Cum sa fac afaceri in Statul Kuweit
G H I D P R A C T I C D E A F A C E R I – S T A T U L K U W E I T – E D I T I A 2 0 1 2
C u p r i n s
C A P I T O L U L 1 G E N E R A L I T A T I
Despre Kuweit
Riscul de tara
Economia Statului Kuweit
Relatiile economice si comerciale bilaterale
Relatiile economice si comerciale cu Uniunea Europeana
C A P I T O L U L 2 S T R A T E G I A
Ce trebuie sa stiu inainte de a exporta
Infiintarea unei companii in Kuweit
Obligatii finaniciare – taxe
Elemente de marketing
C A P I T O L U L 3 P R O M O V A R E A
Expozitii internationale
Misiuni economice
Delegatii individuale
Reclama
C A P I T O L U L 4 E X P O R T U L
Oportunitati
Derularea operatiunilor
Exportul de produse
Cooperare economica
Programul Offset
C A P I T O L U L 5 P R A C T I C
Cum ajung in Kuweit
Cum ma comport in Kuweit
Intalnirea cu un om de afaceri
Vizita partenerului in tara noastra
Date utile
1. Generalitati
Despre Statul Kuweit
Denumirea oficiala: Statul Kuweit
Denumirea in limba araba: DAWLAT AL KUWAYT
Organizarea administrativa: Capitala:
KUWAIT. Kuweitul este impartit in 6 guvernorate, respectiv: Al-Ahmadi, AlFarwania, Al-Asimah, Al-Jahra, Hawalli si Mubarak Al Kabir.
Geografie: Statul Kuweit este situat in nord vest-ul Golfului Persic, invecinandu-se la sud si sudvest cu Regatul Arabiei Saudite, iar la nord si nord-vest cu Irakul. Distanta maxima intre extremitatile nord-sud si est-vest este de cca. 200 km, respectiv 170 km. Ora oficiala este UTC+3 ore.
Clima: este specifica regiunilor de desert, cu veri lungi, in general uscate si extrem de calduroase si ierni scurte. Temperaturile depasesc frecvent vara 50 grade Celsius, incepand cu luna mai pana in septembrie, iarna inregistrandu-se, de regula, minima de peste 10 grade Celsius. In perioada martie-septembrie sunt frecvente furtunile de nisip, iar uneori gradul de umezeala ajunge la 90%.
Suprafaţa: 17.818 kmp.
Relieful: se prezintă sub forma unui platou deşertic de mică altitudine şi o câmpie litorală îngustă de-a lungul Golfului. Diferentele de nivel sunt sub 100m.
Vegetaţia: este foarte săracă, tipica desertului pietros.
Populatia: cca. 2,6 mil. locuitori (iulie 2012) din care 1,3 mil sunt expatriati.
Populaţia autohtona kuweitiana este de cca. un mil locuitori. Restul îl reprezintă străinii, care formează forta de muncă imigranta, constituita din arabi (80%), iranieni (4%), indieni, filipinezi si pakistanezi.
Religia: islamică, musulmani 85% (suniti70%; siiti 30%), crestini, hindu, farsi, etc 15%
Limba oficială: araba; se vorbeste curent engleza.
Moneda naţională: dinarul kuweitian (KDW).Paritatea se stabileste zilnic functie de un cos de valute in care sunt incluse EUR, USD, YJP. La data actualizarii, valoarea paritatii era 1 USD = 0,270 KWD (la data revizuirii Indrumarului/martie 2012)
Repere istorice
În secolul XVII, triburi de beduini din centrul Peninsulei Arabe (Arabia Saudită de astăzi) au migrat spre teritoriul kuweitian şi au întemeiat aici primele aşezări.
Dintre familiile de beduini s-a impus cea Al-Sabah, care a pus bazele şeicatului Kuweit în secolul XVIII. Ea continua sa se menţina la conducerea Kuweitului si în prezent.
Kuweitul s-a aflat vremelnic sub suveranitatea otomană, iar din 1899 a devenit protectorat britanic. După cel de-al doilea război mondial, în Kuweit, a început exploatarea comerciala a zăcămintelor de petrol.
Kuweitul s-a proclamat ca stat independent la 19 iunie 1961.
La 2 august 1990, Irakul a invadat Kuweitul, declarându-l la 8 august, a 19-a provincie a sa. În urma acţiunii militare a coaliţiei internaţionale (17 ianuarie – 26 februarie 1991) Kuweitul a fost eliberat, iar Irakul, acceptând prevederile rezoluţiei 686/1991 a Consiliului de Securitate al ONU, a anulat hotărârea de anexare a Kuweitului.
Statul Kuweit a aderat la Liga Araba in 1961. In 1963 a aderat la Organizatia Natiunilor Unite si, din 1981, este membru fondator al Consiliului de Cooperare al Golfului.
Structura statala
Kuweitul este monarhie constituţională ereditară, condusă de un emir. Tronul se moşteneşte, fiind împărţit alternativ, între cele două ramuri ale familiei Sabah: AlJaber şi Al-Salem.
Primele personalităţi în stat sunt:
Seful statului (emir): seic Sabah Al-Ahmed Al-Jaber AlSabah (din 26 ianuarie 2006).
Prinţ moştenitor: seic Nawaf Al-Ahmad Al-Jaber AlSabah.
Activitatea legislativă este exercitată de o Adunare Naţională unicamerala (50 de membri, aleşi pentru patru ani). Si cei 15 membri ai guvernului fac parte de drept din Parlament. Militarii nu au drept de vot. Preşedintele Adunării Naţionale este Jassem Al-Khorafi. Desi partidele politice sunt interzise, componenta Adunarii Nationale este structurata pe: grupuri de familii, comercianti, activisti Shi’a, islamisti si liberali secularisti.
Activitatea executivă este exercitată de Consiliul de Miniştri (15 membri). Primul ministru este seic JABIR Al-Mubarak Al-Hamad Al-Sabah (din 30 noiembrie 2011); primul adjunct al premierului seic AHMAD Al-Hamud Al-Jabir Al-Sabah (din 30 noiembrie 2011); adjuncti ai premierului Ahmad Al Khalid Al Hamad Al Sabah, Sabah Al Khalid Al Hamad Al Sabah, Mustafa Al Jassim Al-Shamali si adjunct al premierului pentru probleme economice – Ahmad Al Fahd Al Jabir Al Sabah. Ministrul Comertului si Industriei este Anas Al Khalid Al-Salih, ministrul petrolului Hani Abd Al Aziz Husayn si ministru al electicitatii si apei este Abdulaziz Abdulatif Al Ibrahim.
Riscul de tara si indicatori internationali
Conform agentiilor internationale, Kuweitul este cotat cu Aa2 de agentia Moody’s, cu AA de agentia S&P si AA de agentia Fitch. Perspectivele economice indica stabilitate bazata pe preturilor ridicate la petrol, incarcarii scazute a datoriei publice si unei pozitii fiscale si comerciale solide.
Elementele negative vizeaza ritmul lent al reformelor socio, politico-economice si dependenta excesiva a economiei de resursele de petrol.
Agentiile internationale mentioneaza existenta unui risc de instabilitate ca urmare a influentelor externe, in special a situatiei din Irak, Iran, dar si a unor posibile atacuri teroriste izolate. Pe termen mediu si scurt (2008-2012), se anticipeaza stabilitatea regimului politic in ciuda disputelor politice dintre Parlament si Guvern. Emirul va ramane autoritatea politica fundamentala. Nu se anticipeaza schimbari rezultate din instabilitate sociala inspirata de miscarile din nordul Africii si Orientul Mijlociu.
In anul 2011 indicele de coruptie pentru Kuweit a fost de 4,6 (pe o scara de la 1 la 10, 10 fiind cel mai putin corupt), situandu-se pe locul 54 din 180 (Romania ocpupa locul 75).
In anul 2012 Kuweitul ocupa pozitia 71 in lume cu un indice al libertatii economice de 62,5% dupa Bahrein, Qatar, Oman si EAU. (Romania ocupa locul 62 in clasament).
Economia Statului Kuweit
Kuweitul are o economie mica, relativ deschisa, dominata de industria petrolului si sectoarele guvernamentale. Sectorul public joaca un rol important in economia kuweitiana, cheltuielile guvernamentale reprezentand motorul economic dar si principalul angajator al fortei de munca (cca 20% din total). Rezervele de titei confirmate sunt de cca 98 md. barili, ceea ce reprezinta 7 % din rezervele mondiale. La acestea se adauga alte cca 5 md. barili din Zona Neutra care este exploatata impreuna cu Arabia Saudita.
