Numele maestrului Radu Beligan se identifică, de peste 75 de ani, cu teatrul. O astfel de personalitate cum este Seniorul teatrului românesc reprezintă nu doar un monument de talent, ci și un artist unic – prin glasul său inconfundabil, prin dragostea și plăcerea cu care urcă pe scenă și cu care joacă, prin ”averea” de roluri în teatru și film pe care a adunat-o de-a lungul unei cariere impresionante.
Foto: (c) LUCIAN TUDOSE / AGERPRES ARHIVA
S-a născut la 14 decembrie 1918 (ziua Sfântului Filimon — protectorul artiștilor), la Galbeni, în apropiere de orașul Roman, iar amintirile despre copilărie și despre mama sa sunt emoționante.
Marele actor în 1952
Foto: (c) AGERPRES ARHIVA
“Eu m-am născut într-o familie modestă, cu patru copii. Tatăl meu, un actor cu mai puțin noroc decât mine, și-a încheiat prematur viața teatrală în urma unui diferend avut cu Mihail Sadoveanu. Mama avea o voce frumoasă, era grecoaică, venea din țara care a inventat teatrul. (…) Era casnică, ținea din toate punctele de vedere casa singură, până și hainele de pe noi erau croite și cusute de ea. În plus, știind foarte bine limba franceză ne-a învățat și pe noi. Eu am fost favorizat pentru că și-au dat seama că îmi place cartea. Părinții mei au investit tot ce puteau, ca să ajung undeva departe.(…) Sunt un băiat plecat de la țară. Mergeam cu vaca, cu picioarele goale. Imaginați-vă că băiatul acesta a luat masa cu Regina Angliei!”, povestea Radu Beligan într-un interviu.
A studiat Dreptul și Filosofia, în perioada 1937-1938, folosind bursa oferită de facultate pentru a-și plăti taxele la Conservator, dar și Academia Regală de Muzică și Artă Dramatică, unde a avut-o profesoară pe Lucia Sturdza Bulandra.
La aniversarea a 100 de ani de la nașterea scriitorului Ion Luca Caragiale, 1952
Foto: (c) AGERPRES ARHIVA
Debutul pe scenă a fost în spectacolul ”Crimă și pedeapsă”, după Dostoievski. În primii ani ai carierei de actor a jucat la Teatrul ”Regina Maria” (1937-1938), la ”Uranus” (1938-1939), la Teatrul din Sărindar, la Grădina ”C.A. Rosetti”, la Teatrul ”Tudor Mușatescu”, la Majestic, la Savoy, la Teatrul ”Comedia”, la Municipal. La sfârșitul anilor ’40, a existat chiar și Compania ”Radu Beligan”. La Teatrul Național din București a venit pentru prima dată în 1945.
Actorul în biroul său, 1961
Foto: (c) MARIA POSTELNICU/ AGERPRES ARHIVA
Mai târziu, în 1961, a înființat Teatrul de Comedie, fiind directorul acestuia timp de opt ani (1961-1969). La 5 ianuarie 1961 a fost prezentat publicului primul spectacol al acestui teatru — ”Celebrul 702” de Alexandru Mirodan, regia Moni Ghelerter, cu Radu Beligan în rolul principal. Pe această scenă, actorul a mai interpretat roluri în spectacolele ”Șeful sectorului suflete” de Alexandru Mirodan (1963), ”Rinocerii” de Eugene Ionesco (1964), ”Capul de rățoi” de George Ciprian (1966), ”Opinia Publică” de Aurel Baranga (1967), ”Ucigaș fără simbrie” de Eugene Ionesco (1968).
În piesa ”Celebrul 702”, 1961
Foto: (c) MARIA POSTELNICU/ AGERPRES ARHIVA
”Dacă Dumnezeu ți-a dat un dar ești obligat să răspunzi acestui dar. Este profund condamnabil să lași o vocație în paragină, să nu-i dai prilejul să se împlinească. Sau măcar să se verifice într-un fel. Sunt convins că în fața instanțelor artistice și ale conștiințelor ești condamnabil dacă deturnezi un talent din drumul lui sau dacă nu îi dai un prilej să se afirme într-un fel”, spunea maestrul.
În piesa de teatru ”Ucigaș fără simbrie”, jucată la Teatrul Comedie, 1968
Foto: (c) RADU CRISTESCU / AGERPRES ARHIVA
Din 1969 până în 1990, Radu Beligan a fost directorul Teatrului Național București. De-a lungul carierei, a realizat peste 80 de roluri în teatru și 30 în filme. A avut o activitate bogată și la radio și la televiziune. Primul său rol în film a fost Rică Venturiano din ”O noapte furtunoasă”, în regia lui Jean Georgescu (1943), iar ultimul în ”După-amiaza unui torționar”, în regia lui Lucian Pintilie (2001).
