Soții Iulia și Adrian Oprea au găsit succesul în Franța, într-un domeniu despre care nu știau mai nimic.
Jurnalistă de meserie, în România, Iulia a lucrat pentru două posturi de televiziune, iar ulterior, mutată în Franța, a devenit grafician după ce a urmat o școală de profil.
Acum, cea de-a doua specializare o ajută să-și realizeze singură campaniile de publicitate pentru businessul ei, respectiv ciocolateria deschisă în franciză, Jeff de Bruges.
În ceea ce-l privește pe soțul ei, Adrian Oprea, nimic din ceea ce a făcut înainte nu părea să aibă vreo legătură cu antreprenoriatul în ciocolaterie.
Fost rugbyst profesionist, Adrian a devenit ulterior, în Franța, responsabil într-un hypermarket.
Azi, după zece ani de la mutarea sa în Franța, pe lângă magazinul Jeff de Bruges de care se ocupă, Adrian Oprea este președintele clubului de rugby în care joacă și președintele asociației de comercianți din galeria în care deține propriul business.
De la clienți, la francizați
“Soțul meu este în Franța din 2004, iar eu am venit în 2008. Dintotdeauna ne-am dorit să lucrăm împreună, să lucrăm pentru noi. Suntem gurmanzi amândoi, iar în Franța, Jeff de Bruges este paradisul gurmanzilor de ciocolată. Toți amatorii de ciocolată cunosc și consumă Jeff de Bruges. Am început ca simpli clienți, iar apoi am devenit francizați”, a povestit Iulia Oprea, pentru Yahoo! News.
Fondată în anul 1986 de un francez cu un nume deloc predestinat, Philippe Jambon, Jeff de Bruges s-a extins treptat și a devenit azi cea mai cunoscută franciză de ciocolată din Franța, și cu peste 400 de magazine care s-au extins în afara granițelor.
Azi, unul dintre magazinele Jeff de Bruges este condus cu succes, chiar acasă, de cei doi români.
Cursuri de organizare a plantației de cacao
Ca să își vadă visul cu ochii, Iulia Oprea a urmat cursuri intensive la sediul Jeff de Bruges de lângă Paris, timp de cinci săptămâni, câte 10 ore pe zi.
În toată această perioadă, a învățat de la organizarea unei plantații de cacao și până la rețetele fiecăreia din cele peste 50 de varietăți de ciocolată pe care le vinde azi în magazin.
Tot atunci, a acumulat cunoștințe precum cele despre gestiunea unui magazin sau ce înseamnă o campanie de publicitate națională, de la regulile de igienă din alimentație și până la atitudinea față de client. Teoria a fost urmată de o săptămână de practică, într-un magazin Jeff de Bruges.
Au urmat apoi multe nopți cu insomnii și sute de ore de lucru la amenajarea propriului magazin.
Afacere pornită pe credit
Ca să pună afacerea pe picioare, soții au contractat un credit de 190.000 de euro, sumă din care au investit 60.000 de euro pentru deschiderea magazinului.
“În Franța, francizele și băncile cer un aport de 30% din valoarea creditului. În plus, am obținut un credit cu dobândă zero de 25.000 de euro de la o organizație de stat care ajută noile firme să-și înceapă activitatea. Avem o rată de amortizare de cinci ani”, a explicat Iulia Oprea.
Când și-au întocmit studiul de fezabilitate, au estimat o cifră de afaceri de 230.000 euro pe an, cu o creștere de 10% pe an.
După primele 15 luni de activitate, business-ul lor le-a adus un volum al vânzărilor de peste 300. 000 de euro.
Potrivit antreprenoarei, până acum, cifra de afaceri din studiul de fezabilitate a fost depășită în fiecare lună.
“Ca în orice domeniu, de noi depinde cât de profitabilă este afacerea. Daca stai și aștepți clienții nu rezolvi nimic. Trebuie să ne căutăm clienții, iar apoi să-i fidelizăm. Un client mulțumit va vorbi despre tine, iar asta este cea mai bună și ieftină publicitate”, a afirmat deținătoarea francizei de ciocolată.
