Romania on TOP 10
Portul Giurgiu, situat între kilometrul 489 și 497 pe Dunărea fluvială, a fost proiectat la finalul secolului al XIX-lea de inginerul Anghel Saligny. De aici, la 16 mai 1876, s-a îmbarcat pe vasul Radetki poetul bulgar revoluționar Hristo Botev și tot aici a început călătoria spre lumea literar-artistică marele poet român Mihai Eminescu.

Foto: (c) SIMION MECHNO / AGERPRES ARHIVA
Primele mențiuni istorice ale portului Giurgiu apar în secolul al XVI-lea. A fost inițial punct strategic de apărare a mărfurilor și a granițelor, pe unde se exportau cerealele în Imperiul austro-ungar și în cel otoman, apoi s-a dezvoltat ca târg, bâlci și centru cultural. În prezent, este unul dintre principalele porturi la Dunăre din țară. Fluviul asigură Portului Giurgiu legături cu cele opt țări riverane din Europa, dar este și o placă placă turnantă pentru traficul destinat țărilor balcanice și Orientul Mijlociu. Este unul din porturile dunărene care permit acostarea navelor de croazieră fluvială, de aceea, mai ales în ultima perioadă mulți turiști poposesc aici.
‘Doar în primele zece luni ale anului 2014, au acostat în Portul Giurgiu 403 nave de croazieră care au transportat 23.382 de pasageri și au fost executate operațiuni pentru 376.233 tone de marfă’, a declarat pentru AGERPRES directorul general adjunct al Administrației Porturilor Dunării Fluviale (APDF) Giurgiu, Dănuț Ofițeru.
Turiștii care pun pentru prima dată piciorul în Portul Giurgiu sunt întâmpinați pe mal de clădirea portuară, desfășurată pe o suprafață de aproximativ o mie de metri pătrați, cu o arhitectură ce amintește de aspectul unui vapor, pe fațadă fiind o placă comemorativă din marmură care amintește că la 16 mai 1876 s-a îmbarcat pe vasul Radetki, din acest port, marele poet bulgar revoluționar, Hristo Botev.
În anul 1905, când a fost inaugurat Portul Giurgiu, clădirea portului era formată dintr-o sală de așteptare, spații administrative pentru autoritățile portuare, magazii și depozite de cereale și pentru alte mărfuri. În anul 1869 a fost construită prima cale ferată din România, între București și Giurgiu, care ajungea până în Port. Giurgiu a devenit, astfel, primul port din România cu cale ferată directă până în capitală. De aici se exporta sarea brută adusă din zona Prahovei și tot aici, în acest port ajungea conducta pentru petrolul venit direct de la rafinărie, ce urma să fie transportat pe apă până în Germania. În cel de-Al Doilea Război Mondial, americanii au încercat să distrugă sursele de aprovizionare ale nemților, cu care România era aliată. Prin urmare, terminalul petrolier din Giurgiu a trecut printr-un bombardament puternic. Portul a fost repus pe picioare în perioada comunistă, iar acum autoritățile vor modernizarea și mărirea capacităților lui prin accesarea de fonduri europene.
‘Suntem în faza de depunere a studiului de fezabilitate pentru realizarea unui port trimodal prin care vor fi asigurate noi capacități pentru mărfuri și conexiuni cu rețeaua rutieră și feroviară’, a subliniat directorul APDF, Dan Ofițeru.
La câteva sute de metri de port, spre interiorul orașului, se înalță primul pod în curbă din Europa. Podul Bizetz, inaugurat la 1905, pentru a realiza conexiunea dintre orașul Giurgiu și Portul Ramadan, cu acces peste canalul Sf. Gheorghe, este o bijuterie arhitecturală proiectată de inginerul Anghel Saligny și de Ion Ionescu-Bizetz. Podul a fost construit pentru cale dublă, rutieră și feroviară și, la data construcției sale, a reprezentat o premieră tehnică europeană. Forma curbilinie a podului a fost determinată de forma și rezistența terenului amplasat într-o zonă inundabilă. Podul a devenit monument istoric și, în prezent, este deschis numai traficului pietonal, pentru că nu mai prezenta siguranță în exploatare. Alături, a fost realizat un pod nou, în perioada 2005-2007 care face legătura cu drumul național DN5 Giurgiu—București, pe o distanță de aproximativ 60 de kilometri, până în inima capitalei.
Cândva, în port era amenajată o plajă, de unde puteai privi Dunărea și probabil de acolo a privit-o și poetul Mihai Eminescu. Din scrierile acelor vremuri reiese că, pe la 1866-1867, Iorgu Caragiale dădea reprezentații cu trupa la Giurgiu și, pentru că nu avea sufleor, a plecat în port să vadă dacă găsește vreunul care știe puțină carte. În port a găsit unul care știa să citească, ‘hamal, însă nu căra grâu; în picioare avea numai niște pantaloni de dril albaștri, iar pe corp numai un sacou scurt de material ordinar. Nici cămașă, nici ciorapi nu avea’. Acesta era Mihai Eminescu. Iorgu Caragiale l-a luat ca sufleor și după ce a terminat reprezentația la Giurgiu au plecat către București, unde Eminescu a fost angajat sufleor la Teatrul Național și a început să scrie poezii. De altfel, poetul amintește de Giurgiu și în corespondența cu Veronica Micle, în 1881: ‘ …am întârziat la Giurgiu, la Costinescu, unde am scăpat o dată vaporul’.
AGERPRES/(AS — autor: Camelia Bigan, editor: Diana Dumitru)
Curcubeu răsfrânt în fresce, lumină izvorâtă din reflexia Învierii Mântuitorului, Raiul coborât în penel, astfel poate fi tradusă și înțeleasă pictura părintelui Arsenie Boca zugrăvită în Biserica “Sfântul Nicolae” din localitatea Drăgănescu din județul Giurgiu.

Foto: (c) NICOLAE BADEA / AGERPRES ARHIVĂ
Aflată la mai puțin de 20 km de Capitală, comuna Drăgănescu a devenit loc de pelerinaj pentru toți cei care doresc să cunoască mai profund viața și opera părintelui Arsenie Boca, ”Sfântul Ardealului” așa cum este numit de mulți credincioși.