În piesa de teatru ”Caligula” de Albert Camus, 1981
Foto: (c) MIHAI ALEXE / AGERPRES ARHIVA
”O viață trăită frumos este tot ce poate dori un om. O viață bine trăită. Eu am trăit pentru meseria mea și asta mi-a afectat de multe ori viața personală. Copiii mei ar putea să îmi reproșeze că, de multe ori, n-am fost alături de ei pentru că eram prea mult absorbit de munca aceasta. Am pus întotdeauna teatrul pe primul plan. Nu am fost cel mai bun soț și nici cel mai bun tată din lume. Totuși, cred că moștenirea spirituală pe care le-o las lor, și publicului, mă spală de aceste păcate”, spune Radu Beligan, într-un interviu, referindu-se la viața pe care a închinat-o artei.
În piesa de teatru ”Contrabasul” în regia lui Grigore Gonța, 1988
Foto: (c) ARMAND ROSENTHAL / AGERPRES ARHIVA
Și-a intersectat drumul cu alte nume extraordinare ale scenei românești: Aura Buzescu, Nicolae Băltățeanu, Lucia Sturdza Bulandra, Toma Caragiu, Grigore Vasiliu-Birlic, George Vraca, Victor Ion Popa, Gheorghe Timică. A întruchipat roluri mari în unele dintre cele mai dificile partituri din dramaturgia română și universală, de la Romeo la Richard al III-lea sau Robespierre, în piese semnate de Ion Luca Caragiale, Barbu Ștefănescu Delavrancea, Camil Petrescu, Tudor Mușatescu, Mircea Ștefănescu, Victor Ion Popa, Victor Eftimiu, Mihail Sebastian, Aurel Baranga, Alexandru Mirodan, William Shakespeare, Carlo Goldoni, Nicolai Vasilievici, Gogol, Anton Cehov, George Bernard Shaw, Maxim Gorki, Albert Camus, Jules Romain, Eugen Ionesco, Jean Anouilh, Friedrich Dürrenmatt, Edward Albee, Peter Shaffer, Patrick Süskind, Neil Simon, Umberto Eco.
În piesa de teatru ”Moștenirea”, la Teatrul Național, 1989
Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES ARHIVA
Talentul regizoral al lui Radu Beligan a strălucit în ”Egoistul” de Jean Anouilh, ”De partea cui ești?” de Ronald Harwood, ”O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale, ”Poveste din Irkutsk” de Aleksei Arbuzov, ”Sălbaticii” de Serghei Mihailovici Mihalkov, ”Doctor fără voie” de Moliere (co-regie cu Sică Alexandrescu), ”Străini în noapte” de Eric Assous.
În piesa de teatru ”Numele trandafirului” de Umberto Eco, 1994
Foto: (c) ARMAND ROSENTHAL / AGERPRES ARHIVA
Este autorul celebrelor eseuri ”Pretexte și subtexte” (1968), Luni, Marți, Miercuri…” (1978), ”Note de insomniac” (2001), dar și autor a nenumărate traduceri și adaptări din dramaturgia franceză, engleză și italiană.
Actorii Radu Beligan și Gheorghe Dinică în piesa de teatru ”Azilul de noapte”, 1998
Foto: (c) ARMAND ROSENTHAL / AGERPRES ARHIVA
Cartea sa de vizită este impresionantă la capitolul premii și distincții: Artist Emerit (1953), Artist al Poporului (1962), Ordinul Meritul Cultural clasa I (1967), Premiul Academiei “Le Muse” din Florența (1980), Doctor Honoris Causa al Academiei de Arte “George Enescu” din Iași (1994), Premiul Galei UNITER — Trofeul Dionysos (1995-1996), Premiul Academiei Române (1997), Prix 14 Juillet al Ministerului de Externe al Franței (1998), Trofeul Eugene Ionesco (1999), Premiul Revistei ”Flacăra” (2000), Marele Premiu acordat de Guvernul României, în cadrul Premiilor Naționale de Teatru (2002), Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L. Caragiale” (2003), Ordinul Drapelul Iugoslav cu steaua de aur și colan, Ordinul Serviciul Credincios ”Mare Ofițer” (2004). La 5 aprilie 2002, președintele Franței, Jacques Chirac, a semnat Decretul prin care Radu Beligan era numit în grad de Ofițer al Ordinului Național al Legiunii de Onoare franceze, fiind primul actor român căruia i s-a acordat această prestigioasă distincție.
