Cuprins
1. Elemente de istorie si geografie
2. Sistemul politic si institutional
3. Politica extern
4. Situatia si politica economica
5. Mediul economic in
EAU. Cadrul legal
1. Mediul investitional in EAU
2. Dreptul societatilor comerciale in EAU
– Constituirea unei societati comerciale
– Inregistrarea unei societati straine in EAU
– Regimul zonelor libere
- Contractele comerciale in EAU
- Fiscalitatea in EAU
- Regimul importurilor in EAU
- Alte informatii utile
Date de contact ale unor institutii emirateze utile pentru initierea de afaceri
INDRUMAR DE AFACERI – Emiratele Arabe Unite 2013
1. Elemente de istorie si geografie
Pana in anul 1971, emiratele care formeaza azi EAU au fost cunoscute sub numele de “Statele Armistitiului“ (Trucial States), fiind constituite intr-un protectorat britanic.
Urmare notificarii facute de Marea Britanie in anul 1968, conform careia aceasta informa ca intentioneaza sa renunte la protectoratul existent, cele 7 emirate au hotarat sa formeze o federatie.
La 2 decembrie 1971, emiratele Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Fujairah, Ras Al Khaimah, Umm Al Quwain si Ajman au format statul numit Emiratele Arabe Unite (EAU).
EAU sunt situate pe coasta orientala a Peninsulei Arabe, la intrarea in Golful Persic si detin peste 600 km de coasta, cunoscuta in vechime drept “Coasta Piratilor”.
Populatia totala se ridica, in conformitate cu ultima raportare a Biroului National de Statistica, la 8,2 milioane locuitori, din care circa 88,5% sunt imigranti, populatia activa reprezentand mai mult de jumatate.
Suprafata totala a EAU este de 91.700 km.p., incluzand si circa 200 insule. Abu Dhabi este cel mai mare emirat, cu 67.340 km.p., urmat de Dubai cu 3.885 km.p., Sharjah (2.590 km.p.), Ras Al Khaimah (1.683,5 km.p.), Fujairah (1.165,5 km.p.), Umm Al Qaiwain (777 km.p.) si Ajman (259 km.p.).
EAU se invecineaza cu Arabia Saudita (S-V), Qatar (N-V) si Sultanatul Oman (E si S).
Orasul Abu Dhabi este capitala federatiei.
2. Sistemul politic si institutional
Constitutia EAU a fost definitivata la 20 mai 1996, de catre conducatorii (rulerii) celor sapte emirate, in numele poporului, redactata si publicata cu titlu provizoriu in anul 1971.
Conducatorul Emiratului Abu Dhabi, Seicul Khalifa Bin Zayed Al Nahyan, a preluat in noiembrie 2004 functia de Presedinte al federatiei, dupa decesul tatalui sau, Seicul Zayed Bin Sultan Al Nahyan.
Federatia are un Vice Presedinte, care este conducatorul Emiratului Dubai, Seicul Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, care a succedat, de asemenea, fratelui sau, decedat in anul 2006. Vice Presedintele este, in acelasi timp, Primul Ministru al tarii.
Consiliul Suprem este compus din conducatorii celor sapte emirate care formeaza federatia EAU. Particularitatea acestui Consiliu este ca are atat puteri legislative cat si executive, ratificand decretele si legile, elaborand politica generala a federatiei, avand drept de a investi si de a demite Primul Ministru (la cererea Presedintelui).
Constitutia prevede, de asemenea, si un Parlament, respectiv Consiliul National Federal, care se compune din 40 de membri, reprezentand fiecare emirat proportional cu populatia sa. In situatia in care proiectele de lege îi sunt supuse spre aprobare, rolul sau ramane doar consultativ.
Paralel acestor institutii constitutionale, fiecare emir dispune de un majlis, ce are rolul unui consiliu consultativ si da posibilitatea comunicarii directe cu populatia, sub forma de audiente particulare.
Totodata, federatia dispune de un aparat judiciar independent, a carui institutie suprema este Consiliul Federal Suprem. Acesta este constituit din 5 judecatori nominalizati de catre Consiliul Suprem. Judecatorii decid asupra constitutionalitatii legilor federale si arbitreaza litigiile intre emirate, precum si eventualele controverse intre guvernul federal si emirate.