Rezervele de titei utilizabile sunt de cca 93 md. barili. Sectorul petrolier contribuie cu cca 50% la formarea PIB, aduce cca 95% din veniturile din export si cca 85% din veniturile guvernamentale.
Desi Kuweitul a beneficiat de cresteri spectaculoase ale pretului la petrol din anii ’70 si din prezent, economia a suferit si unele socuri precum in 1982 (caderea pietei de titluri si obligatiuni), mijlocul anilor ’90 (scaderea pretului la petrol) si in perioada ocupatiei irakiene.
Tipul de risc Trim 2 .2011
Risc general BBB
Risc monetar BBB
Risc sector bancar BB
Risc politic BB
Risc structura economica BBB
Zawya.com
Indicatori macroeconomici 2008 2009 2010 2011
Cresterea reala PIB (%) 5 -5,2 3,4 5,3
Inflatia (medie %) 13,5 12,5 4,4 4,0
Balanta bugetara (% din PIB) 38,5 27,9 19,8 20,5
Balanta cont curent (% din PIB) 48,3 38,9 25,9 41,1
Rata de schimb KWD/USD (medie) 0.27 0,26 0,28 0,28
Rata de schimb KWD/EUR(anuala) 0.41 0.4 0,37 0,37
(EIU/CIAWF)
Economia kuweitiana se bazeaza primordial pe exploatarea petrolului si pe plasamentele financiare si de capital, cunoscand progrese semnificative dupa eliberarea de sub ocupatia irakiana, urmare eforturilor financiare substantiale necesare refacerii infrastructurii.
Produsul Intern Brut kuweitian pe cap de locuitor a fost de 40.700 USD, indice ce il pozitioneaza pe locul 19 in lume, dupa Qatar si EAU.
Inflatia a afectat intr-o mai mica masura economia kuweitiana in ultimii ani, datorita recesiunii economice mondiale.
Industria
Se bazează pe extragerea şi prelucrarea ţiţeiului (2,45 mil barili/zi/2010) şi a gazelor naturale (11,5 md. mc/2009), fiind concentrată în zone industriale (Al-Shuwaiba şi Al-Ahmadi): rafinării de petrol (capacitate totala de cca 1,4 mil. barili/zi), petrochimie (amonia, uree si polietilena). Alte obiective industriale: fabrici de ciment, ateliere de reparatii navale, statii de desalinizare, centrale electrice (productie totala de 49,8 md KWh/2009), fabrici pentru produse alimentare.
Petrol si gaze naturale
Petrolul ramane in continuare sursa strategica aducatoare de venit si bunastare Kuweitului. In 2010 sectorul petrolier a reprezentat 52% din PIB si 90 % din exporturi.
Productia de petrol in anul 2010 s-a ridicat la o medie de 2,45 milioane barili/zi din care cca. 2,127 milioane barili/zi au fost exportati, conform obligatiilor asumate in cadrul OPEC. Strategia de dezvoltare a industriei petroliere indica o crestere a capacitatii pana la 3,5 milioane barili/zi in 2010 si 4 milioane barili/zi in anul 2020.
Sectoare manufacturiere
Industria kuweitiana are dezvoltate cateva sectoare precum: rafinarie, chimie si petrochimie, desalinizarea apei marine, materiale de constructie, procesare alimente.
Kuwait Petroleum Company este compania petroliera internationala integrata, reprezentand guvernul kuweitian in sectorul petrolier si include: Kuwait Oil Company ( productie petrol si gaz), Kuwait National Petroleum Co. (rafinare si distributie interna produse finite), Petrochemical Industries Co. (petrochimie), Kuwait Foreign Petroleum Exploration Co. (dezvoltare concesiuni externe), Kuwait Oil Tanker (transport titei). De asemenea Kuwait Petroleum Company detine rafinarii si statii de distributie in Tarile de jos si Scandinavia, depozite petroliere si retea de distributie in Italia si compania Kuwait Petroleum International Lubricants care desface produsele finite in Europa sub brandul Q8.
An
PIB md USD % crestere
PIB
2007 n/a 4,5
2008 141,2 5
2009 137 -5,2
2010 141,7 3,4
2011 149,8 5,3
Comertul exterior
Principalii parteneri sunt: Corea de Sud 14%, Japonia 13,9%, India 12,8%, UE27 11,3%, SUA 10,4%, China 10,4%. Datorita structurii economice a Kuweitului si a preturilor crescute la titei pe pietele internationale balanţa economică este excedentară, in anul 2011 fiind inregistrat un excedent de 72 md
USD, exporturile fiind 94,5 md USD si importurile 22,5 md USD.
Exporturile au constat in petrol (90%) şi produse petroliere rafinate (3,75%). Importurile au fost constituite din produse masini si mijloace de transport (37,4%), produse de consum (21,3%), alimentare si agricole (13,7%), produse chimice (9,5 %).
Parteneri principali la import (2010): UE27 (22,7%), SUA (13,6%), China (9%) si India (8%).
Parteneri principali la export (2010): Coreea de sud (16,7%), Japonia (16,7%), India (14,7%), China (10,9%) SUA (11,4%) si SUA (9,2%).
Economia kuweitiana depinde considerabil de importuri. Valoarea exporturilor kuweitiene nepetroliere, cumulata cu cea a re-exporturilor catre tarile din zona, se cifreaza anual, in jurul valorii de cca. 140 mil. USD, din care doar cca. 75 mil. USD provin din produse manufacturate local.
Banci si finante
In anul 2011, Kuweitul a inregistrat venituri bugetare de cca. 98,23 md. USD si cheltuieli de cca 63,16 md. USD, inregistrandu-se un excedent semnificativ. Excedentul are ca principala sursa preturile crescute la titei pe pietele internationale, peste valoarea medie a barilului in baza caruia sa elaborat bugetul.
Statul Kuweit detine investitii de portofoliu in strainatate de 265 md. USD gestionati de Kuwait Investment Autority – KIA. Alte plasamente apartin Kuwait Petroleum Corporation, Kuwait
Airways si Central Bank of Kuwait.
Fondul Pentru Generatiile Viitoare este format in principal din alocarea anuala a 10% din veniturile din exporturile de titei si este administrat de KIA, utilizarea sumelor de bani fiind facuta numai cu aprobarea expresa a Emirului Statului Kuweit. Plasamentele sunt facute in sistemul financiar-bancar – 24,1%, asiguratori internationali – 12,5%, Daimler AG – 7,6% si Citigroup 6%.
Sistemul bancar kuweitian este clasic, fiind format din Banca Centrala, banci comerciale (11) inclusiv sase filiale, o banca specializata si trei banci islamice.
Sistemul bancar islamic este parte a sistemului financiar Kuweitian si este apreciat de oamenii de afaceri locali. El se refera la activitatile bancare bazate pe legea islamica Sharia, pe principiile si metodele economiei islamice. Aceasta interzice obtinerea si plata dobanzii, plasamentele si operatiunile comerciale bazate pe risc (considerate ca forme ale jocului de noroc), precum si in activitati comerciale interzise (asa cum sunt producerea si comercializarea alcoolului sau a produselor din carne de porc). Sistemul bancar islamic se deosebeste de cel conventional printrun set de reguli specifice: impartirea pierderilor si castigurilor si interzicerea utilizarii dobanzii. In cadrul sistemului financiar islamic, banii nu sunt imprumutati de la banca, ci banca cumpara produsul respectiv, iar beneficiarul achita suma esalonat la care se adauga un castig al bancii rezultat din operatiunea respectiva. Deoarece nu exista dobanzi penalizatoare pentru plata intarziata, banca obliga la constituirea de colaterale. Produsul este proprietatea beneficiarului de la inceputul tranzactiei. De asemenea, bancile islamice ofera bani pentru achizitia de autovehicule, terenuri sau case in aceeasi maniera, cu exceptia faptului ca pentru autoturisme, proprietatea apartine bancii pana la plata integrala. In relatiile cu firmele, exista alte produse financiare islamice numite Musharaka si Mudaraba.
Fondul Kuweitian de Dezvoltare Economica Araba (FKDEA)
Fondul Kuweitian de Dezvoltare Economica Araba a fost infiintat in decembrie 1961 ca o agentie pentru asigurarea si administrarea asistentei financiare si tehnice catre tarile in curs de dezvoltare.
Initial, operatiunile fondului au vizat numai tarile arabe, dar incepand cu anul 1974 mandatul acestuia s-a extins la celelalte tari ale lumii. Capitalul sau este in prezent de cca 7 md USD. Din 1981 functiile fondului fiind extinse la participatia in capitalul anumitor entitati corporative.