Arsenie Boca a ajuns în localitatea Drăgănescu după ce a fost alungat de la Prislop. Stareța de acolo, maica Zamfira, era sora preotesei Ligia, soția preotului Savian de la Drăgănescu și prin intermediul lor a reușit părintele să poposească pe meleaguri giurgiuvene. A sosit în sat ca pictor trimis de Patriarhie, dar nu avea voie să slujească.
Cât timp a rămas la Drăgănescu, Arsenie Boca a locuit în casa parohială împreună cu familia preotului. Deși nu slujea, oamenii care îl știau de la Sâmbăta și îl căutau și aici pentru a-i cere sfatul.
Bisericuța în care Arsenie Boca a pictat se află în apropierea râului Argeș, într-o micuță localitate situată în apropierea orașului Mihăilești. Ocrotitorul bisericii este Sfântul Nicolae, chiar pe fațada superioară a bisericii fiind o icoană a Sfântului ierarh Nicolae, donată de Marcel Mihăiescu.
“Bisericuța este construită din cărămidă sprijinită pe șase coloane de piatră. Peste pridvor au fost construite două turle mici, iar turla cea mare este așezată peste naos. Clopotnița văruită în alb se află în curtea bisericii în care se mai află o toacă de lemn și o troiță”, a declarat pentru AGERPRES consilierul administrativ din cadrul Episcopiei Giurgiului, preotul Nicușor Puflea.
Pe crucea din curte stau mărturie următoarele cuvinte: “Această Sfântă Cruce s-a ridicat întru veșnica pomenire Preacucernicului Preot Savian Bunescu, adormit în anul 2005, paroh al sfintei biserici, 62 de ani, și a Preacuviosului Părinte Arsenie Boca adormit în Domnul la 1989, cel ce a realizat pictura sfintei biserici, între anii 1968-1988. Veșnica lor pomenire”.
Din pisania bisericii reținem că aceasta a fost zidită din temelie în anul 1870 de către Petru Dănescu și Ion Dumitrescu, biserica veche de lemn fiind luată de apele Argeșului, cu cimitir cu tot, la o revărsare din anul 1866, când a fost construit și podul peste noul curs al râului.
Biserica a fost restaurată din temelie prin grija preotului paroh Savian Bunescu, care a păstorit biserica din anul 1937. Mobilierul, catapeteasma, stranele și ușa sunt sculptate în stejar de către sculptorul în lemn Ion D. Cârcei din Grumăzești, județul Neamț.
Din istoria locului bisericii în care a pictat Arsenie Boca mai aflăm că numele comunei vine de la un boier, Fotache Știrbei Drăgănescu, fiul vornicului Badea Știrbei și pământul pe care se află construită biserica aparținea moșiei Prisicenii de Jos, numită și Drăgănescu de la proprietarul care o cumpărase la mezat cu 2.500 de taleri.
Biserica a fost sfințită pe 2 octombrie 1983 de către Prea Sfințitul Episcop vicar Roman Ialomițeanul.
Părintele Arsenie Boca a stat la Drăgănescu timp de 20 de ani și în anul 1968 a început pictarea bisericii parohiale, iar lucrul la aceasta a durat mai bine de 15 ani. Cum părintele nu avea voie să slujească, alți preoți care au vizitat de-a lungul timpului biserica au spus că, de fapt, Arsenie Boca ar fi zugrăvit aici predicile pe care le-a susținut la Sâmbăta de Sus.
Frescele părintelui Arsenie Boca sunt diafane, pictura de la Drăgănescu fiind însoțită de unele metafore, texte care fac referire la slăbiciunile și păcatele oamenilor, aforisme, citate din Sfânta Scriptură, alteori chiar învățături ale părintelui sau scene biblice: Învierea, înfățișarea iadului, Ceata celor Drepți. Despre unele picturi de aici se spune că ar avea un conținut vizionar, profetic, știut fiind faptul că părintele era ”văzător cu duhul”, anume cele care reprezintă două clădiri înalte în flăcări (trimitere la atentatele asupra turnurilor-gemene) sau cele în care apar obiecte precum telefonul mobil, naveta spațială, antenele de satelit, lucruri neobișnuite în acea perioadă.
O pictură aparte, cu rezonanță chiar în zilele noastre, este cea reprodusă după pilda celor chemați la cină din Sfânta Evanghelie. Sfântul Arhanghel Mihail îl roagă pe ”omul modern” să ”vină la cină”, adică să renunțe la păcate, la plăceri trecătoare și desfătări lumești și să se apropie de singurele lucruri nepieritoare, de Biserică și de Dumnezeu. Omul, reprezentat de un bărbat care stă așezat pe un fotoliu, ținând un telefon în mână și având în spatele său o femeie, ignoră însă rugămintea Arhanghelului spunând, după cum este scris pe pictură: ”M-am însurat, mi-am rotunjit țarina, mi-am cumpărat 5 milioane de cai putere, caut locuință pe altă planetă… așa că rogu-Te să mă ierți, nu pot veni… Nu mai avem această preocupare…”.
De asemenea, o compoziție interesantă este cea din absida altarului. Aceasta prezintă momente din viața și pătimirile Cuviosului Ștefan cel Nou, cel care a primit mucenicia într-o zi de 28 noiembrie, dată la care este și prăznuit, părintele Arsenie Boca trecând la Domnul pe data de 28 noiembrie 1989, la mănăstirea Sinaia, la niciun an de la finalizarea picturii bisericii de la Drăgănescu, fiind înmormântat, așa cum și-a dorit, în cimitirul Mănăstirii Prislop, pe 4 decembrie.
În frescele de la Drăgănescu surprinde lumina din picturi și chiar părintele Savian de aici le spunea enoriașilor: “Priviți pereții bisericii și vedeți Scriptura!” Se spune că, de fapt, Părintele Arsenie Boca a scris, pictând, toate momentele importante din viața Mântuitorului, fiecare registru iconografic având ca explicație unul sau mai multe versete din Scriptură.