Consiliul de Ministri este numit de Consiliul Federal Suprem si este compus in cea mai mare parte din membrii familiilor celor sapte conducatori.
Componenta economica actuala a Guvernului emiratez este urmatoarea:
-Sheikh Hamdan bin Rasahid al-Maktoum- Ministru de Finante;
-Sheikh Saif bin Zayeed al-Nahian- Ministru de Interne;
-Sultan bin Saeed al-Mansouri- Ministrul Economiei;
-Sheikha Lubna al-Qasimi- Ministrul Comertului Exterior;
-Sheikh Abdullah bin Zayed al-Nahyan- Ministrul Afacerilor Externe.
Guvernatorul Bancii Centrale este Sultan Nasser al-Suweidi.
La nivel local, fiecare emirat dispune de autonomie extinsa de administrare si are, totodata, autoritati administrative proprii. Conducatorii (emirii) fiecarui emirat guverneaza direct guvernele locale, care au structuri diferite, de la emirat la emirat.
Abu Dhabi detine propriul sau organ central de guvernare locala, Consiliul Executiv, divizat in doua regiuni, Est si Vest, conduse fiecare de un functionar reprezentant personal al suveranului emiratului. Principalele orase ale acestui emirat sunt administrate independent de municipalitati (Abu Dhabi si Al Ain).
- Politica externa
EAU dezvolta relatii strainse cu tarile arabe si, in special, cu tarile membre ale Consiliului de Cooperare al Golfului – CCG (organism creat in anul 1981). C.C.G. cuprinde sase state: Arabia Saudita, EAU, Quwait, Qatar, Oman si Bahrein.
CCG are un rol major in influentarea deciziilor de politica externa ale EAU, inclusiv asupra orientarilor relatiilor economice externe.
Obiectivul EAU este de a detine un rol important in plan regional si international. Liniile directoare ale politicii externe ale federatiei deriva din principiile Cartei ONU, respectiv ne-ingerinta in afacerile interne ale altor state si respectul integritatii teritoriale.
EAU este membru al Ligii Arabe si OPEC. De asemenea, din 1995 este membru al O.M.C. iar din 2003 a aderat la Uniunea Vamala a tarilor din Golf. In ceea ce priveste procesul de pace in Orientul Mijlociu, EAU sustin restabilirea drepturilor palestinienilor, inclusiv dreptul la autodeterminare. Administratia palestiniana primeste sprijin financiar si economic constant din partea EAU.
EAU nu intretin relatii de nici un fel cu Israelul, nu admit patrunderea pe piata interna a nici unui produs fabricat in aceasta tara sau care face trimiteri directe sau indirecte la aceasta.
In anul 2011, EAU au participat activ la actiunile de restabilire a stabilitatii sociale in tarile din zona araba si africana, cum ar fi Bahrein, Oman, si Libia.
- Situatia si politica economica
EAU beneficiaza de resurse importante dehidrocarburi, localizate mai ales in emiratul Abu Dhabi (9,5% din rezervele mondiale de petrol brut, pe locul patru la rezervele de gaze naturale). Cele sapte emirate din componenta Federatiei dispun de resurse inegale, de unde si mari disparitati in dezvoltarea economica. Abu Dhabi si Dubai sunt cei doi piloni ai economiei EAU. Emiratele Dubai si Sharjah se evidentiaza ca fiind motoarele industrializarii si a diversificarii economice a tarii.
Emiratul Abu Dhabi prezinta o economie orientata catre industriahidrocarburilor. Abu Dhabi dispune de capacitati industriale, concentrate in petrochimie, prelucrarea gazelor naturale, desalinizarea apei de mare si producerea energiei electrice. In emiratul Abu Dhabi a fost pus in functiune un important complex petrochimic la Ruwais, care produce etilena si polietilena.