FKDEA face contributii si unor organizatii financiare arabe precum: Arab Fund for Economic Development, the African Development Bank, the International Fund for Agricultural Development, si International Development Association.
La sfarsitul primului trimestru al anului 2010, FKDEA acorda 568 credite in valoare totala de 1,4md. USD, distributia geografica indicand cu precadere tarile arabe si africane. Conditiile de acordare a creditelor sunt standard, nefiind diferentiate functie de tara de destinatie, marimea creditului si scop.
Investitii
Specificul cultural si facilitatea castigurilor a facut din activitatile bursiere si imobiliare, o alegere atractiva pentru oamenii de afaceri kuweitieni. Afacerile bazate pe tranzactiile cu titluri si actiuni, achizitii imobiliare au inregistrat cresteri semnificative inainte de criza financiara, dar au cunoscut scaderi dramatice incepand cu anul 2009.
Pentru atragerea investitiilor straine directe si asistarea investitorilor straini in obtinerea aprobarilor necesare pentru a demara afacerile in Kuweit, a fost infiintat, in cadrul Ministerului Comertului si al Industriei, Biroul Kuweitian pentru Investitii Straine. Sectoare economice promovate sunt: industria manufacturiera, excluzand productia si explorarea in domeniul petrolului, constructia, operarea si administrarea proiectelor din domeniul apei, electricitatii si tratarea apelor, banci, servicii financiare si schimb valutar, cu aprobarea Bancii Centrale, asigurari, tehnologia informatiilor, sanatate si farmaceutic, transport, turism, cultura si media, cu exceptia publicarii ziarelor, revistelor sau infiintarii de edituri, constructia de locuinte, investitii in domeniul imobiliar prin intermediul companiilor kuweitiene.
Transporturi, comunicatii
Infrastructura destinata transporturilor rutiere este moderna, bine structurata si semnalizata, dar in ciuda dezvoltarii continue este afectata de blocaje si ambuteiaje zilnice in timpul orelor de trafic maxim.
Transporturile navale de marfa vizeaza in principal transportul titeiului care se face prin terminalul Ahmadi, iar pentru marfurile generale, sunt utilizate trei porturi: AL-Shuweikh, AlShuaiba si Doha. Transportul titeiului este realizat de Kuwait Oil Tankers Co.care detine 35 de tancuri petroliere fiind cea mai mare flota de acest fel detinuta de o tara membra OPEC.
Kuwaitul este membru al UASCO.
Kuweitul dispune de un aeroport international cu un trafic de cca 8,4 mil.pasageri in anul 2011, 71,5 mii sosiri/plecari de aeronave si cca 195 mii to marfa, dispunand de ultimile tehnologii pentru monitorizarea si dirijarea traficului aerian.
Sistemul serviciilor de telefonie si comunicatii in Kuweit este coordonat de Ministerul Comunicatiilor. Pentru comunicatii telefonice mobile exista doi operatori – Watanya, Zain si Viva.
In anul 2009 erau cca 1,1 utilizatori ai serviciilor de internet. Comunicatiile telefonice, e-mail, fax
si internet sunt in general de buna calitate, in anumite arii, fiind insa inregistrate probleme frecvente privind conexiunea la internet (in principal datorita sistemului ADSL).
Relatiile economice si comerciale bilaterale
Ca urmare a aderării la Uniunea Europeana, România a procedat la mendarea tratatelor internaţionale în domeniul comerţului şi cooperării economice, cu scopul de a alinia prevederile acestora la cerinţele acquis-ului comunitar.
În conformitate cu prevederile Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, art.6, alineatul 4, România aplica prevederile acordurilor încheiate de UE cu alte ţări.
Astfel, acordul comercial între Guvernul României şi Guvernul Statului Kuweit, semnat la 21 mai 1991 şi-a încetat valabilitatea la data aderării României la UE, de comun acord cu autorităţile kuweitiene.
Având în vedere faptul că la nivelul Uniunii Europene activităţile de cooperare economică sunt reglementate prin documente specifice bilaterale, Acordul de cooperare economică între Guvernul României şi Guvernul Statului Kuweit, semnat la Kuweit, la 25 octombrie 1999 şi intrat în vigoare la 10 noiembrie 2001, rămâne în vigoare.
În condiţiile reglementării juridice la nivelul fiecărui stat comunitar a problematicii investitionale,
Acordul între Guvernul României şi Guvernul Statului Kuweit pentru promovarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor, semnat la Kuweit, la 21 mai 1991 ramane valabil si urmeaza a fi amendat printr-un Protocol.
Alte acorduri conexe activităţilor economice de interes pentru comunitatea oamenilor de afaceri sunt:
– Convenţia pentru evitarea dublei impuneri, cu privire la impozitul pe venit şi capital, între România şi Statul Kuweit, semnată la Kuweit, la 2 iulie 1992;
– Acordul guvernamental în domeniul navigaţiei maritime, semnat la Bucureşti, la 4 februarie 1980;
– Acordul guvernamental în domeniul transporturilor rutiere, semnat la Bucureşti, la 4 februarie 1980;
– Acordul privind transporturile aeriene civile, semnat la Kuweit, la 31 mai 1976;
– milioane USD –
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
TOTAL 7,05 25,97 18,50 15,81 26,73 47,3 61,27 55,6 12,9 23,5 58,8
Export 7,03 25,95 18,46 15,46 26,26 47,3 61,13 54,6 12,9 22,2 53,3
Import 0,02 0,017 0,04 0,35 0,47 0 0,13 1,0 0 2,3 5,5
Sold 7,01 25,93 18,42 15,11 25,79 47,3 60,99 53,6 12,9 20,9 47,8
Kuweitul este al treilea partener comercial al Romaniei in randul tarilor din Golf. In ultimii ani schimburile comerciale bilaterale au cunoscut o evolutie dinamica, marcata de regresul datorat efectelor crizei financiare si a recesiunii mondiale (2007-2010).
Structura exporturilor romanesti este redusa sortimental, bazandu-se pe doua grupe tarifare: produse din fier si otel (tevi, echipamente industriale, structuri metalice) si produse din lemn (cherestea). Alte categorii de produse isi fac loc pe piata kuweitiana, precum: produse alimentare, hartie, produse cosmetice, echipamente electrocasnice, mijloace de transport, confectii, produse chimice.
Importurile din Kuweit sunt extrem de reduse, atat valoric cat si structural si practic nu conteaza in balanta comerciala.
În cadrul cooperării economice bilaterale, firmele româneşti au realizat în Kuweit o serie de lucrări şi livrări, printre care: asistenţă tehnică la repararea, operarea şi întreţinerea unor centrale electrice şi a reţelelor de distribuţie a energiei electrice (Romelectro SA); stingerea incendiilor la sonde de petrol (Rompetrol SA); asistenţă tehnică la întreţinerea şi exploatarea instalaţiilor petroliere din zona Wafra (Petrom SA); lucrări de întreţinere în domeniul mecanic şi al construcţiilor; lucrări de montaj pentru reţeaua de telefonie mobila (Romelectro); construcţiimontaj pentru o fabrică de polietilenă (NUCLEARMONTAJ); conducte de apa în zona industrială Shuaiba (TMUCB); livrare de stâlpi de comunicaţii şi forţă de muncă specializată în instalarea şi punerea în funcţiune a staţiilor GSM; asistenţă medicală la spitalul Al-Rashed şi Dar Al-Shifa (Romconsult); executarea unor noi linii electrice aeriene pentru Ministerul Apei şi Electricităţii din Kuweit (ELECTROMONTAJ în cooperare cu firma kuweitiana RANCH Gen. Trd. and Contr.).
Relatiile economice si comerciale bilaterale cu Uniunea Europeana Kuweitul, ca membru al Consiliului de Cooperare al Golfului (CCG), nu are încheiate acorduri bilaterale cu Uniunea Europeană. Între UE şi GCC există în vigoare Acordul de Cooperare, semnat în anul 1989 şi în fază avansată de negociere, un Acord de Comerţ Liber.
Statul Kuweit a încheiat unele Acorduri bilaterale cu state membre ale UE, referitoare la evitarea dublei impuneri (Franţa, Polonia, Austria, Italia, Germania şi Marea Britanie), promovarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor (Franţa, Belgia, Polonia, Finlanda, Austria, Olanda, Cehia, Germania, Danemarca, Lituania, Slovenia, Malta şi Suedia) şi de cooperare economică şi tehnică (Franţa, Belgia, Polonia, Grecia, Finlanda, Austria, Olanda, Cehia, Cipru, Italia, Danemarca).
In anul 2010 exporturile europene pe piaţa kuweitiană au înregistrat valoarea de 3,77 md EUR, iar importurile 4,13 md EUR, balanţa comerciala fiind deficitara , dar relativ echilibrata.