El reușește să transpună în pictură Învierea Mântuitorului din mormânt. În frescele de la Drăgănescu, Arsenie Boca îi înfățișează pe Adam și Eva, arată Izgonirea, Cina cea de Taină, Buna Vestire, tot Noul și Vechiul Testament în imagini, pe sfinții Apostoli Petru și Pavel ținând în mâini Mănăstirea Voroneț, dar zugrăvește și bisericile Sf. Sofia din Constantinopol și Sf. Petru din Roma sub același arc de lumină ca un apel profetic la unitatea de credință și ca un mesaj că în afara Bisericii nu există mântuire. Dar, încununarea învățăturilor lui Arsenie Boca este iertarea. În Cărarea Împărăției el spune: “Dacă tu nu ierți, nici Dumnezeu nu te iartă. Și trebuie să iertăm la nesfârșit pe toți, din toată inima”.
AGERPRES/(AS — autor: Camelia Bigan, editor: Cristian Anghelache)
În vestul județului Giurgiu, într-o zonă unde s-au păstrat neatinse însemnate suprafețe cu păduri, într-o comună cu doar puțin peste trei mii de locuitori, s-a produs, în urmă cu 12 ani, o minune: din Icoana Maicii Domnului cu Pruncul în Brațe, aflată în biserica din sat, a izvorât mir. În satul Letca Nouă, situat în vecinătatea râurilor Milcovățu și Glavacioc, biserica, monument istoric de interes național, a devenit cunoscută și datorită icoanei făcătoare de minuni.

Foto: (c) episcopiagiurgiului.ro
‘Era în luna decembrie a anului 2002 când enoriașii au aflat minunea și zile și seri de-a rândul am stat în biserică și am văzut cum din ochii Maicii Domnului izvorau lacrimi de mir’, povestește o bătrână din comuna Letca Nouă.
După ce din Icoana Maicii Domnului au început să curgă lacrimi de chihlimbar, slujba Sfintei Liturghii se desfășura zilnic, iar vestea minunii a răzbătut peste granițele satului, aici începând “să curgă” pelerini din toate colțurile țării.
La vremea aceea, Prea Sfințitul Varsanufie Ploieșteanul, episcop vicar de la Arhiepiscopia Bucureștilor, a venit la Letca Nouă și a spus că ceea se întâmplă aici ‘e o minune, icoana nu plânge pentru că o icoană nu poate plânge, ci din ea izvorăște mir’ și chiar el a dus ștergarul care a fost așezat la icoană.
După sosirea pelerinilor și rugăciunile neîncetate ale acestora la icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului, au apărut și veștile privind primele vindecări miraculoase și se spune chiar că un copil care nu vorbea, la finalul slujbei, a spus pentru prima dată cuvântul mamă.
Icoana de lemn a Maicii Domnului cu Pruncul în brațe a fost pusă într-un iconostas prin grija oamenilor și Maica Domnului își arată mila față de orice credincios i-a cerut vreodată ajutorul.
‘Icoana are o vechime de aproape o sută de ani și a fost adusă aici din fosta bisericuță de lemn din cimitir, aproape de finalizarea lucrărilor de pictură din biserica de astăzi, lucrări realizate de pictorul Tăttărescu și ucenicii săi. Mulți creștini care au venit cu credință au primit binecuvântare sufletească și trupească, foarte multe familii care s-au rugat au primit prunci și vin mereu acum, pentru a mulțumi’, a declarat pentru AGERPRES parohul bisericii din Letca Nouă, preotul Nicoale Edmond Popa.
Această bisericuță albă și strălucitoare în soarele sudului, născută din bârne între bordeiele care au reprezentat prima așezare a satului, a fost construită de către Mitropolitul Țării Românești, Nifon, iar pictura murală din interior a fost realizată de marele pictor Gheorghe Tăttărescu.
Până la începutul secolului al XVIII—lea, toată întinderea de teren de la Letca Veche la Letca Nouă și până la hotarul pădurii Bulbucata și satul Bălăria forma o singură moșie al cărui proprietar era boierul Iordache Filipescu ce își avea conacul în Letca Veche. În anul 1856, Mitropolitul Țării Românești Nifon, a cumpărat de la baronul Meitany moșia Sinești numind-o Letca Nouă.
În anul 1752, locuitorii zonei și-au ridicat o bisericuță din bârne în cimitirul care există și astăzi și a funcționat nu demult ca biserică de cimitir după zidirea noii biserici a lui Nifon Mitropolitul.
Biserica, denumită și astăzi de locuitori Mănăstirea lui Nifon, a fost clădită aici între anii 1864-1867 pe cheltuiala acestuia. Pictura bisericii a fost executată în ulei în stil neoclasic între anii 1866—1867, de pictorul Gheorghe Tăttărescu, fapt pentru care biserica a fost declarată monument istoric. Între anii 1927—1929, biserica a fost complet renovată, a fost dotată cu obiecte noi de cult și a fost resfințită de către Prea Sfințitul Episcop Tit Târgovișteanul, vicarul Arhiepiscopiei Bucureștiului. În anul 1952, fiind complet afumată, pictura a fost spălată de pictorii Nicolae Stoica și Gheorghe Vânătorul din București.
Picturile lui Tăttărescu reprezintă un ansamblu pictural în mărime naturală în tehnica secco, în ulei. Deși au stat acoperite o bună perioadă de fumul lumânărilor, sunt încă într-o stare bună de conservare. Din acestea se mai păstrează catapeteasma și icoanele de lângă naos ale Sfântului Dimitrie și ale Sfântului Gheorghe.
În anul 2009, a avut loc o nouă resfințire a bisericii, slujba de târnosire fiind ținută de Preasfințitul Părinte Ambrozie Episcopul Giurgiului.
În prezent, Icoana Făcătoare de Minuni a Maicii Domnului cu Pruncul în Brațe se află așezată în naos pe un tetrapod de lemn sculptat.
AGERPRES/(AS — autor: Camelia Bigan, editor: Diana Dumitru)
Această brânză este extrem de nutritivă, astfel că 100 de grame consumate ţin de foame o întreagă zi. Într-o mică fabrică din comuna Odoreu, judeţul Satu Mare, se produce un aliment unic în lume, gândit special pentru perioadele de război. Este vorba despre brânza care nu are termen de valabilitate şi care poate fi păstrată la temperaturi foarte ridicate
Un interprinzător din Satu Mare produce, într-o fabrică situată la 15 km de Satu Mare, în comuna Odoreu, un produs unic în lume, extrem de nutritiv, gândit special pentru perioade de război. Gabriel Iuga prepară, în fabrica a cărui proprietar este, brânză care nu are termen de valabilitate şi care poate fi păstrată la temperaturi de peste 25 de grade Celsius.