Potrivit acesteia, adaosul comercial practicat în magazinul lor este de 54 – 56 % pentru ciocolată și 80 % pentru înghețată.
Cei doi soți ne-au mai spus că magazinul le aduce un trai confortabil, dar ca să atingă un nivel superior al veniturilor trebuie să mai deschidă și alte magazine.
Fără impozite timp de cinci ani
În ceea ce privește cheltuielile de funcționare, chiria anuală pe care o plătesc pentru magazinul lor este de 320 de euro pe metru pătrat. Acesteia i se adaugă costurile cu salariile celor doi angajați. Mare avantaj este că în primii cinci ani de activitate, business-ul nu se impozitează.
Referitor la numărul de clienți, aceasta variază în funcție de sezon și perioadă. De exemplu, dacă în luna decembrie numărul lor este de peste 4.000, într-o lună de vară, cei care calcă pragul ciocolateriei sunt de patru ori mai puțini.
“Clienții unei ciocolaterii sunt din ce în ce mai tineri. Dacă la deschidere cumpărau ciocolată persoanele cu o medie de vârstă de 40 – 50 de ani, pe măsură ce trece timpul ne trec pragul clienți din ce în ce mai tineri. Tinerii care au deja un statut social cheltuiesc la fel de mult ca părinții lor, iar cei care înca nu lucrează , optează pentru produsele cu prețuri mici”, a mai spus Iulia Oprea.
Din magazinul său pot fi cumpărate dulciuri precum ciocolată, jeleuri, specialități pe bază de marțipan, drajeuri și înghețată.
Ciocolata este fabricată în Belgia, iar restul specialităților, în Franța.
Toate preparatele sunt realizate în magazin, în colecții permanente, dar și colecții în funcție de perioadă sau sărbătoare, precum cele de Paște, Crăciun, Sfântul Valentin sau Ziua Mamei.
Mai mult de trei sferturi din cifra de afaceri este realizată din vânzările de ciocolată, care costă 39,40 euro kilogramul.
O afacere meteodependentă
“Afacerea noastră este ghidată de sezonalitate. Cu cât este mai frig și urât afară, cu atât vindem mai multă ciocolată. De asemenea, cum se apropie o sărbătoare sau o perioadă specială a anului, clienții vin la noi în magazin pentru a căuta idei de cadou. Ciocolata a devenit un cadou la modă , nu doar o cheltuială bazată pe impuls, așa că prezentările sunt realizate în ton cu noile tendințe ale modei. Ciocolățile le aranjăm delicat în cutii fabricate din materiale fine ca dantela și mătasea. Clientul nostru ofera astfel un cadou dublu, un cadou care se păstrează pentru a deveni apoi un obiect de decor. Vara vindem mai mult specialitățile pe bază de fructe, drajeurile pentru ceremonii dar și, bineînțeles, înghețată”, a povestit deținătoarea francizei.
Sezonalitatea business-ului face ca în luna decembrie să se înregistreze cele mai mari vânzări, astfel că în doar câteva săptămâni se realizează 35 % din cifra de afaceri anuală.
Paștele este a doua perioadă importantă, cu circa 15 % din cifra de afaceri.
Totodată, pe lângă vânzările din magazin, de Paște și de Crăciun, franciza românilor din Franța vinde mult și firmelor, sindicatelor și autorităților.
“Le vindem mai ieftin, cu o reducere de circa 30%, dar compensăm prin volum. Până acum am vândut aproape 6 tone de ciocolată în afara magazinului” , a precizat Iulia Oprea.
De Ziua Naţională a României, Yahoo! News v-a pregătit o serie de articole dedicate frumuseţilor şi valorilor ţării noastre, dar și românilor care au reuşit să îşi croiască un drum de succes în străinătate.
Dacă v-a plăcut acest articol şi apreciaţi această campanie, vă invităm să vă alăturaţi, cu un simplu Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.