Ca structură, exporturile UE în Kuweit constau în: mijloace de transport 48,9%, echipamente 13,3%, produse chimice 12,2%, produse agricole 7,6%. Importurile UE din Kuweit sunt constituite din: petrol (92,2%), produse chimice (5,3%) si autovehicule si mijloace de transport (1,5 %).
Mil USD 2007 Pondere (%) 2008 Pondere (%) 2009 Pondere (%) 2010 Pondere (%)
TOTAL IMPORT in Kuweit 20.98 0,0 25.60 0,0 18876 19060
EXPORT UE în Kuweit 6.012,2 28,6 6.712,0 26,21 5175 27,4 5412 28,4
EXPORT RO în Kuweit 61,1 1,01 54,6 0,81 12,9 0,07 22,2 0,11
TOTAL EXPORT din Kuweit 42.563,4 58.500,0 43066 66960
IMPORT in UE din Kuweit 5.229,4 12,3 7.625,8 13,03 3964 9,2 4884 7,3
IMPORT in RO din Kuweit 0,1 0 1,0 0,01 0 0 2,3 0
* pentru un curs mediu USD/EUR afişat de BNR: 1,3686 in anul 2007, de 1.2435 în anul 2008, de 1.39 în anul 2009, de 1.32 în anul 2010.
2. Strategia
Ce trebuie sa stiu inainte de a initia operatiuni comerciale cu parteneri din Statul Kuweit
Cadrul juridic ce reglementeaza activitatile comerciale reprezinta un amestec al codului civil Francez, legislatie egipteana si legea islamica Sharia. Numai companiile kuweitiene inregistrate la Camera de Comert pot importa produse. Un exportator trebuie sa deruleze procedura printr-o firma kuweitiana. Comisionarul importa in numele producatorului, activitate pentru care primeste un comision. Agentii importatori actioneaza ca distribuitori si depozitari. Folosirea unui intermediar regional (adesea din EAU/Dubai) este permisa dar conduce la cresterea preturilor cu amanuntul si scaderea competitivitatii dvs. pe piata kuweitiana.
Infiintarea unei companii
Companiile straine isi pot infiinta reprezentante si pot derula activitati comerciale in statul Kuweit numai in cazul in care 51% din capitalul total al firmei constituite este detinut de o entitate kuweitiana (60% pentru banci, companii de asigurari si firme de plasament investitii). In vederea functionarii, compania nou infiintata are nevoie de o licenta emisa de Ministerul Comertului si Industriei. Pentru alte activitati sunt necesare aprobari ale ministerului de resort. Companiile kuweitiene pot functiona sub urmatoarele forme: pe actiuni (KSC), pe actiuni inchisa (KSCC), cu raspundere limitata (WLL), proprietate unica, parteneriat general si parteneriat limitat.
In situatia in care nu se doreste infiintarea unei reprezentante, companiile straine interesate in promovarea marfurilor proprii in Kuweit, conform legislatiei locale (legea comerciala 15/1960 amendata, legea 34/1964 si legea comerciala 68/1980), sunt nevoite sa desemneze un agent pentru produsele lor. Legislatia comerciala kuweitiana acorda dreptul de reprezentare a firmelor straine doar companiilor kuweitiene, exportul pe aceasta relatie putand fi realizat in trei variante:
– agent comercial: promoveaza produsele/serviciile in numele exportatorului si negociaza, incheie si deruleaza contracte in favoarea exportatorului (conform contractului)
– distribuitor : promoveaza, realizeaza importuri, depoziteaza si distribuie produsele/serviciile exportatorului
– agenti pentru servicii (sponsor) : actioneaza ca reprezentant al firmei straine in vederea semnarii de contracte cu autoritatile guvernamentale kuweitiene
Cu toate acestea, trebuie cunoscut si inteles faptul ca acordarea dreptului exclusiv de desfacere a produselor inseamna limitarea posibilitatilor de promovare si vanzare, interventia in politica comerciala a firmei agent fiind imposibila. Din acest motiv selectia agentului pe piata, reprezinta elementul fundamental de marketing si decizia trebuie foarte bine analizata. In acest sens, se recomanda alegerea agentilor care dispun deja de lanturi de distributie si vanzare, centre de sprijin ale clientului, facilitati de intretinere si reparare. Recomandam firmelor romanesti, incheierea contractelor de agent numai cu includerea unor informatii clare privind teritoriul geografic de vanzare/distributie, produsele si/sau serviciile pe care partenerul le are in sarcina, valabilitatea legala a contractului, comisionul agentului si structura acestuia , legea care guverneaza contractul, clauze de arbitraj, etape si responsabilitati ale ambelor parti si clauze de incheiere a contractului.
Exportul de produse romanesti facut mai degraba printr-un agent regional este mai putin eficient decat cel realizat direct prin agentul kuweitian si adesea aceasta varianta creeaza dificultati suplimentare in distributia produselor pe piata locala
Arbitrajul
De regula, avand in vedere aplicabilitatea legii locale, reglementarea disputelor se face conform legislatiei kuweitiene, ceea ce dezavantajeaza firmele romanesti.
Adesea oamenii de afaceri kuweitieni solicita la incheierea contractului compensatii pentru eventualele investitii si eforturi financiare facute de buna credinta, pentru a promova, vinde si presta servicii in contul exportatorului roman. Aceasta clauza nu se aplica in cazul incheierii contractului datorita nerespectarii obligatiilor contractuale de catre agentul kuweitian. In situatia in care o disputa nu poate fi reglementata amiabil si in contract nu s-a stabilit modalitatea de solutionare, va fi necesara recurgerea la autoritatea locala, care functioneaza conform Legii 38/1980 amendata prin Legea 36/2002 (art 173-188).Sistemul este complex, motiv pentru care consideram ca in situatii de acest tip este necesar sa se faca apel la servicii specializate.
Taxe
La 22 ianuarie, emirul a aprobat legea nr.2/2008 care amendeaza decretul nr.3/1955 referitor la impunerea de taxe in Kuweit. La 20 iulie 2008, Ministerul de Finante a emis normele de aplicare.
Noile reglementari legale prevad:
– se introduce taxa pe profitul net de 15%;
– sunt taxabile sumele ce provin din vanzari, inchirieri, francize, utilizarea titlurilor de proprietate intelectuala, profiturile din vanzarea activelor, veniturilor din acordarea de credite si activitati bursiere directe sau prin fonduri de investitii.
Cu toate acestea, art 13 din normele de aplicare cere ca firmele straine care nu pot fi impozitate in Kuweit datorita aplicarii altor legi sau a Acordului de evitare a dublei impuneri, sa prezinte autoritatii financiare din Kuweit declaratia financiara din care sa rezulte plata taxei din tara de origine.
Noua lege defineste unele elemente disputabile din legea anterioara si clarifica faptul ca “o firma straina care deruleaza afaceri in Kuweit printr-un agent, va fi considerat eligibil pentru taxare”.
Platitorii eligibili de taxe trebuie sa se inregistreze intr-un termen de 30 de zile de la semnarea contractului in Kuweit.
BPCE Kuweit poate furniza la cerere documentele legale in limba engleza, dar sugeram angajarea unor consultanti specializati pentru reglementarea aspectelor financiare in raport cu autoritatile locale, fiind cunoscute dispute juridice pe aceasta tema intre companii straine si Ministerul kuweitian al Finantelor.
Elemente de marketing
Pentru a putea fi competitivi pe piata kuweitiana factorul cheie ramane pretul. Conditiile de plata favorabile (esalonari/transe) si reducerile de preturi sunt instrumente de marketing eficiente pe o piata care este caracterizata de elasticitatea inalta a indicatorului pret/cerere.
Relatia calitate/pret, este determinanta in ocuparea segmentelor respective de piata, remarcandu-se, in ultima perioada, o ofensiva puternica a furnizorilor asiatici in sectorul bunurilor de larg consum, dar si cel industrial.
Schemele de marketing variaza si pot include reduceri de preturi, service gratuit pe o perioada extinsa, cadouri, garantii extinse, inlocuirea produsului uzat cu unul nou cu plata unei diferente (trade-in). Campaniile de reduceri de preturi necesita aprobarea prealabila a Ministerului Comertului si Industriei.
In formarea pretului, trebuie avut in vedere ca la pretul CIF se adauga taxa vamala, comisionul agentului (functie de activitatea desfasurata intre 5-15%), costurile transportului local, costului instalarii/pregatirii personalului.
Cel de-al patrulea element al mix-ului de marketing nu iese din tipicul altor piete din Golf.