Emiratul Dubai, ale carui rezerve petroliere sunt estimate sa se epuizeze in urmatorii 15 ani, pune in practica un model propriu de dezvoltare economica, orientat catre comertul regional si international, servicii, turism si industrializare bazata pe productie cu valoare adaugata importanta. Dubai, cu zona sa libera Jebel Ali, una dintre cele mai dezvoltate zone libere din lume, constituie o platforma comerciala intre Asia si Occident. DUBAL (Dubai Aluminium Co.), situat de asemenea in Jebel Ali, reprezinta unul dintre cele mai elocvente exemple de diversificare economica, realizand circa 4 % din productia mondiala de aluminiu primar.
Emiratul Sharjah urmareste acelasi obiectiv ca si Dubai, resursele sale petroliere si de gaze fiind insuficiente pentru asigurarea unei dezvoltari economice sustinute.
Celelalte emirate din Nord (Ajaman, Fujairah, Umm Al Quwain, Ras Al Khaimah) raman inca extrem de dependente de finantarile ce le sunt alocate de la bugetul federal.
Necesitatea diversificarii economice si industriale ghideaza principalele orientari ale politicii economice promovata de conducerea emirateza.
Obiectivul principal al politicii economice este acela al promovarii activitatilor de productie si de servicii, prin intermediul transferului de tehnologie si know-how, incurajand asocierea capitalului privat local cu cel strain. In stadiul actual, dezvoltarea industriala este vizibila in cateva sectoare, respectiv constructiile metalice, productia de materiale de constructii, industria agro-alimentara si confectii. Totodata, are loc o dezvoltare semnificativa a sectorului serviciilor, in mod particular a serviciilor financiare si a turismului.
In anul 2000 s-a creat o Bursa de Valori Mobiliare, cu doua centre, unul in Abu Dhabi si unul in Dubai.
Urmare unui pret mediu anual ridicat al petrolului, EAU au mentinut un ritm pozitiv al cresterii economice. Pentru anul 2011, autoritatile emirateze au anuntat o crestere economica (in termeni reali) de aproximativ 3,2%, in timp ce, pentru anul 2012, este prognozata o crestere de 3,5%. PIB-ul in 2011 a inregistrat o crestere de 5,7%, dupa ce in 2010 a avut o crestere de 4,4%.
Ritmul de crestere a populatiei a fost ridicat in ultimii ani, in medie 3%, datorat in primul rand fluxului de imigrare sustinut, dar si unei rate mari de crestere demografica naturala. PIB/ locuitor este unul dintre cele mai inalte din lume, ridicandu-se in anul 2010, la paritatea puterii de cumparare (PPP), la 48.820 $.
Rata inflatiei raportata de Biroul National de Statistica la trimestrul trei al anului 2012 comparativ cu perioada similara a anului 2011 este de 0.8%, din care cea mai mare rata s-a inregistrat la produsele alimentare si bauturi racoritoare, de 4,35%.
Balanţa comercială este pozitiva. In anul 2010, exporturile emirateze au avut valoarea de 669,5 miliarde AED (183 miliarde USD), in scadere de la 705 miliarde AED in 2009. Importurile au fost de 496 miliarde AED (135 miliarde USD), in scadere, de asemenea, fata de 2009, cand au insumat 551 miliarde AED.
Reexportul se ridica la cca. 40 mld. USD/an, EAU fiind al treilea reexportator mondial, dupa Singapore si Hong Kong.
Situatia financiara a tarii este foarte buna. EAU dispun de numeroase active in strainatate, estimate la peste 300 miliarde $, in timp ce rezervele valutare sunt estimate la 80 – 90 miliarde $.
Evolutii economice
a.Evolutia principalilor indicatori economici.
2006 |
2007 |
2008 |
2009 (est.) |
2010 (est.) |
|
PIB (%) |
7,6 |
7,7 |
7,8 |
4 |
2,1 |
Productia de titei (mil. barili/zi) |
2,971 |
2,915 |
2,965 |
2,750 |
2,3 |
Exporturi petroliere (mld. $) |
58,1 |
98,4 |
173,3 |
45,7 |
77,5 |
Inflatia |
9,3 |
10,7 |
14,0 |
8 |
2,7 |
Export (mld. $) |
133,04 |
208,13 |
324,61 |
231 |
210 |
Import (mld. $) |
88,06 |
116,60 |
176,29 |
150 |
135 |
Sold cont curent (mld. $) |
36,03 |
64,24 |
140,62 |
– |
– |
Datoria externa (mld. $) |
76,7 |
106,4 |
130,1 |
211 |
– |
Rata de schimb AED/$ |
3,67 |
3,67 |
3,67 |
3,67 |
3,658 |
- Mediul economic in EAU, cadrul legal
a. Mediul investitional in EAU.