“Ce facem noi aici nu seamănă nici pe departe cu ceea ce se produce în momentul de faţă pe piaţă. Mereu le spun oamenilor: toate brânzeturile care au sub un an şi jumătate de maturare şi sunt puse pe piaţă intră în categoria alimentelor de risc la boli foarte grave”, spune Iuga.
Brânza care se produce în fabrica de la Odoreu din 2009 este un încă produs încă experimental, care nu are termen de valabilitate, adică poate fi consumat la câteva decenii după ce a ieşit de pe porţile fabricii.
De menţionat este că acest aliment extrem de nutritiv, unic oriunde în lume, este realizat pentru a servi drept o provizie în caz de calamitate sau război, pentru a cărui finalizare sunt necesari nu mai puţin de cinci ani.
Proprietarul fabricii Naturlact, Gabriel Iuga, este cel care a descoperit reţeta. Procedura care trebuie urmată pentru a obţine acest produs este îndelungat.
Gabriel Iuga explică că laptele este adus la o stare a purităţii foarte înaltă, cu o valoarea de 200.000 de colonii formatoare bacteriene/ml de lapte, în comparaţie cu producţia clasică de brânzeturi care începe de la 18, 20 de milioane de astfel de colonii.
“E o procedură extrem de lungă care durează aproximativ nouă luni, plus procesul de maturare. La finalul procedeului brânza devine foarte tare pe dinafară şi va avea o carcasă de circa 10 mm care poate fi păstrată până la 25 de grade celsius”, explică Gabriel Iuga.
Acest produs care, speră inteprinzătorul, va marca istoria, este realizat în cantităţi mici, un lot, o dată pe săptămână. Apoi este dus într-o cămăruţă, special amenajată pentru procesul de maturare a brânzei, unde temperatura nu este mai mare de şase grade Celsius.
Se ţine cinci ani până când poate fi consumată. Această brânză este extrem de nutritivă, astfel că 100 de grame consumate ţin de foame o întreagă zi.
După încheierea procesului de maturare şi finisare, brânza ajunge să coste 430-440 de lei/kg. Costurile de realizarea a fabricii de la Odoreu s-au ridicat la aproape două milioane de euro, bani europeni.
Zer preparat odinioară pentru Casa Regală
La fel ca şi brânza minune, în fabrica de la Odoreu se realizează un alt produs care reprezintă un aliment-medicament cu rezultate remarcabile în dietele de slăbit. Zerul obţinut în fabrică se face după o reţetă foarte veche, de sute de ani.
Gabriel Iuga a moştenit reţeta de la bunica sa “baba doroftoaie” Nastasia Runcar, cea care prepara acest zer odinioară pentru Casa Regală a României. Gabriel Iuga explică că zerul fabricat de ei este un produs obţinut la viteze foarte mari, proces în urma căruia structura moleculară a acestuia se dezbină. Dintr-o componentă se obţine brânza, iar din celalaltă zerul, acel lapte fără conţinutul alb, fără cazeină. Etapele parcurse fac ca toate componentele nutritive să rămână în zer.
“Este un proces total diferit celui clasic, în care toate substanţele trec în brânză iar zerul este aproape o apă chioară, puţin colorată. Zerul făcut de noi este de două ori mai dulce ca laptele de pe piaţă şi are extrem de multe proprietăţi vindecătoare, în aproape orice afecţiune”, a declarat Gabriel Iuga, proprietarul Naturlact.
Produs care tratează diferite afecţiuni Potrivit omului de afaceri, foarte multe persoane au trecut pragul fabricii şi cunosc zerul fabricat aici. Circa 97% din cei care au şi consumat acest zer după un program bine stabilit au avut rezultate îmbucurătoare. Cele mai spectaculoase rezultate însă au fost cele care-i vizează pe copiii până în cinci ani care se confruntau de diferite disfuncţii digestive dar nu numai.
“Astăzi este cea de-a 11-a zi în care nu am consumat nimic înafară de alimentul minune, zerul din lapte de vacă. Mă simt excelent. Îl recomand cu căldura în curele de detoxifiere, precum şi în tratatea diferitelor boli. Are aportul suficient de vitamine, încât nu provoacă foamea, ci din contra, saţietate maximă”, spune una dintre clientele care consumă zerul de la Naturlact într-un program bine stabilit.
Un alt caz concret este al bucureşteanului Sorin Petre care, timp de doi, stătea mai mult prin spitale decât acasă, iar doctorii nu reuşeau să-i pună un diagnostic. Problema era că nu putea să mânânce abia deloc şi toată ziua vomita.
“După ce doi ani am stat mai mult prin spitale şi nimeni nu-mi spunea ce am m-am hotărât să apelez la altceva. Am auzit de zerul care se face la fabrica Naturlact, după care l-am contactat pe domnul Iuga. El mi-a recomandat un program care prevedea ca timp de trei luni să nu consum altceva în afară de zer, plus un covrig pe zi. După această perioadă nu am mai avut nicio problemă”, ne-a declarat bucureşteanul Sorin Petre.
Produse care ţin “vie” fabrica
Din gama de lactate produsă la Odoreu fac parte şi alte tipuri de lactate care ajung pe rafturile magazinelor din ţară. Produsele pe care companie le produce sunt 100% naturale, obţinute prin fermentarea naturală a laptelui nepasteurizat şi pasteurizat, omogenizat şi ultrafiltrat, laptele, materie primă, provenind din fermele proprii. Gabriel Iuga explică că laptele, de exemplu, îşi păstrează identitatea din ugerul vacii şi are de până la 50 de ori mai puţini germeni, decât orice alt lapte netratat termic şi este singurul aliment viu pe care omul îl poate consuma în mod natural.
Toţi banii pe care proprietarul Naturlact îi încasează din comercializarea acestor produse se investesc în procesul ce vizează realizarea acestui produs unic, brânza pentru vreme de război.
Pasionat de “o altfel de artă a vindecării”
Povestea fabricii de la Odoreu din care ies aceste produse minune începe prin anii 2009 când o grupare economică din ţările arabe solicitau un parteneriat pentru producerea unor brânzeturi puţin mai speciale pentru condiţiile lor climaterice.