Kuweitienii sunt atenti si sensibili la modificarea produsului. Modernizarea si cresterea capacitatilor / calitatilor produsului este de asteptat si de acest progres depinde achizitia de noi produse, evoluate tehnologic.
3. Promovarea
Promovarea exporturilor de produse si servicii pe pietele externe nu este activitate care sa aduca rezultate certe si trebuie considerata ca atare. Succesul pe o piata externa depinde de o multitudine de factori, motiv pentru care promovarea implica resurse umane, financiare si materiale semnificative, fara o garantie a reusitei. In acelasi timp, lipsa unei strategii de export si limitarea la distributia produselor pe piata reduce sansa dezvoltarii in timp a firmei, creste gradul de dependenta si risc si inhiba efortul de modernizare a produsului, elemente care in cele din urma pot conduce la pierderea pietei.
Camera de Comert si Industrie a Statului Kuweit este principala si cea mai puternica organizatie de sprijinire a oamenilor de afaceri. Ea asigura contactele partenerilor straini cu membrii sai, dar sprijinul sau fiind axat pentru organizarea de intruniri cu misiunile economice ce sosesc in Kuweit. Pagina de internet a Camerei de Comert ofera societatilor comerciale exportatorare o serie de informatii utile.
Alaturi de Camera de Comert, in Kuweit exista o serie de asociatii profesionale care reprezinta si sprijina actiunile membrilor sai in plan intern si international. Acestea pot ajuta si exportatorii romani in eforturile lor de identificare a unor parteneri viabili in Statul Kuweit.
Coordonatele principalelor organizatii asociative profesionale sunt:
Kuwait Union for Food Stuff Traders and Manufacturers
P.O. Box (26752) Safat, 13128, tel:2422478, fax: 2422476
Kuwait Banks Union
P.O. Box (1080) Safat 13011 State of Kuwait, tel:2463308, fax:2462072, masarif@ananet.net
Kuwait Industries Union
P.O. box (27517) Safat 13136 State of Kuwait, tel: 2403561, fax:2403568
Union of Drug Importers and Pharmacy Owners
P.O. Box (20002), Safat 13061 State of Kuwait, tel:2421417, fax: 2421417
O baza de date continand principalele firme kuweitiene operationale este Top List.
Expozitii internationale
Desi anumiti manageri considera ca participarea la o manifestare expozitionala trebuie conditionata de rezultatele potentiale si adesea se asteapta ca dupa o astfel de prezenta externa sa obtina contracte substantiale, este evident ca o abordare de acest tip este falsa. Participarea la expozitiile internationale reprezinta unul din cele mai eficiente mijloace de promovare pe o piata externa si in conditii de organizare optime pot aduce rezultate vizibile, elocvente. Totusi, participarea la o expozitie nu este cuantificabila, efectele acesteia fiind vizibile in timp, fara a mai considera si functia de PR in special in cazul firmelor active deja pe piata. Lipsa prezentei ofertei de produse si servicii ulterioara intrarii pe piata respectiva, este extrem de daunatoare. Participarea la expozitiile internationale ofera informatii de piata de o valoare inestimabila, care nu pot fi obtinute pe nici o alta cale.
Principalul organizator local de evenimente promotionale este Kuweit International Fair Co.
(KIF) care detine un numar de opt hale de prezentare. Programul anual de manifestari pentru 2012-2013 ofera exportatorilor romani suficiente oportunitati pentru promovare si campanii de relatii publice.
Pe langa manifestarile organizate la KIF, diverse firme private organizeaza, pe baza unor programe independente, manifestari de anvergura mica si medie in sali disponibile la marile hoteluri. Adesea, aceste manifestari sunt asociate cu conferinte pe tematica respectiva.
Programele de manifestari expozitionale sunt comunicate periodic la Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afacaeri, Directia Promovare Exporturi, unde firmele interesate pot sa obtina detalii suplimentare.
Indiferent de locul si firma organizatoare, participarea la o astfel de manifestare se face dupa aceleasi reguli. Participantii la expozitii sunt rugati sa solicite consultanta de specialitate a Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, Directia Promovare Exporturi.
Odata decizia participarii adoptata, expozantii trebuie sa cunoasca ca materialele de promovare (brosuri, mostre, etc) sunt admise fara taxa vamala in Kuweit, daca sunt ambalate astfel incat sa arate natura promotionala.
Misiuni economice
Misiunea economica ramane un instrument util de promovare a intereselor comerciale pe piata, participarea in grup oferind siguranta, sentimentul de forta comerciala si promotionala. Totusi, misiunile economice au un dezavantaj major, intalnirile de afaceri nu pot fi personalizate. Situatia cea mai favorabila este cand componenta misiunii economice este unitara, bine definita ca sector economic, cu un grad ridicat de complementaritate, oferind partenerilor kuweitieni un pachet complet de solutii intr-un anumit domeniu si optiunea alegerii produselor/serviciilor de interes.
Aceasta abordare ofera si posibilitatea unor rezultate pozitive in organizarea de conferinte / forumuri / seminarii. Este recomandabil ca dupa o astfel de manifestare sa se treaca la organizarea unor intalniri directe separate cu partenerii identificati in cadrul actiunii promotionale.
Nu sustinem si apreciem ca ineficienta, organizarea de misiuni economice constituite din firme care au obiecte de activitate eterogene, asteptarile reprezentantilor romani neputand fi indeplinite din conditii obiective. Solutia pentru astfel de situatii o reprezinta organizarea intalnirilor in spatiile disponibile ale hotelului unde este cazat grupul, cu efecte reduse in ceea ce priveste eficacitatea – intalnirile au loc la nivele manageriale inferioare, discutiile sunt sumare, lipsite de substanta si forta promotionala, nu se pot trage concluzii asupra capacitatii si calitatii partenerului de afaceri.
Avand in vedere ca in Kuweit luarea deciziilor atat la nivelul organizatiilor, organismelor si firmelor de stat, cat si a celor particulare este relativ lenta, recomandam organizatorilor de misiuni economice urmatoarele:
– Transmiterea cu cel putin o luna inainte de data sosirii in Kuweit a componentei finale a delegatiei, prezentarilor in limba engleza a firmelor (o pagina), eventuale dorinte de intalniri cu firme specifice, perioada misiunii economice in Kuweit, detalii privind cazarea, etc;
– Eventualele schimbari in componenta si programul misiunilor economice trebuie comunicate cel mai tarziu, cu o saptamana inaintea sosirii acestora in Kuweit;
– Nu recomandam ca misiunile economice sa fie foarte numeroase si componenta delegatilor sa fie pe profiluri diferite. Acest lucru poate crea dificultati in prezenta partenerilor kuweitieni in cadrul seminariilor si forumurilor de afaceri;
– Recomandam ca pachetul logistic convenit de o firma romaneasca de turism care are corespondent in Kuweit sa includa: cazare, transport intern, preluare/conducere aeroport, vizite diverse obiective. Organizarea deplasarilor interne trebuiesc facute pe tarif/zi si nu pe un anumit numar de curse, oricand putand aparea modificari de program care implica deplasari cu autocarul. In cazul in care se solicita sprijinul/cooperarea BPCE Kuweit, este bine ca pachetul logistic sa fie comunicat din timp pentru eventuale comentarii;
– Limba de negociere este in general engleza, dar se pot intalni cazuri in care interlocutorul nu vorbeste decat limba araba.
Delegatii individuale
Raman cele mai eficiente mijloace de promovare a intereselor comerciale pe piata kuweitiana. Delegatia
individuala poate fi pregatita cu mare atentie si in detaliu cu suficient timp inainte, evitand improvizatiile si solutiile aparente. Intalnirile se desfasoara, de regula, la sediul firmelor partenere, ceea ce asigura o confidentialitate apreciata de partenerii kuweitieni, spre deosebire de misiunile economice unde intalnirile au loc in grup de ambele parti. De obicei, o delegatie individuala se incadreaza in maxim patru zile, absolut necesare intalnirii partenerilor locali si solutionarii aspectelor comune privind cooperarea dintre cele doua firme.
In situatia ca aveti deja un agent pe piata desemnat, este bine sa-l informati din timp asupra sosirii dvs. in Kuweit si obiectivelor pe care le urmariti. Cu acest prilej este recomandat ca pe langa discutiile si vizitele la locatiile firmei agent, sa fie programate de catre agent si intalniri la clientii importanti. Acestea pot aduce informatii importante pentru dezvoltarea produsului/serviciului dvs., solutionarea unor probleme de calitate, identificarea de noi oportunitati si comenzi.