EAU se situeaza la jumatatea distantei intre Europa si Asia, intr-un ansamblu regional in plina expansiune economica, care va numara in urmatorii 20 de ani peste 300 milioane locuitori. Absenta fiscalitatii directe (in EAU persoanele fizice si cele juridice nu platesc impozite directe, cu exceptia companiilor petroliere, gazeifere, a filialelor bancilor straine si a societatilor de curierat rapid), libera convertibilitate a monezii nationale la o paritate aproape neschimbata de 30 de ani fata de dolarul american, repatrierea libera a capitalului investit si a profitului, constituie elemente foarte atractive pentru investitorii straini.
Forta de munca este abundenta si ieftina (90% din forta de munca este reprezentata de expati, mai ales asiatici).
Personalul local angajat ocupa circa 4% in sectorul bancar, 5% in comert iar companiile care au mai mult de 50 angajati sunt obligate sa angajeze minim 2% emiratezi.
EAU dispun de infrastructuri moderne si performante, inclusiv de 6 aeroporturi internationale si de mai multe porturi maritime. Transportul aerian se realizeaza, in principal, prin urmatoarele companii: EMIRATES AIRLINES (o companie puternica, sigura si cu o mare arie de actiune), ETIHAD (compania aeriana a emiratului Abu Dhabi) GULF AIR(care opereaza numai in zona Abu Dhabi-Bahrain-Omar si Qatar), FLY DUBAI.
In prezent in EAU sunt circa 1000 km drumuri asfaltate, mai ales in zona de coasta din Abu Dhabi si Dubai.
Un element cu caracter restrictiv al mediului investitional este obligativitatea – cu exceptia investitiilor realizate in zonele libere – de a avea un partener local majoritar (min. 51% din capitalul unei societati).
b. Dreptul societatilor comerciale in EAU.
Dreptul societatilor comerciale face obiectul Legii Federale nr. 8 din 1984, amendata de Legea nr.13 din 1988, care defineste formele in care se poate infiinta o societate si care instituie obligativitatea participarii majoritare a unui partener local.
Formele de constituire a societatilor comerciale in EAU sunt urmatoarele:
Societatile pe actiuni, publice sau private. Partenerul strain este autorizat sa detina pana la 49% din capitalul societatii. Numarul minim de asociati este de 3 in cazul societatii private pe actiuni si de 10 in cazul celei publice.
Societatile mixte. Societatile cu raspundere limitata (LLC), in care sunt minim 2 asociati.
Participarea straina la capital nu poate depasi 49%, dar legea autorizeaza incheierea unui acord intre parti, conform caruia proportia in care se impart pierderile si profitul poate diferi de participarea la capital.
Administrator poate fi unul dintre asociati sau o terta persoana.
Societatile cu raspundere limitata pot sa-si desfasoare activitatea in orice tip de activitate, cu exceptia activitatii bancare, a asigurarilor si a investitiilor financiare.
Societatile in comandita pe actiuni. Aceste societati pot avea doua tipuri de actionari: administatorii asociati, denumiti comanditari, responsabili cu bunurile lor proprii fata de activitatea societatii si actionarii a caror responsabilitate este limitata la participarea la capital. In acest caz, administratorii trebuie sa fie obligatoriu cetateni emiratezi, motiv pentru care acest tip de societate este extrem de putin atractiv pentru investitorii straini.
Societatile cu vocatie industriala. Legea federala nr. 1 din anul 1979 defineste proiectul industrial ca fiind cel ce-si propune transformarea materiilor prime in produse semifinite sau finite, ori transformarea produselor semifinite in produse finite.
Legea prevede obligativitatea asigurarii unei majoritati a nationalilor emiratezi in consiliul de administratie (min. 51%), aprobarea proiectului de catre Ministerul Finantelor si cel al Economiei, precum si necesitatea obtinerii unei licente industriale.
