vor merge pe modelele actuale, pentru ca multe dintre ele nu pot concura la nivel calitativ cu cele existente in piata europeana. Multe nu respecta standardele UE. Cu siguranta vorbim de modele noi, in care pretul va conta foarte mult”, a explicat acesta.
Avand in vedere trendul eco care a cuprins piata auto, nu este exclus sa vedem la Jucu modelul Tata Megapixel, automobilul electric prezentat anul trecut la salonul auto de la Geneva.
“Megapixel este un concept foarte interesant care vine sa sublinieze planurile ambitioase ale indienilor. Un autoturism derivat din acest concept si-ar putea gasi locul intr-o piata europeana extrem de aglomerata”, estimeaza Marinescu.
Compania Tata Motors a fost fondata in anul 1945. Abia in anii 2000, au inceput sa se dezvolte spectaculos, preluand marci cunoscute, precum Daewoo automobile comerciale, Jaguar si Land Rover.
Intre timp, au mai preluat 21% din producatorul de autobuze Hispano Carrocera si au deschis o intreprindere comuna cu firma Marcopolo, firma ce are origine braziliana. Indienii sunt prezenti si in Turcia unde produc automobile si autobuze.
autor: Adrian Negrescu |