In cazul in care nu aveti un agent pe piata, pregatirea delegatiei include realizarea unui program de intalniri. Este necesara identificarea unor firme care sa corespunda profilului cautat (aceasta include nu
numai obiectul de activitate ci si marimea firmei, pozitia pe piata, capacitatile promotionale si disponibilitatea pentru cooperare), care apoi vor fi contactate la sediul acestora unde vor avea loc discutii individuale.
Contractele personale periodice asigura soliditatea relatiei si continuitatea exporturilor.
Reclama
Promovarea in Kuweit este o chestiune dificila. Reclama in presa scrisa este un instrument de comunicare eficient, dar scump, care acopera 40% din piata reclamelor. Panourile fixe si mobile reprezinta 30% din piata, alte optiuni fiind reclama pe posturile radio si pe cele 13 statii TV. Se mai utilizeaza si marketingul direct prin e-mail sau insertii publicitare scrise. In Kuweit apar opt cotidiene, din care cinci in limba araba şi trei în limba engleza.
Principalele publicatii scrise ce apar in Kuweit sunt: Al Ektesadia Al Jadida, Al Qabas , Al Rai Al Aam , Al Seyassah , Al Taleea , Al Watan , Arab Times , Daily Star, Kuwait Times, ultimile trei in limba engleza.
Posturile de televiziune sunt: Kuwaiti TV (publica, opereaza trei retele si un canal prin satelit), AlRai – post privat, emite prin satelit si Flash TV – privat. In Kuweit functioneaza doua posture radio Radio Kuwait engleza /araba si Marina FM – privat, muzica.
4. Exportul
Oportunitati pentru societatile comerciale romanesti
Piata kuweitiana ofera bune oportunitati pentru exportul de produse si servicii romanesti, in special considerand unele avantaje comparative cu alte piete regionale sau mondiale. Pe langa relative proximitate geografica care nu pune dificultati majore in transportul marfurilor catre Golful Persic, piata kuweitiana are avantajul existentei de lichiditati si risc mic de neplata. Cu toate acestea, piata kuweitiana nu este foarte facila, exportul necesitand eforturi sustinute de promovare.
Analizand si structura economiei romanesti, rezulta ca urmatoarele grupe de produse ofera oportunitati maxime de valorificare pentru firmele romanesti:
– Autoturisme si mijloace de transport
– Materiale si servicii de constructii
– Medicamente si produse cosmetice
– Produse din fier si otel
– Produse alimentare
– Echipamente pentru industria energetica
– Echipamente pentru industria petrolului si gazelor naturale
– La nivel sectorial analizand programele kuweitiene de dezvoltare, rezulta ca urmatoarele sectoare ofera oportunitati maxime de valorificare pentru exportatorii romani datorita existentei unor planuri majore de expansiune in proiecte sectoriale:
– sectorul petrol si gaz (explorare, exploatare, transport, prelucrare)
– constructii
– protectia mediului
De asemenea, trebuie avut in vedere ca pozitia geografica a Kuweitului il recomanda ca poarta naturala spre sudul Irakului – zona Basra, oportunitate pe care comerciantii kuweitieni vor sa o speculeze in parteneriat cu firme straine.
In privinta serviciilor cu potential de export se inscriu serviciile de management contractual si resurse umane calificate in sectorul medical, cosmetica, hotelier, industrie petroliera si industrie petrochimica.
Derularea operatiunilor
De indata ce a fost stabilita o relatie contractuala cu partenerul kuweitian, exportatorul roman trebuie sa acorde intregul sprijin in ceea ce priveste informatiile tehnice si materialele de promovare. Acestea trebuie sa contina numele si adresa reprezentantului/distribuitorului local. O practica uzuala este ca exportatorul sa invite reprezentantul/agentul in tara sa anual pentru pregatire tehnica si comerciala. De asemenea agentul si exportatorul trebuie sa faca vizite periodice la clienti avand in vedere importanta contactului personal.
Cel mai folosit sistem de plata al exportatorilor este acreditivul bancar, transferul realizandu-se practic, in orice valuta convertibila, plati partiale, vanzari pe credit pe baza de comision, cecuri si cambii.
Exportul de produse romanesti
Reglementarea importurilor se face in baza legii 43/1964 si amendamentelor sale, care prevede necesitatea existentei licentelor pentru importuri si inregistrarea firmelor care realizeaza aceste operatiuni.
Statul Kuweit este membru al Consiliului de Cooperare al Golfului (CCG) in cadrul caruia functioneaza uniunea vamala care functioneaza pe baza legii vamale unificate si a tarifului vamal unic. Acesta stabileste ca taxele vamale sunt nominale, fixate la 5% din valoarea CIF pentru majoritatea produselor importate din afara uniunii si 0% in cadrul pietei CCG.
Exceptie de la taxa vamala de 5% fac tigarile la care taxele vamale se ridica la 100%. Nu exista restrictii locale la import, referitoare la cantitatea, cotele sau existenta unor licente pentru produsele de import. Produsele trebuie insa, sa se alinieze standardelor kuweitiene. Sunt interzise activitatile comerciale cu Statul Israel.
Pentru a beneficia de origine CCG, valoarea adaugata in procesul de productie aferent, desfasurat pe teritoriul statului arab respectiv, trebuie sa reprezinte minim 40% din pretul CIF si cel putin 51% din capitalul firmei sa fie detinut de un cetatean cu nationalitate CCG.
Taxele vamale se achita in moneda locala. Nu se percepe taxa pe valoarea adaugata.
Importurile temporare se fac numai in baza unei garantii care se elibereaza importatorului dupa realizarea re-exportului.
Importuri interzise
In statul Kuwait sunt interzise produsele din carne de porc, drogurile, bauturi alcoolice, produsele ce contin alcool, masini pentru jocuri de noroc si materiale pornografice.
Licentele de import
Licenta este valabila pentru un an si permite realizarea de importuri multiple. Pentru utilaje si echipamente industriale sunt necesare licente de import emise de comisia de dezvoltare industriala din subordinea Ministerului Comertului si Industriei. Licente specifice sunt emise de diverse ministere si agentii pentru produse precum: arme, explozibili, substante farmaceutice si animale exotice/salbatice, pietre pretioase. Licenta se obtine anterior efectuarii exportului.
Documentele necesare pentru realizarea importurilor in Statul Kuweit includ: facture comerciala, certificatul de origine, lista de ambalare si documentul de transport (B/L sau AWB).
Alte documente suplimentare pot fi cerute. Avand in vedere regimul de import kuweitian, este foarte important ca pe toate documentele sa apara numele agentului (nationalitate kuweitiana) in calitate de importator.
Pentru anumite produse sunt solicitate documente speciale precum: certificatul de sanatate veterinara, certificatul fitosanitar, certificat sanitar de dezinfectie, certificat alimentar (atesta continutul – nu contine cyclamate, bacterii sau alti agenti patogeni), certificat de libera vanzare (se comercializeaza liber in tara exportatoare).
Se solicita, de regula, ca Certificatul de origine care insoteste marfurile exportate in Kuweit, sa fie certificat de Ambasada Statului Kuweit din Romania urmand ca importatorul sa certifice respectivul document pe plan local, la MAE kuweitian.
Certificatul de conformitate
Pentru anumite produse, exportatorii trebuie sa dovedeasca conformitatea produselor lor cu standardele si specificatiile impuse de legislatia kuweitiana. In aceste sens exportatorul va obtine un document emis de o companie terta internationala autorizata de Autoritatea Publica pentru Industrie – Public Authority for Industry, P.O.box (4960) Safat 13047 State of Kuwait, tel: 4318240, 4318721, kar@pai.gov.kw , industry@pai.gov.kw
Documente suplimentare sunt solicitate pentru importurile de produse alimentare, carne si produse din carne de pui, vaca, ovine si peste, animale vii, medicamente, si produse inflamabile.
Asupra cerintelor suplimentare privind documentatia de export trebuiesc luate masurile necesare inainte de realizarea operatiunii in stransa colaborare cu importatorul.
Statul Kuweit aplica acordul OMC privind valoarea vamala din 1 ianuarie 2001, acceptand 5 metode pentru determinarea acesteia: valoarea de tranzactie, valoarea de tranzactie a marfurilor identice sau similare, valoarea FOB sau valoarea CIF.
Importatorii trebuie sa obtina in fiecare an o licenta de la Ministerul Comertului si Industriei si firma locala trebuie sa fie inregistrata la Ministerul Industriei si Comertului si Camera de Comert si Industrie a Kuweitului.
Bunurile exportate in Kuweit, conform legislatiei locale, trebuie sa includa eticheta si instructiunile de utilizare in limba araba. Ambalajele ce contin produsele importate, trebuiesc marcate astfel incat sa rezulte tara de origine si toate detaliile din documentatia de expeditie.