Constituirea unei societati comerciale.
Pentru infiintarea unei firme in EAU, este necesara inregistrarea la municipalitatea orasului sau la Departamentul de Dezvoltare Economica din emirat, la Camera de Comert si Industrie, precum si la Ministerul Economiei. In functie de natura activitatii mai sunt necesare si alte autorizatii.
Costurile si termenul de realizare a formalitatilor difera in functie de tipul societatii. Pentru un investitor strain, crearea unei sucursale va lua mai mult timp decat inregistrarea unei societati cu raspundere limitata.
Indiferent de tipul activitatii si forma de inregistrare a societatii, obtinerea unei licente – comerciale, industriale sau profesionale – este obligatorie. Costul licentei variaza in functie de activitate. Inregistrarile la Ministerul Economiei, Camere de Comert si Industrie, municipalitate si Departament de Dezvoltare Economica au valabilitate anuala si trebuie reinnoite. Costurile difera functie de activitate si de taxele locale din fiecare emirat.
Auditul contabil este impus anual in cazul bancilor, al societatilor pe actiuni, al societatilor in comandita simpla, al societatilor cu raspundere limitata si al sucursalelor companiilor straine.
Infiintarea unei societati straine in EAU.
Filiala: este considerata ca fiind sub incidenta dreptului local si de aici decurge obligativitatea asocierii cu un partener local, persoana fizica sau juridica.
Societatea cu raspundere limitata: echivalenta SRL-ului romanesc este forma ce corespunde celor mai multe intrari in EAU a investitorilor straini.
Sucursala (Branch Office): aceasta forma este autorizata de lege, dar nu si pentru unele activitati ca de ex. financiare, asigurari, agentii comerciale si comert general. Nu se cere constituirea unui capital, dar in Abu Dhabi se solicita constituirea unui depozit bancar care variaza in functie de activitate. Este obligatorie numirea – prin contract – a unui agent local prestator de servicii.
Biroul de reprezentare (Representative office), face legatura intre societatea mama si partenerii locali. Nu are capital. Diferenta esentiala fata de sucursala este ca nu poate realiza activitati de comert. Si in acest caz, este necesara numirea unui agent de servicii local. Acesta nu are dreptul de a se implica in administrarea societatii/reprezentantei.
Infiintarea unei societati in zonele libere
In scopul atragerii investitorilor straini, EAU au infiintat mai multe zone libere, unele dintre ele fiind specializate pe anumite domenii de activitate (media, IT, tehnologie, etc). Regimul juridic aplicabil societatilor constituite in zonele libere este extrem de flexibil. Societatile astfel constituite sunt considerate societati straine si deci nu pot beneficia de avantajele acordate de fiecare emirat in parte, ca de ex. finantarile preferentiale. Forma de “Free Zone Establishment” (FZE) este cea mai comuna si nu impune asocierea cu un partener local.
c. Contractele comerciale in EAU.
Cu exceptia societatilor constituite in zonele libere in forma FZE, celelalte forme de infiintare a unei firme straine in EAU impun existenta unui partener local majoritar. In cazul FZE, firmele au nevoie de un agent local daca au ca obiectiv comercializarea produselor lor in EAU. Rolul agentului este deosebit de important in legislatia EAU, in consecinta numirea unui agent pe piata si, eventual, semnarea unui contract de exclusivitate trebuie abordata cu toata atentia.
Definirea agentului de reprezentare.
Legea defineste agentul de reprezentare ca fiind persoana ce realizeaza vanzarea si distributia produselor sau serviciilor unei firme straine, pe un teritoriu anume.
In cazul litigiilor, acestea se judeca mai intai la Comitetul Agentilor Comerciali. Acest Comitet este compus din conducatorii Camerei de Comert si Industrie.
In cazul in care firma acorda exclusivitate, poate renunta la contract de maniera unilaterala, in cazul unui motiv extrem de serios, daca acest contract de exclusivitate a fost incheiat pe o perioada determinata.
