Compozitorul și chitaristul Adrian Ordean s-a născut la 10 martie 1955, la Sibiu. A studiat vioara de la vârsta de 6 ani. La 7 ani începe să studieze vioara în paralel cu pianul, la Liceul de Muzică din Sibiu. La 15 ani începe să studieze chitara în sistem autodidact.
Foto: (c) Silviu MATEI / AGERPRES FOTO
În 1972, cântă alături de Vocal Jazz Quartet la chitară bas. Participă la mai multe festivaluri internaționale de jazz atât în România, cât și în străinătate.
În 1973, înființează la Sibiu grupul rock Stereo, an în care apare pentru prima oară la TVR, în emisiunea ”Steaua fără nume”. În 1974, are prima apariție discografică și prima compoziție, cu piesa ”Copii ai vieții”, pe primul LP — ”Formații rock românești”, alături de mari trupe din țară.
Între 1975-1978 participă la multe spectacole și turnee alături de Ricky Dandel, Victor Socaciu și mulți alții. În 1979 înființează, alături de Florin Grigoraș grupul Riff. Compune muzica și versurile trupei.
În perioada 1980 — 1988 face parte din grupul Roșu și Negru, unde începe să compună multe piese, printre care și celebra ”Pseudofabulă”, pe care puțini știu că a și interpretat-o vocal. Are trei apariții discografice alături de acest grup. Tot în această perioadă începe să compună pentru Dida Drăgan.
Din 1988 până în 1996 face parte din trupa Compact (în formula Leo Iorga — vocal, Adi Ordean — chitară, Emil Laghia — chitară, Teo Peter — bass, Aurel ”Leluț” Vasilescu — tobe, Vlady Cnejevici — clape), cu care lansează hit după hit. Compune toate piesele trupei și scrie versurile la majoritatea dintre ele. Părăsește grupul Compact și în 1996 înființează un super grup, ”botezat” de prietenul său Florian Pittiș, Schimbul 3, a cărui componență era Leo Iorga — solist vocal, Adi Ordean — chitară, George Pătrănoiu — chitară, Marius Țiclea — chitară, Andi Savastre — bass, Paul ”Pampon” Neacșu — tobe.
Alături de colegii din Compact — Emil Laghia, Leo Iorga, Teo Peter, în 1998
Foto: (c) Mihai TAPLIGA / Arhiva AGERPRES
În aceeași perioadă începe să compună muzica pentru o mulțime de soliști și soliste: Andreea Antonescu, Nadine, Adrian Enache, Daniela Gyorfi, Școala Vedetelor, Cătălina Toma și mulți alții, orchestrează peste 500 de piese.
Spre finele anului 1990, înființează, alături de Gheorghe Beleanu, cumpărând aparatură profesională, cea mai puternică companie de lumini și sunet din România (Migas Real Compact), dar și primul studio profesional din țară în care vor înregistra în următorii 6 ani aproape toți marii artiști români.
Cu Leo Iorga și Emil Laghia, în perioada Compact, 1993
Foto: (c) Sorin LUPȘA / Arhiva AGERPRES
În 1999, înființează grupul ASIA, care a fost catalogat de specialiști drept cel mai important grup de fete — ”girls-band” — din România, unde, de asemenea, compune piese pentru șapte materiale discografice.
Foto: (c) facebook.com/Adrian Ordean
Un an mai târziu, în 2000, înființează grupul Amadeus. Compune muzica instrumentală pentru cinci CD-uri ale grupului, combinând muzica clasică cu muzica pop. Compune, de asemenea, muzică pentru film și desene animate. Compune muzică și se ocupă de trupe ca Pops, Bordo, Allyx, Chik-go și multe altele.
În 2011, alături de Alexandru Albiter și Nik Bocaciu înființează grupul Ordean, iar în toamna anului 2012 ia ființă proiectul Leo Iorga & Ordean, care îi reunește pe Leo Iorga (vocal), Adi Ordean (chitară), Alex Ardelean (chitară), Dan Stesco ”Polimoog” (clape), Cristi Iorga (tobe) și Marian ”Lacke” Mihăilescu (bass). În decembrie 2012, trupa ia denumirea PACT by Leo Iorga & Adi Ordean, iar în aprilie 2014 lansează albumul ”Numărul Unu”.
În formula Leo Iorga & Ordean, 2012
Foto: (c) Arhiva AGERPRES
Alături de Leo Iorga și Alex Ardelean, colegii săi din trupa PACT by Leo Iorga & Adi Ordean, în concert, 2015
Foto: (c) Silviu MATEI / AGERPRES FOTO
“Dacă atunci când am început eu să compun aveai nevoie de ceva știință în ale muzicii, multă inspirație și niște colegi instrumentiști și vocaliști, acum e de ajuns un calculator. Cu el faci rost de orice… mai ales de niște ‘inspirație’ (…) Am avut noroc. Am fost mai norocos decât alții doar și pentru simplul motiv că mi-am văzut țara de la un capăt la altul. Am văzut și o treime din globul pământesc. Lumea trebuie să vadă artistul pe scenă. Cel mai important factor din tot mecanismul care angrenează viața unui artist este spectatorul”, declara Adi Ordean într-un interviu, în 2010.
Foto: (c) facebook.com/Adrian Ordean
El susține că trupe precum Stereo, Riff, Roșu și Negru, Compact, Schimbul 3, în care a cântat și pentru care a compus muzică și versuri, ”au existat datorită celor pe care i-am convins să vină la spectacolele noastre, să plătească bilet, iar din acest motiv spectatorii sunt, în ceea ce mă privește, pe primul loc în topul celor mai mari împliniri profesionale. Am spus lucrul ăsta și trupelor pe care le-am înființat și le-am ajutat în carieră — ASIA, Pops, Bordo etc”.
Foto: (c) facebook.com/Adrian Ordean
Adrian Ordean a declarat în repetate rânduri că e prea mult de vorbit despre ce a făcut, despre bucurii, dezamăgiri. ”Aș putea scrie o carte. E o idee. Așa că, ajutat de respectul pe care mi-l poartă unii și de veninul celor care nu mă suportă, încă merg înainte”, mai spunea compozitorul în interviu.
AGERPRES/(Documentare — Marina Bădulescu, editor: Andreea Onogea)