La fel de bogată este și activitatea sa didactică, profesională și academică: profesor la Institutul de Teatru și Film (1950-1965), co-președinte, cu Yehudi Menuhin, al Festivalurilor Internaționale de Teatru și Muzică organizate de UNESCO (1971-1978), președinte activ (1971) și apoi președinte de onoare pe viață (1977) al Institutului Internațional de Teatru, membru al Cartelului Internațional de Teatru (1967), membru în Consiliul Superior al Teatrului Națiunilor, sub președinția lui Pierre Moinet, membru al Academiei ”Le Muse” din Florența, semnatar al Apelului Artiștilor pentru Securitate și Cooperare în Europa, Helsinki (1985), membru de Onoare al Academiei Române, drept recunoaștere a activității în domeniul artei (2004), Societar de onoare al Teatrului National ”I.L.Caragiale”.
”Eu sunt născut o dată cu România Mare și sunt ombilical legat de ea. Nu pot să plec. În trei rânduri am avut șansa să plec. Niciodată nu m-am gândit că aș putea să plec din România vreodată. Eu îmi iubesc țara și nu am să plec niciodată din ea, orice aș păți aici”, mărturisea maestrul Beligan, într-un interviu.
Când vine vorba despre vârsta sa, marele actor spune că pentru el timpul are altă unitate de măsură.
”Eu sunt actor. În artă, timpul se măsoară cu altfel de ceasornice. Eu nu am adunat ani, ci mai multe tinereți succesive. Eu nu privesc înapoi cu mânie, ci cu adâncă recunoștință pentru toți cei de la care am învățat inefabila și pieritoarea artă a actorului, care se stinge odată cu amintirea ultimului contemporan”, spunea Radu Beligan.
În spectacolul ”Take, Ianke și Cadâr” de Victor Ion Popa, în regia lui Grigore Gonța; Marin Moraru (stg.) și Radu Beligan (dr.). 2003
Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES ARHIVA
În 2013, de ziua sa, maestrul Radu Beligan și primarul Capitalei, Sorin Oprescu, au inaugurat, pe Aleea Celebrităților din Piața Timpului din Capitală, “Gongul Thaliei”, un simbol al teatrului ce semnifică longevitatea și evoluția spirituală a slujitorilor scenei, marcând astfel 200 de ani de istorie a teatrului în București. Actorul Radu Beligan a primit în 2011 o stea pe Aleea Celebrităților. Tot atunci, maestrul a primit titlul de cel mai longeviv actor încă în activitate pe scena unui teatru, din partea Guinness World Records.
Maestrul Radu Beligan (stg.), cel mai longeviv actor român, a primit de Ziua Mondială a Teatrului, o stea pe Walk of Fame din Piața Timpului, 2011
Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES ARHIVA
Maestrul Radu Beligan, la împlinirea a 95 de ani de viață și a 75 de ani de carieră, 2013
Foto: (c) LUCIAN TUDOSE / AGERPRES ARHIVA
Maestrul Radu Beligan a primit, în iunie 2014, premiul pentru Întreaga Carieră, în cadrul celei de-a opta ediții a Galei Premiilor Gopo, eveniment organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR) și Transilvania Film, la Opera Națională București
Foto: (c) RADU TUTA / AGERPRES FOTO
La lansarea volumului ”Suntem ce sunt amintirile noastre”, de Marin Moraru, în foaierul Teatrului de Comedie din București, 2014
Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES FOTO
Anul acesta, ziua de naștere a Seniorului teatrului românesc îl prinde în plin turneu prin țară. La 28 octombrie 2014 a avut loc premiera spectacolului ”Leul deșertului”, de Mona Radu, care îi aduce pentru prima oară pe aceeași scenă pe maestrul Radu Beligan și pe actrița Maia Morgenstern. Regia spectacolului este semnată tot de Radu Beligan, iar din distribuție fac parte Mircea Rusu, Lamia Beligan, George Remeș, Tania Popa.
După premieră, a început un turneu prin țară cu piesa ”Leul deșertului”, care a trecut, până la 10 decembrie 2014, prin cele mai importante orașe — Constanța, Timișoara, Reșița, Pitești, Brașov, Focșani, Craiova, Galați, Brăila, Tulcea, Iași, Bacău, Buzău — și va continua.
AGERPRES/(Documentare — Marina Bădulescu, editor: Andreea Onogea)