Un contract de exclusivitate incheiat pe o perioada determinata se reinnoieste automat pentru o noua perioada similara, daca partile nu decid altfel. De aceea este necesar ca la semnarea unor asemenea contracte, pe langa analiza serioasa a capabilitatii partenerului caruia i se acorda exclusivitatea, sa se aiba in vedere definirea cat mai detaliata a produsului, delimitarea exacta a ariei teritoriale pentru care se da exclusivitatea, prevederea unei perioade cat mai scurte a valabilitatii contractului si introducerea unei clauze care sa mentioneze ca prelungirea acestuia se face numai cu acordul expres si scris al partii ce da reprezentarea exclusiva. Este de asemenea recomandat sa se introduca in contract clauze de performanta, care sa poata fi folosite in cazul unui litigiu legat de neprelungirea validitatii contractului.
Trebuie precizat ca agentul de reprezentare nu poate intreprinde acte comerciale in numele si pe contul partii reprezentate. In legea emirateza se prevede ca agentul este un comerciant independent care isi conduce afacerile liber si care nu poate angaja in numele sau partea reprezentanta. El este un distributor exclusiv. Agentul nu poate participa la licitatiile guvernamentale pe cont propriu ci numai impreuna cu partenerul reprezentat.
Ca sa aiba efecte juridice, contractul de reprezentare incheiat cu un agent trebuie sa fie inregistrat la Departamentul de Dezvoltare Economica si la Ministerul Economiei, iar inregistrarea trebuie sa fie reconfirmata anual.
Pentru a fi executoriu, un contract de reprezentare incheiat cu un agent trebuie sa respecte urmatoarea procedura:
– in Romania sa fie vizat la Camera de Comert si Industrie, de Ambasada E.A.U. din Bucuresti si de Ministerul Afacerilor Externe;
– in EAU se va face autentificarea semnaturii si stampilei MAE roman, de catre ambasada Romaniei la Abu Dhabi sau Consulatul General al Romaniei la Dubai, va fi vizat de Ministerul Afacerilor Externe al EAU, apoi inregistrat la Departamentul de Dezvoltare Economica, la Camera de Comert si Industrie locala, si la Ministerul Economiei.
Partea ce acorda exclusivitatea poate verifica la Ministerul Economiei din EAU, contra cost, situatia contractului de agent, respectiv daca el a fost inregistrat ori daca s-a reinnoit inregistrarea.
d. Fiscalitatea in EAU
– impozitul pe profit se aplica numai companiilor petroliere si de gaze naturale, petrochimiei si bancilor. Impozitul platit de companiile petroliere este negociat direct de acestea cu conducerile emiratelor unde sunt inregistrate. Bancile isi negociaza nivelul impozitelor la momentul obtinerii licentei de functionare. Cateva banci arabe au obtinut scutire de la plata impozitului;
– impozitul pe veniturile individuale, nu exista in EAU;
– impozitul funciar, nu exista in EAU. In principiu, dreptul la proprietate imobiliara este rezervat numai nationalilor emiratezi, cu exceptia catorva dintre emiratele din Nord care dau acest drept si altor cetateni din tarile membre ale Consiliului de Cooperare al Golfului;
– taxele vamale au un nivel general de 5% (se practica acelasi nivel in toate tarile membre ale Uniunii Vamale a G.C.C.) aplicabil la valoarea C&F a marfurilor. Sunt cateva exceptii, ca de ex. tutunul si alcoolul, care sunt taxate cu 100%.
6. Regimul importurilor in EAU
Aspecte tarifare.
In absenta unei retele feroviare si tinand cont de costurile de acces pe calea rutiera, importurile se efectueaza cu predilectie pe cale maritima sau aeriana.
In EAU sunt 15 porturi comerciale si 6 aeroporturi internationale.
Principalele porti de intrare a importurilor destinate catre EAU – atat pe cale maritime cat si aeriana – sunt Dubai si Sharjah.
In afara taxei vamale de 5%, urmatoarele grupe de produse sunt scutite de taxare la import:
– bunurile in tranzit, esantioanele comerciale, cartile religioase si cartile destinate scolilor publice, mostre;
– 734 de produse (anumite animale, legume, plante, produse chimice si farmaceutice, anumite diamante, aur, argint, echipamente si accesorii pentru persoane cu dizabilitati, elicoptere, vase de croaziera, vase de agrement)
– produsele si echipamentele importate de administratia si serviciile publice, ministere federale, departamente, ambasade si consulate, organizatii medicale si de caritate, spitale publice, si companii scutite prin decrete, livrarile destinate familiilor conducatoare din cele sapte emirate.