Gabriel Iuga explică că în specificaţiile tehnice ale acestora era prevăzută posibilitatea păstrării acestor brânzeturi fără frigider, la temperature mai înalte. “O variantă care m-a inspirat a fost una veche, cea romană, pentru că exista această tentă de producere a brânzeturilor şi la romani”, povesteşte Gabriel Iuga.
Deşi s-au arătat interesaţi de realizarea unor astfel de produse, din cauza costurilor de producţie arabii au rămas în stand by. Însă Iuga a continuat cu această afacere, fiind pasionat de tot ceea ce înseamnă vindecare cu produse din natură.
De mic copil s-a arătat interesat de proprietăţile vindecătoare ale pantelor şi a tehnicilor de meditaţie laya. Azi el practică acest gen de meditaţii, prin intermediul cărora află care sunt cauzele ce duc la declanşarea unei boli şi poate, prin acest fel, să propună o schemă de tratament cu acest produse bio, pentru fiecare persoană în parte.
Studiul efectelor biologice
Profesorul Ioan Mărcuş de la USAMV a realizat în cadrul disciplinei de fiziopatologie un studiu al efectelor biologice ale zerului produs de Naturlact. Studiul a fost efectuat pe 20 de şobolani şi a constat în administrarea extractului proteic din lapte de vacă timp de cinci luni.
Ca o concluzie generală, profesorul Ioan Mărcuş susţine că nu există indicii care să sugereze prezenţa unor efecte secundare adverse generate de consumul exclusiv de zer la animalele din loturile experimentale comparativ cu loturile de control, şi respectiv cu datele din literatura de specialitate.
De asemenea, se poate concluziona că la animalele care au consumat exclusiv zer, intervalul de apariţie al tumorilor este semnificativ mai mare (dublu), rata de creştere tumorală este mai redusă iar volumul tumoral final este mai mic comparativ cu lotul de control.
“Este greu de spus în acest moment dacă aceste efecte biologice sunt rezultatul proprietăţilor intrinseci pe care le are extractul proteic studiat, sau ele sunt rezultatul restricţiei calorice implicite care rezultă din consumul exclusiv de zer, cu eliminarea completă din alimentaţia animalelor a oricărei alte surse de glucide, lipide, proteine. Pentru asta ar trebui identificat posibilul mecanism de acţiune al unor compuşi din compoziţia extractului proteic asupra funcţiei şi metabolismului celulei normale şi tumorale, ceea ce înseamnă, în primul rând, o continuare a studiului în cadrul unui proiect de cercetare finanţat din fonduri private sau guvernamentale, şi desfăşurarea lui pe un număr mai mare de animale, şi într-o perioadă mai îndelungată de timp”, explică profesorul Mărcuş.
de Cristina Cîcău
Sursa: adevarul
Produsul românesc “Electronic Doctor” de regenerare electromagnetică a țesutului la nivel celular realizat de medicul român Bogdan Vlădilă a primit medalia de aur la categoria ”Igienă și Cosmetică”, precum și alte două premii speciale – cel oferit de Federația Franceză de Inventatori și premiul special al categoriei ”Sănătate și Medicină”, la Concursul Internațional Eureka.

Foto: (c) info-sanatate.ro
Potrivit unui comunicat de presă transmis duminică AGERPRES, dispozitivul, care a concurat alături de alte 300 de invenții, este produs în România și deja brevetat în peste 28 de țări.
Noua tehnologie brevetată de dr. Vlădilă este disponibilă sub forma aparatului “Electronic Doctor” și tratează cu succes și în mod natural unele dintre afecțiunile considerate până în prezent incurabile. Astfel, probleme medicale precum parodontoza, dar și estetice — de tipul căderii părului sau vergeturile — sunt tratate cu ajutorul dispozitivului printr-o metodă non-invazivă, nedureroasă și netraumatică.
Principiul de funcționare al dispozitivului se bazează pe activarea celulelor stem existente în stare latentă în corpul adult și stimularea multiplicării lor în mod natural, pentru ca organismul să repare singur degradarea țesutului.
“Prin dispozitivul Electronic Doctor se declanșează o proliferare a propriilor celule prin expunerea țesuturilor la undele electromagnetice emise de acesta. Celulele noi secretă colagen în cantități importante și pot repara leziunile existente sau preveni apariția lor. Practic organismul este stimulat să se regenereze singur în acele zone unde vârsta sau factorii externi i-au distrus capacitatea normală de vindecare”, explică dr. Bogdan Vlădilă în comunicatul citat.
Aparatul a fost testat clinic la unele dintre cele mai renumite centre din Europa, fiind certificat de Uniunea Europeană, și a fost folosit cu succes până în prezent în Marea Britanie, Franța, Bulgaria și România.
Concursul Internațional Eureka, dedicat inventicii, a avut loc la Bruxelles în perioada 13-15 noiembrie.
AGERPRES/(AS-autor: Roberto Stan, editor: Cristina Tatu)
Tânărul Inventator vâlcean Ionuț Budișteanu s-a întors de la Salonul de Invenții de la Bruxelles 2014 cu cinci premii și două medalii, obținute pentru un dispozitiv electronic menit să faciliteze prinderea unor infractorii care vandalizează un bancomat.

Foto: (c) Sorin LUPȘA / AGERPRES ARHIVĂ
“Am fost selectat de către Ministerul Educației Naționale să particip la Salonul Internațional de Invenții de la Bruxelles — Brussels Innova 2014, fiind ceea de a 63-a ediție a evenimentului. Eu am prezentat o invenție constând într-un dispozitiv electronic conectat la mai multe camere de filmat și un microfon ce recunoaște automat amprenta spectrală a zgomotului produs de către un polizor unghiular când un infractor încearcă să taie cu un polizor/polidisc un bancomat, dar și momentul în care un spărgător care poartă cagulă intră într-o anumită instituție. Deci recunoaște momentul în care vede că cineva poartă o cagulă și își acoperă fața și implicit dă alarmă. Pentru mine este prima ediție la Salonul Internațional de Invenții de la Bruxelles, unde am obținut trei premii și o medalie de aur. O medalie și un premiu special dat de către Taiwan Prominent Inventor Association și un premiu special dat de către Secretarul de stat din Bruxelles”, a declarat luni, pentru AGERPRES, Ionuț Budișteanu.