Produsele chimice, farmaceutice si alimentare necesita etichete speciale.
Bariere netarifare in relatia cu Romania
La data redactarii Indrumarului, erau in vigoare :
– Decizia nr 181/07.02.2001, semnata de ministrul muncii si pentru probleme sociale, care conform art. 1 interzice importul in Kuweit de carne de vaca proaspata sau congelata si a derivatelor din acestea, originare din Uniunea Europeana, pe o perioada nelimitata.
Decizia s-a bazat pe: Legile nr 43/1964 privind importurile de marfuri si nr 20/1976 privind relatiile comerciale.
– Decizia nr 51/2001 semnata de presedintele consiliului de administratie a Autoritatii Publice pentru Agricultura si Resurse Piscicole (APARP), prin care, conform art 1, se interzice importul in Kuweit de animale domestice rumegatoare (ruminants) din Europa, pana la adoptarea unei noi decizii. Decizia s-a bazat pe: Legile nr 94/1983 , nr 2/1999, decizia APARP nr 10/1985, regulile comune ale Consiliului de Cooperare al Golfului (CCG), hotararea consiliului de administratie al APARP nr 132/1992 si Rapoartele
Organizatiei Internationale pentru Sanatate Animala (OIE) privind cazurile de encefalopatie bovina spongiforma (EBS).
– Prin decizia nr 340/26.10.2005, semnata de ministrul comertului si industriei – dl. Abdul Rahman Al Taweel, conform art. 1, se interzice importul in Kuweit de orice fel de carne de pasare, proaspata sau congelata si toate derivatele din aceasta, cu exceptia celor prelucrate termic la o temeperatura mai mare de 70 grade Celsius, originare din Turcia si Romania. Decizia s-a bazat pe: Legile nr. 43/1964 privind importurile de marfuri, Legea nr 20/1976 privind relatiile comerciale, Legea nr 10/1979 privind controlul produselor si preturile la produse si Recomandarea Comitetului de Protectie nr 14/18.10.2005.
Recomandam exportaorilor romani sa verifice periodic, anterior initierii procedurii de export baza de date a Uniunii Europene privind barierele tarifare si netarifare.
Zone economice libere/ Depozite
Zona kuweitiana de comert liber este localizata in portul Shuwaikh si permite desfasurarea de activitati libere industriale, de comert si servicii. Activitatile se desfasoara in Zona Libera conform Legii 26/1995. In mod diferit fata de scopul zonelor libere in alte tari, oamenii de afaceri kuweitieni au folosit Zona Libera cu predilectie pentru locatia birourilor si a unor magazine de prezentare, in zona functionand chiar un hotel, si intr-o mica masura pentru constructia de depozite de materiale si capacitati de productie.
Cooperarea economica
Contractele de cooperare economica se adjudeca prin licitatii organizate de Comitetul Central pentru Licitatii pentru ministere si companii publice care sunt deschise pentru toti operatorii economici (internationale) sau contractorii kuweitieni ce sunt membri ai Camerei de Comert si Industrie a Statului Kuweit (locale). Licitatiile organizate de stat se fac in baza legilor 37/1964, 18/1970 si 81/1977 si contribuie majoritar la realizarea importului si genereaza baza activitatilor comerciale a firmelor kuweitiene private. Toate acvtivitatile privind licitatiile publice precum: anunturile, invitatiile de precalificare, intalnirile anterioare licitatiei, amendamentele la conditii si specificatii sunt publicate in gazeta oficiala.
Pentru mai multe detalii cei interesati se pot adresa la Central Tender Committee, Kuwait , P.O. Box 1070, 13011 Safat, Kuwait. Tel.: 2401200 (5 lines); Telefax: 2416574
Participarea operatorilor economici straini la majoritatea licitatiilor internationale organizate de firme sau institutii ale statului, se realizeaza in baza precalificarii anterioare a respectivei companii, pe lista furnizorilor aprobati, operatiune efectuata de agentul local de reprezentare.
Procesul de precalificare a firmelor straine constituie baza angrenarii in competitiile comerciale locale, permitand participarea ulterioara la licitatiile internationale.
Licitatiile organizate de stat, contribuie majoritar la alcatuirea si realizarea importului kuweitian si genereaza baza activitatilor comerciale a firmelor autohtone private.
Prin urmare, operatorii economici romani interesati in promovarea produselor proprii pe aceasta relatie, trebuie sa identifice in prealabil un partener local, procesul de precalificare durand minim 6 luni. In vederea precalificarii, firma romaneasca trebuie sa prezinte un set standard de documente prin care sa fie evidentiate capacitatile si performantele acesteia, in special experienta in proiecte similare, capacitatile tehnice si puterea financiara. Pentru participarea la licitatii, ofertele sunt transmise agentului local in conformitate cu cerintele din caietul de sarcini. Odata cu transmiterea ofertei comerciale si tehnice trebuie reglementata si problema garantiei de participare, care de regula este intre 2,5 si 5% din valoarea ofertei. Castigatorul licitatiei care nu semneaza contractul va pierde garantia de participare, in timp de licitatorii care nu au castigat isi pot obtine garantia de participare. La semnarea contractului compania castigatoare va depune o garantie de buna executie, de regula in valoare de 10% din valoarea contractului.
Licitatiile sunt de regula adjudecate pe baza criteriului pretului cel mai scazut, cu indeplinirea conditiilor tehnice minime conform specificatiei. In cadrul achizitiilor guvernamentale se acorda o preferinta de 10% aplicata pretului din oferta, in favoarea firmelor kuweitiene. In cadrul contractelor de constructii contractorul poate primi un avans de 10% din valoarea totala a contractului care va fi dedusa din platile ulterioare in conformitate cu etapele de realizare a obiectivului. Toate contractele contin clauze de penalitate pentru intarzieri si defecte de calitate.
O problema cu care se confrunta exportatorii romani pe aceasta relatie, este constituita de necesitatea emiterii unor garantii bancare cu valoare mare (bid-bond, performance-bond), in cadrul participarii la licitatiile unor proiecte pe termen mediu. Desi, se poate negocia cu agentul local acoperirea bid-bond-ul, totusi contractorul roman trebuie sa acopere minimum 50% din garantia de buna executie care se ridica, de multe ori la valori cuprinse intre 500.000 – 1,5 mil. USD.
Programul Offset
Programul offset este o forma de barter prin care companiile transnationale ce obtin contracte de furnizare produse si/sau servicii de valoare mare sa realizeze scheme investitionale in folosul statului Kuweit ca o conditie premergatoare a adjudecarii contractului.
Orice contractor extern care a adjudecat un contract de furnizare catre guvernul kuweitian pentru sectorul aparare sau securitate (Ministerul Apararii, Ministerul de Interne, Garda Nationala sau similar) si a carei valoare totala este egala sau mai mare de 3 mil.KWD sau pentru sector civil (fara legatura cu apararea sau securitatea) si a carui valoare totala este egala sau mai mare de 10 mil.KWD, devine eligibil pentru obligatii offset.
Valoarea obligatiei offset este de 35% din valoarea totala a contractului.
Se pot face deduceri ale valorii obligatiei pentru:
– Valoarea subcontractelor acordate unor companii kuweitiene, cu responsabilitati clare in contractul de furnizare;
– Valoarea marfurilor si/sau serviciilor procurate din Kuweit, predifinite in contractul de furnizare;
– Valoarea echivalenta procentuala cu participarea unei entitati legale kuweitiene ca parte a unei joint-venture care a adjudecat un contract de furnizare (rata nu va scadea sub 30%).
Proiectele offset sunt “directe”, caz in care furnizorul extern asista guvernul Kuwitian printr-un mecanism precum furnizare tehnologie si/sau coproductie si “indirecte” in cazul in care contractorul extern asista guvernul kuweitian la dezvoltarea sectorului privat prin participarea unui alt partener extern.
Guvernul Kuweitian a desemnat National Offset Company (NOC) ca structura organizational legala sa aplice si sa monitorizeze orice proiect offset. Detalii complete privind modul de functionare a programelor offset sunt disponibile pe pagina de internet a NOC.
5. Practic
Cum ajung/plec in/din Kuweit
Cetatenii romani pot intra pe teritoriul kuweitian numai in baza unei vize de intrare. Aceasta se poate obtine de la Ambasada Statului Kuweit in Romania, prin hotelul care asigura cazarea sau prin agentul local (sponsor). Din punct de vedere practic, fiecare modalitate are avantajele si dezavantajele sale.