Nota: lista exceptiilor de la aplicarea taxei vamale nu este inca definitivata la nivelul Uniunii Vamale a G.C.C.. In perspectiva se prevede adoptarea unei liste unice, valabila pentru toate cele 6 tari membre.
Aspecte netarifare.
Pentru cateva categorii de produse este necesara obtinerea unei licente de import: unele pesticide de uz agricol, unele produse audio-vizuale si produse pentru uz educativ.
Importurile de software sunt supuse aprobarii Ministerului Informatiei si Culturii. De asemenea, medicamentele, produsele farmaceutice si unele produse cosmetice trec printr-o procedura complexa de inregistrare.
Totodata, unele produse sunt supuse unor reglementari speciale, atat la import cat si la vanzare, pe motive religioase (alcool, carne si produse ce contin carne sau alte derivate din carnea de porc, publicatii) sau politice (produse de provenienta israeliana).
Produsele din carne trebuie sa detina obligatoriu, in afara documentelor internationale si certificatul “halal”.
In afara produselor mentionate, prohibite sau cu acces controlat prin licenta de import, nu exista cote cantitative la import, pentru nici un produs.
Vamuirea este obligatorie – in afara exceptiilor enumerate – si se face la punctul de intrare pe teritoriul emiratez. In principiu, odata cu infiintarea Uniunii Vamale a G.C.C. se considera punct de intrare a marfii in EAU primul punct de intrare in zona G.C.C. Toate porturile si aeroporturile EAU dispun de toate echipamentele de descarcare si stocare cele mai moderne.
Nomenclatorul vamal folosit este bazat pe Sistemul armonizat adoptat de Consiliul de Cooperare Vamala de la Bruxelles.
Documentele de expeditie.
In principiu documentele de expeditie (factura, certificat de origine, aviz de expeditie etc.) trebuiesc vizate in Romania, inainte de expeditia marfii, de catre Camera de Comert si Industrie si apoi legalizate la ambasada EAU la Bucuresti.
- 7. Alte informatii:
Clima EAU este caracterizata de de o caldura excesiva in perioada mai –octombrie, cu temperaturi ce pot urca peste 50 de grade C in timpul zilei (noaptea 34 – 36 grade C) (iulie si august) si cu umiditate de pana la 99%. In perioada noiembrie-aprilie temperaturile scad pana la circa 25 de grade in timpul zilei in lunile decembrie – ianuarie (15 – 20 grade C noaptea). Ploua rar, in lunile de iarna.
Limba oficiala este limba araba, dar – mai ales in mediul de afaceri – se foloseste frecvent limba engleza.
Moneda nationala a EAU este dirhamul. 1 USD = 3,65 dirhami.
Programul de lucru este de duminica pana joi, inclusiv, pentru institutiile guvernamentale si societatile publice ( de la 7.30 pana la 14.30 ) si de sambata/duminica pana joi, inclusiv, pentru companiile private (8.00 la 19.00 , cu o pauza de pranz de la 13.00 la 16.00). Exceptii de la regula sunt relativ multe in ceea ce priveste programul companiilor private, unele lucrand cu o pauza de prinz mai mica, altele avand joi zi de lucru cu program redus, altele lucrand cu program permanent dar in mai multe schimburi de personal.
Vizele de intrare in EAU se pot obtine de la Ambasada EAU la Bucuresti. De asemenea, se pot obtine prin companiile de turism din Romania (acestea de regula ofera pachete cuprinzand transport, cazare si viza), printr-o firma partenera din EAU, prin hotelul prin care s-a rezervat cazarea, printr-o persoana de nationalitate emirateza care poate fi sponsor de viza. In toate cazurile se trimite in Romania pe fax viza obtinuta, necesara imbarcarii in aeroportul Otopeni, care se prezinta autoritatilor vamale emirateze.