Inventatorii și cercetătorii români au participat la a 63-a ediție a Concursului internațional Bruxelles — EUREKA dedicat inventicii, organizat în perioada 13-15 noiembrie, la Bruxelles, în cadrul Salonului INNOVA. România a fost prezentă cu 25 de invenții care au fost expuse în standul realizat sub egida Ministerului Educației Naționale (MEN).
Salonul INNOVA din capitala Belgiei s-a consacrat de-a lungul vremii ca un prestigios spațiu de întâlnire între cercetători, oameni de știință, cadre didactice universitare și întreprinzătorii cei mai activi și mai interesați de ‘nou’ din mediul de afaceri. Festivitatea de premiere este programată sâmbătă, 15 noiembrie, ora 19.00.
AGERPRES / (AS — autor: Liviu Popescu, editor: Marius Frățilă)
Facultatea de Inginerie din cadrul Universității “Constantin Brâncuși” din Târgu-Jiu a participat la cea de-a 63-a ediție a Expoziției Internaționale de Inventică, Cercetare și Noi Tehnologii Bruxelles – Eureka, în cadrul Salonului Innova, reușind să câștige două medalii, una de aur și una de argint, a declarat marți, într-o conferință de presă, rectorul Luminița Popescu.

Foto: (c) Nicolae BADEA / AGERPRES ARHIVĂ
Universitatea a participat la concursul internațional cu două cereri de brevet de invenție elaborate în cadrul proiectului “Noi materiale de construcții obținute prin reciclarea eco-sustenabilă a deșeurilor industriale — EcoWASTES”.
Astfel, cererea de brevet “Mase cu întărire rapidă pe bază de lignit hidraulic obținut din zgură de tratament secundar al oțelului” a obținut medalia de aur, iar cererea de brevet “Procedeu de obținere a betoanelor termoizolatoare pe bază de cenușă grea de termocentrală” a obținut medalia de argint. În competiție au fost înscrise 300 invenții din 16 țări.
“Noi ne-am propus prin acest proiect să dăm o altă utilizare deșeurilor din industrie, unele dintre acestea fiind fără utilizare chiar pe plan mondial și am în vedere aici șlamul de foraj, pe care noi l-am utilizat în cadrul acestui proiect. Am vizat în cadrul proiectului utilizarea a trei categorii de deșeuri, zgura și cenușa de termocentrală, șlamul de foraj și diferite zguri obținute din industria metalurgică și am obținut mai multe categorii de materiale de construcții, pentru două dintre acestea depunând și cereri de brevet la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, cereri de brevet care au fost aprobate și cereri de brevet cu care noi ne-am înscris la concursul internațional de inventică de la Bruxelles. Unul dintre brevete cu care am participat a câștigat medalia de aur, iar celălalt, medalia de argint”, a precizat Luminița Popescu.
Proiectul “Noi materiale de construcții obținute prin reciclarea eco-sustenabilă a deșeurilor industriale, EcoWASTES” este implementat de Universitatea “Constantin Brâncuși” din Târgu-Jiu în parteneriat cu SC Complexul Energetic Oltenia SA și Agenția pentru Protecția Mediului Gorj, cu o perioadă de implementare de 40 de luni, începând cu 1 septembrie 2011. Proiectul și-a propus să stabilească noi modalități de valorificare a deșeurilor generate de industria energetică (cenuși de termocentrală), industria extractivă (șlamuri de foraj petrolier) și industria metalurgică (zguri de elaborare și turnare a metalelor).
AGERPRES/(A — autor: Oana Popescu, editor: Cristian Anghelache)
Two landmarks of Giurgiu City lie in the central area of the city: the stately Clock Tower, formerly used as a fire lookout tower and now hosting exhibitions, and, close to it, the traces of Mircea the Old’s Fortress, a testimony to the past.

Photo credit: (c) Camelia BIGAN / AGERPRES ARCHIVE
‘The Clock Tower in the Union Square of Giurgiu City dates back to the late 18th century, the time of the Ottoman conquest. At the time, the Ottomans built a fire lookout tower of stone, 22 m high, to look out over the environs. Very few people know that from its basement, a network of tunnels and arcades emerges that lead to various parts of the city, particularly the banks of the river Danube, for easy to understand reasons. Some of the tunnels have survived,’ former head of the Giurgiu County Museum Petre Mimis tells AGERPRES.
The tower was used as an observatory, a guarding point and a fire lookout tower and only after the Ottomans were chased away the structure underwent modifications and a clock was added to it.
The uniqueness and charm of the place around the Clock Tower in the past was given by the fact that the entire street network of the city was starting from here radially. The monument was right in the centre of the city, surrounded by a big park shaped like a dish made up of linden trees exclusively. The park, which has partially survived, was known as the ‘dish with linden trees,’ and because of this architectural uniqueness, the city of Giurgiu was nicknamed ‘the Sun city.’ Tracing the radial network of streets was the work of architect Moritz von Otto in 1831. After the design of the network of streets, the Trinity Church and some wonderful houses were added. Because construction materials were hard to find in this lowland area, the streets of the city were paved using stone from the walls of Mircea the Old’s Fortress and from the Danube.
In late 20th century, the Clock Tower started to lean in, much as the Leaning Tower of Pisa. Because after two hundred years of history it was in danger of collapsing, historians and city leaders decided to re-consolidate it, which happened in 2005-2007.
Because the Clock Tower is a historical monument of national and universal value, it has been featured on the Giurgiu County’s coat of arms.
Just hundreds of metres away form the Clock Tower, toward the banks of the Danube, in an area prone to frequent flooding, near the St. George Canal, there is another historical venue of the city where visible are traces of Mircea the Old’s Fortress.
‘According to legends, the name of the city of Giurgiu would be related to the name of a Transylvanian shepherd, who, coming to the Danube meadows for pasturing, would have freed from the hands of Ottoman soldiers several groups of prisoners who were about to be moved to the Ottoman Empire to be sold as slaves or servants. The freed people set camp in the Danube meadow, establishing a burg that was named after their saviour, San Giorgio. Another legend has it that the name of the city comes from the St. George Island, where Genoese traders allegedly stopped to build a small trade vanguard, a fortress on the island. The Genoese apparently built a bank first and a marketplace for silk and velvet. The settlement was called San Giorgio (St. George) after the name of the Genoese saint patron, which today is also the saint patron of Giurgiu City,’ Mimis explains.
More recently, traces of a human settlement dating back to the Mesolithic (10-7 millenia BC) have been unearthed.
Historians say that the first written record of the city was an indirect mention of it in the 1349 Codex Latinus Parisinus, under the rule of Mircea the Old as Zorio.
The first sure written record of the city of Giurgiu was made on September 23, 1403, in an official document: a treaty issued by the Chancellery of Wallachia, concluded between ruler Mircea the Old and Poland’s King Wladyslaw Jagiello. Conquered by the Ottomans in 1420 to control Danube traffic, Giurgiu was turned into an Ottoman settlement for 400 years known as ‘Yergoiu.’ A walled fortress, Giurgiu played an important part in the wars between Wallachia and the Ottoman Empire for control over the Danube under the rule of Michael the Brave, but also during the Russo-Turkish wars. In 1659, Giurgiu was burned to the ground for the first time, and in 1829 the walls and fortifications greatly damaged by bombings were completely destroyed by the Russian armies.
Left standing today of Mircea the Old’s Fortress are the traces of the walls, but the place has been protected and set apart by a protection wall. The city is considering a European project to capitalise on the fortress. For the people of Giurgiu and visitors, there is another project being designed, a park with a lake for leisure activities.
‘The city is considering a European project to rehabilitate Mircea the Old’s Fortress under which the fortress will not necessarily be rebuilt, but it will be showcased by building a floodlit gangway where tourists accompanied by guides will learn about the history of the place, while archaeologists may continue their research at the base of the walls, undisturbedly,’ Giurgiu City Mayor Nicolae Barbu says.AGERPRES
Giurgiu Harbor, situated between kilometer 489 and 497 on the Danube River, was designed at the end of the 19th century by engineer Anghel Saligny. It was from this very harbor that Bulgarian revolutionary Hristo Botev boarded the ship named Radetzky and it was also here that the travels through the literary-artistic world of Romanian poet Mihai Eminescu began.

Photo credit: (c) Simion MECHNO / AGERPRES ARCHIVE
The first historical mentions of Giurgiu Harbor appeared in the 16th century. It was initially a strategic point of defence for freight and borders, a point of export for grains to the Austro-Hungarian Empire and the Ottoman Empire, it then developed as a fair and a cultural center. Currently it is one of the main Danube harbors of the country. The river ensures that Giurgiu Harbor is connected with the eight riparian countries in Europe, but it is also a linchpin for the traffic destined for Balkan countries and the Middle East. It is one of the Danube harbors that allows the mooring of river cruise ships and for that reason it is visited by many tourists on holiday.
“In the first ten months of 2014, 403 cruise ships have moored in Giurgiu Harbor, carrying 23,382 passengers and operations were executed for 376,233 tons of freight”, said, for AGERPRES, General Deputy Director of the Danube River Harbor Administration (APDF) Giurgiu Danut Ofiteru.
The tourists first setting foot in Giurgiu Harbor are greeted on the bank by the harbor authority building, spanning over 1,000 square meters, with an architecture that is reminiscent of a ship’s design, the frontispiece carrying a commemorative marble plaque reminding of the fact that on May 16, 1876, great Bulgarian revolutionary poet Hristo Botev boarded the Radetzky from this harbor.
In 1905, when Giurgiu Harbor was inaugurated, the harbor’s building comprised of a waiting hall, administrative spaces for port authorities, warehouses and repositories for grain and other freight. In 1869 the first railway in Romania was built, between Bucharest and Giurgiu, reaching as far as the harbor. Giurgiu thus became the first harbor in Romania to be directly connected by rail to the capital. It was from here that the exports containing raw salt brought from Prahova county were sent off and it was also here, in this port, that the pipeline for the petroleum brought straight from the refineries in Ploiesti ended. In World War II, the Americans tried to destroy the supply lines of the Germans with which Romania was allied at the time. As a consequence, the petroleum terminal in Giurgiu underwent heavy bombardment. The harbor was reoperationalized during the communist era and now the authorities want to modernize and increase its capacity by accessing European funds.
“We are at the stage of submitting a feasibility study for the construction of a tri-modal harbor through which new capacities for freight will be constructed, as well as links to the rail and road networks”, said APDF Deputy Director, Danut Ofiteru.
Several hundred meters from the harbor, inwards toward the city, lies the first curved bridge of Europe. Bizetz Bridge, inaugurated in 1905, to connect the city of Giurgiu to Ramadan Harbor, with access over the St. George channel, is an architectural masterpiece designed by engineer Anghel Saligny and Ion Ionescu-Bizetz. The bridge was constructed for a dual purpose, both road and rail traffic crossing the bridge and, at the date of its construction, it was a technical first of Europe. The curved shape of the bridge was determined by the shape and resistance of the land that was in an easily floodable area. The bridge became a historical monument and is currently open only to pedestrian traffic, as its condition no longer provided safe conditions for other means of transportation. Beside it lies a new bridge, constructed between 2005-2007 that links to National Road 5 (DN5) Giurgiu-Bucharest.
At one point, the harbor also had a beach, from where the Danube could be admired and it was there that poet Mihai Eminescu probably gazed upon it at one point. From the writings of the times we have come to know that, around 1866-1867, Iorgu Caragiale would put on plays with his theater company in Giurgiu and due to his lack of a prompter, he left for the harbor to see if he can find one. In the harbor he found a person who could read, “a porter, but he wasn’t carrying grain; on his legs he had some pants made of blue denim, and on his body only a short jacket of ordinary material. He had no shirt and no socks”. This was Mihai Eminescu, now heralded Romania’s national poet, and it was Iorgu Caragiale who took him in as a prompter and when finishing their representations in Giurgiu left together with him to Bucharest, where Eminescu was hired as a prompter for the National Theater and started writing poetry.AGERPRES
Those who arrive for the first time in Giurgiu by bus from Bucharest or by boat from Vienna to the local port may wonder what they can find in this place that is droughty and almost man-forsaken.

Photos by Cristian NISTOR / AGERPRES ARCHIVE
Few know that just 35 km from Giurgiu and also as many from Bucharest City there are still living trees from the Vlasia Forest where centuries ago ruler Vlad the Impaler himself, the founder of the Comana fortified monastery, dismounted on an island surrounded by swamps. Today, in the same places, trees of the century-old forest are still growing. The swamps of the years past became the Comana Pond, which scientists consider to be a second delta of Romania. Today’s visitors can battle the shadows of the Ottomans in a modern adventure park, climbing up secular oak trees, while accommodation places welcome them for rest and relaxation.