Formalitatile de vama la intrarea in EAU, includ scanarea obligatorie a retinei si a bagajelor. Se permite introducerea a 2 litri de alcool (3 litri daca este achizitionat din Duty Free Shop-ul aflat inainte de vama) si o cantitate rezonabila de tigari (nu mai mult de 2 cartuse, daca sunt achizitionate din Duty Free Shop). Sumele cash mai mari de 10.000 USD trebuie declarate, mai ales in situatia in care nu se cheltuiesc, avand in vedere ca nu se poate iesi cu mai mult de 10.000 USD, cash, din EAU.
Sunt interzise in EAU materialele audio, video sau pe alt suport ce pot fi considerate cu caracter ofensator la adresa autoritatilor sau perceptelor religioase specifice societatii islamice.
Sarbatorile cu data fixa, sunt ziua nationala – 2/3 decembrie, si Anul Nou – 1 ianuarie.
Sarbatorile religioase, intre care Ramadanul, care dureaza o luna, nu au data fixa. In Ramadan institutiile publice au program zilnic redus, ca si companiile private cu un numar mare de salariati musulmani. In general este indicata evitarea efectuarii de vizite de afaceri in perioada respectiva.
Sarbatori in EAU pentru anul 2013
- Anul Nou, 01 ianuarie 2013
- Ziua Profetului Mohammed, 24 ianuarie 2013
- Ramadan incepe la 14 iulie 2013 (durata: 29/30 zile)
- Eid Al Fitr, 14 August, 2013 dureaza 3 zile
- Ziua Arafat (Haj), 14 octombrie 2013
- Eid Al Adha, 15 octombrie 2013, dureaza 3 zile
- Anul nou islamic, Hijra, 05 Noiembrie 2013
- Ziua Nationala, 02 decembrie 2013, dureaza 2 zile
Coordonatele Camerelor de Comert din principalele emirate:
– Abu Dhabi Chamber of Commerce & Industry
P.O.Box 662Abu Dhabi– United Arab Emirates
Tel. 00 971 2 6214000
Fax 00 971 2 6215867
Web site : www.adcci-uae.com
– Dubai Chamber of Commerce & Industry
P.O.Box 1457Dubai
Tel. 00 971 4 2280000
Fax 00 971 4 2211646
Web site : www.dcci.ae
– Sharjah Chamber of Commerce & Industry
P.O.Box 580 Sharjah
Tel. 00 971 6 5688888
Fax 00 971 6 5681119
Web site : www.sharjah.gov.ae
Alte pagini de informatii electronice utile sunt:
– guvernul E.A.U : www.government.ae
– Ministerul Economiei : www.economy.gov.ae
– Ministerul Comertului Exterior : www.moft.gov.ae
– Ministerul Energiei : www.moenr.gov.ae
– Abu DhabiCustoms Authority : www.auhcustoms.gov.ae
– Department of Ports & Customs Dubai : www.dxbcustoms.gov.ae
– Sharjah Customs Department : www.sharjahcustoms.gov.ae
TAROM efectueaza 3-4 curse saptamanal Bucuresti – Dubai si retur, in functie de sezon. Din 01 octombrie 2012, Fly Dubai opereaza 3 curse pe saptamana cu destinatia Romania, fara escala.
Coordonatele reprezentantelor diplomatice ale Romaniei in EAU:
– Embassy of Romania,P.O.Box 70416 –Abu Dhabi, U.A.E.
Telefon : 00 971 2 4459919
Fax 00 971 2 4461143
E mail romaniae@emirates.net.ae
– General Consulate of Romania,P.O. Box 333 765Dubai, U.A.E.
Telefon 00 971 4 3492970
Fax 00 971 4 3492979
E mail roconsdubai@gmail.com
Coordonatele Biroului de promovare economica si comerciala a Romaniei:
Trade and Economic Promotion Office of Romania
General Consulate of Romania in Dubai
P.O. Box73765Dubai, U.A.E.
Villa 29, 2a Street, Al Bada’a, Al Satwa
Telefon 00 971 4 3463334
Mobil 00971 50 4550737
Fax 00 971 4 3463335
E mail romcons@emirates.net.ae
Intocmit, Ovidiu COSTEA Consilier economic