COMANA MONASTERY
First time travellers at Comana want to walk into the footsteps of Vlad the Impaler and get full of sacredness at the Comana Monastery. Thus, immediately as they get in touch with the local history, they learn that the monastery was in the beginning a small wooden church. For the first time on September 27, 1461, the Comana toponym was officially used in a decree issued by the Chancellery of Vlad the Impaler that mentioned the border of the monastery should stretch all the way to where it touches the Comana Pond, right into Lake Calnistei.
Vlad the Impaler, founder of the Comana Monastery
‘The history of the Comana Monastery was continued in 1588 by boyar Radu Serban of Coiani, today’s Mironesti in Giurgiu County, who started the construction of a monastery on the land inherited from his mother, Maria of Coiani. The site was chosen because it was the place where the walls of Vlad the Impaler’s older monastery were standing,’ Comana father superior Mihail Musacriu tells AGERPRES.
In 1609, Radu Serban, who became ruler of Wallachia, painted the Comana Church and added royal insignia to the paintings. Radu Serban died in 1620 in Vienna and his mortal remains were inhumed at Comana by his sister, Elina.
Elina’s son, Draghici Cantacuzino, who died in Constantinople, was also buried here in 1667, along with Constantin, the son of high-ranking royal official Draghici, with these successive burials marking the switchover of Comana to the care of the Cantacuzinos.
In 1699-1701, grand steward Serban Cantacuzino started restoring the monastery, while in 1709 he died and he was in his turn buried at Comana.
Comana Monastery — Portraits of rulers who are linked to the history of this place of worship
In December 1769, the monastery was besieged by an Ottoman detachment and in 1802 it was hit by a strong earthquake. In 1854, the monastery was redesigned and the church was rebuilt from scratch. Few people know that in 1877, the monastery housed the Prefecture House and the local school opened in another wing of the building.
In 1908, the entire architectural compound of Comana was restored and in 1932 a mausoleum of WWI Heroes of the Neajlov River Battles was added. The church was also damaged in earthquakes in 1977 and 1986, but it was fully consolidated in 1988-1990. In 1991, upon the initiative of then Patriarch of the Romanian Christian Orthodox Church Teoctist it was turned back into a monastery of monks and refurbishment works were started to prepare it for its 550th anniversary of its first written record in 2011.
Because the place is filled with the footsteps of many rulers and damsels whose tombs are here, there is a local legend that says the founder, Vlad the Impaler, haunts the enemies in the plains scaring them away. It is said that when he fell prey to his enemies, somewhere between Bucharest and Giurgiu, his body fell into the hands of his rival Basarab Laiota and it was buried without the head, which had been sent to the Porte, and without exquisite ornaments and also without a tombstone, in the nearest monastery founded by him, Comana. In the yard of the Comana Monastery, there is a small billboard with information about the famous mediaeval ruler and a modest tombstone with an inscription almost fully erased that monks claim belongs to the ruler’s tomb.
Archaeological research in 1970-1975 established that the necropolis around the small church was used in the second half of the 15th century — the first half of the 16th century, while close to the narthex of the church, damaged by the passage of time, the remains of a decapitated male were found without any royal insignia, around whom coins minted under the rule of Vlad the Impaler were scattered. People say that could be Vlad the Impaler himself.
Tombstones in the cemetery of the monastery
Legend also has it that when the ruler was decapitated, thousands of streams gushed out like tears and the land reddened by the blood gave birth to butcher’s broom unseen there before, and after the ruler’s body was buried in the monastery, monks dag a well with clear and blessed water today known as ‘The Fountain with a Walnut Tree’ or ‘The Fountain with Health Remedies,’ and the place is overrun by butcher’s broom, another reason why Comana is unique. Because the butcher’s broom (Ruscus aculeatus) is endemic to the Mediterranean Sea area, at Comana it is protected as part of a scientific research at the Comana Natural Park.
Comana Natural Park
The Comana Natural Park is a unique reserve in Europe that houses tens of species of plants and animals protected by international laws; it is also deemed Romania’s second delta, covering 25,000 hectares and including an ecosystem specific of a delta, known from times past as the Comana Pond. Specialists claim that this delta is second in terms of biodiversity, after the Danube Delta Reserve.
Comana Natural Park
‘The park was created in 2004, when the Comana Pond was declared a natural reserve for the 140 species of birds, half of which are internationally protected, more than 200 plant types and subtypes, 70 of which are about to go extinct, living in the peony, butcher’s broom and lily-of-the-valley reserves, along with tens of bird, mammalian, reptile and fish categories protected under the Berne Convention and the national legislation, all gathered in one place, the Comana Natural Park,’ Spokesperson for the Giurgiu County Environmental Protection Agency Daniela Neagu tells AGERPRES.
Comana Natural Park
Some years ago, a private entrepreneur who loves the place and says he can feel the history coursing through his veins, turned his holiday house here in a boarding house, and to prove that he is a preserver of history, he named each room of the boarding house after a ruler or damsel and designed the rooms as a combination of history and modernism.
‘The first floor is dedicated to the Cantacuzinos; the guest rooms on the second floor are dedicated to the family of Craiovesti Basarabi, while a room on the third floor is dedicated to the family of Draculesti, with a room for Vlad the Impaler,’ the investor tells AGERPRES.
The rooms have wooden floors, panels, cabinets and tables manually painted, with the wild peony flower, a protected flower in the Comana reserve, a central element. The bathrooms and utilities are among the most modern, with the room dedicated to Vlad the Impaler offering Jacuzzi and massage services.
Comana Natural Park
Those wanting to spend time in the great outdoors find something for any temperament. Thus, lovers of extreme sports can choose between tree climbing and rope walking with various degrees of difficulty as well as a zip line over an adventure lake. The most calm of them can choose boat trips for fishing, bicycle trips in the woods, while gardening lovers can pick their greens and vegetables directly from the greenhouse of the local restaurant. A cellar of the Grand Cupbearer has been recently opened for wine tasting. The tourists arriving at Comana can walk in the footsteps of history while also feeling like being in Europe. AGERPRES