Principala poarta de acces in Statul Kuweit este Aeroportul International Kuweit, distanta dintre
cele doua tari facand improbabil accesul pe cale terestra sau maritima. Deoarece compania nationala TAROM nu are o cursa directa pe aceasta destinatie, de regula se utilizeaza rutele cu tranzit prin Istanbul, Dubai, Atena sau Damasc.
In Kuweit este interzisa prin lege posesia de droguri (pentru detinerea de droguri se aplica pedeapsa cu moartea prin spanzurare), bauturi alcoolice, carne si produse din porc, materiale, ziare, reviste, casete, etc, ce contin fotografii/imagini cu continut sexual sau pornografic. In caz contrar acestia vor fi arestati si se vor supune rigorii legilor, care sunt foarte aspre.
Stationarea in Kuweit peste limita legala admisa de viza, se pedepseste cu o amenda consistenta la iesirea din tara (calculata pe fiecare zi de sedere peste limita prevazuta).
Cum ma comport in Kuweit
Kuweitienii apreciaza varsta, aspectul ingrijit, imbracamintea decenta. Purtati cravata si daca este nevoie costum.
A da mici cadouri oamenilor de afaceri kuweitieni este apreciat. Acesta nu trebuie sa fie scump si nici sa fie stanjenitor. Cel mai bine este sa aiba o semnificatie, fie legata de firma sau de tara de origine.
In cazul intalnirii cu un oficial guvernamental adresati-va cu titlul exact. Acestia sunt mandri de pozitia lor si asteapta un anumit grad de formalism. Nu se recomanda nici exagerarea care poate induce sentimentul de insulta.
Desi in Kuweit femeile au castigat dreptul electoral, conform preceptelor religioase ele nu se bucura de egalitate sociala cu barbatii. Din acest motiv, daca se impune ca femeie de afaceri sa va deplasati in Kuweit, nu trebuie sa atrageti atentia, sa nu exagerati in comportament si sa purtati imbracaminte modesta, neprovocatoare. In general, femeia este in siguranta in Kuweit, dar recomandam adoptarea de masuri preventive: a nu umbla neinsotite si a nu accepta invitatii ale unor persoane straine. Cel mai sigur este sa observati imprejurul dvs. si sa va conformati comportamentului celorlalte femei.
Totusi, in ultima perioada se constata intensificarea agresiunilor fizice, furturilor si crimelor in Kuweit, motiv pentru care recomandam adoptarea de masuri minime preventive: evitati orice fel de grupare sociala care se manifesta zgomotos si cu semne evidente de violenta, nu umblati singur/a, nu urcati in autoturisme nemarcate cu semne clare ale autoritatii, daca sunteti retinuti sunati imediat un coleg/prieten sau la hotel. Evitati sa calatoriti in apropiere de frontiera Nordica (spre Irak). Nu recomandam sub nici o forma calatoria in aceasta zona, chiar daca conditiile de securitate s-au imbunatatit in zona sudica a Irakului.
Intalnirea cu un om de afaceri
Oamenii de afaceri kuweitieni vorbesc de regula limba engleza.
Prima intalnire cu un om de afaceri kuweitian este formala. Se incepe cu o cafea sau un ceai si o discutie usoara, chiar si atunci cand timpul alocat este limitat. Dupa primele amabilitati, schimbati cartile de vizita. Daca nu primiti una, cereti in mod explicit.
In cele din urma tema discutiei va fi abordata natural, de la sine. Daca nu exista restrictii temporale, discutia se poate prelungi, adesea in conversatii sociale. Tema principala (de afaceri) trebuie explicata principial, eventual cu sprijinul unui intermediar local care intelege bine limba dumneavoastra. La incheierea intalnirii de afaceri faceti o recapitulare si stabiliti punctele cheie.
Programele de intalniri, persoanele implicate si responsabilitatile trebuiesc clar stabilite. Cu alte cuvinte legati progresul actiunii de persoane, locuri si momente temporale. Altfel, este foarte probabil ca odata incheiata discutia, afacerea dvs. sa dispara si din mintea partenerului, pentru totdeauna. Pentru finalizarea, intr-un sens sau altul a intalnirilor anteriorare, se impune ca dvs. Sa fiti primul care sa va respectati obligatiile asumate dar, in acelasi timp, sa reamintiti, in termeni protocolari, partenerului kuweitian despre obligatiile sale convenite de comun acord, avertizandu-l despre lipsa de rezultate concrete a tratativelor.
Daca v-ati propus sa derulati afaceri cu oameni de afaceri din Kuweit, trebuie sa invatati sa aveti rabdare. Este bine ca dvs. sa respectati orele de intalnire, dar nu va asteptati ca si partenerul sa fie punctual. Este posibil ca alte activitati sa fi intervenit si o modificare de program sa-l fi retinut.
De asemenea, trebuie sa stiti ca determinarea si insistenta dumneavoastra raman elemente fundamentale pentru reusita unui proiect economic sau comercial comun. Este esential de inteles
ca modelul cultural al oamenilor de afaceri kuweitieni pune accent pe maximizarea profitului si mai putin pe aspecte tehnice sau manageriale.
Este preferabil sa nu manifestati excese de personalitate solicitand alcool sau carne de porc in localurile din Kuweit – importurile sunt interzise. Nu incercati sa faceti prozeliti in Kuweit.
Vineri si sambata sunt zile nelucratoare in Kuweit. Intalnirile de afaceri se stabilesc de regula in intervalul 10.00 – 14.00 de duminica pana joi. Seara poate fi stabilita o intalnire de discutii la restaurant. Institutiile publice lucreaza oficial in intervalul 8.00 – 15.00, dar in practica, intervalul de lucru este 9.00-14.00.
Vizita partenerului in tara noastra
In conformitate cu reglementarile legale in vigoare, orice cetatean strain, partener de afaceri, are nevoie de viza de intrare de scurta sedere cu scop de afaceri. Este de mentionat ca legislatia privind acordarea vizei cuprinde mai multe spete, motiv pentru care este necesar fie consultata pagina de specialitate a Ministerului Afacerilor Externe.
Date utile
Ziua naţională: 25 februarie – aniversarea proclamării independenţei de stat (1961).
Ziua eliberarii: 26 februarie – data eliberării Kuweitului de sub ocupaţia irakiană (1991).
Anul nou islamic: 7 decembrie
Ziua Profetului Mohamed: 27 februarie
Al-Isra Wa Miraj: 9 iulie
Bara’ah : 26 iulie
Ramadan: 12 august – 9 septembrie (Atentie ! restrictii aplicabile si strainilor prezenti pe teritoriul
statelor islamice. Nerespectarea lor implica pedepse severe)
Eid Al-Fitr: 10 septembrie
Eid Al-Adha: 17 noiembrie
Ashura: 16 decembrie
Atentie ! Datele exacte sunt stabilite in conformitate cu pozitia lunii, datele sarbatorilor trebuiesc
bine verificate pentru a nu va deplasa in Kuweit in periodele respective.
Adrese utile
AMBASADA ROMANIEI
KUWAIT, KEIFAN, AREA 4 MINA STREET, HOUSE 34
Tel: 00965-24849485 , 00965-24845079
Fax:00965-24848929
E-mail: ambsa@kems.net
Ambasador: Vasile Sofineti
BIROUL de PROMOVARE COMERCIAL – ECONOMICA – KUWEIT
TEL: 00965- 24842126
Fax: 00965 – 24842126
E-mail: romaniatradeoffice@gmail.com
Website: http://romaniatradeoffice.googlepages.com/home
Activitate suspendata temporar
AMBASADA STATULUI KUWAIT ÎN ROMÂNIA
Cancelaria: Str. Louis Blank, nr.19A-19B, Sector 1, Bucureºti
Telefon: (+021)230.99.80; 230.99.85; 230.99.90
Fax: (+021)2230.99.92
E-mail: kuwaitstampa@tiscalinet.it
Website: www.Kuwaitembassy.ro
Program de lucru: luni-vineri: 9.00-15.00
Ambasador: Yaqoub Yousef AL-ATEEQI
KUWAIT CHAMBER OF COMMERCE & INDUSTRY
P.O. Box No. 775 Safat 13008, Kuwait
Tel.: + 965 – 1805.580 Ext. 556/558/559
Fax: + 965 – 2240.41.10; 2243.38.58; 2241.09.80
E-mail: KCCI@kcci.org.kw
MINISTERUL COMUNICATIILOR
MINISTERUL FINANTELOR
MINISTERUL INFORMATIILOR
MINISTERUL PLANIFICARII
AUTORITATEA KUWEITIANA DE INVESTITII
BANCA CENTRALA A KUWEITULUI
CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE A KUWEITULUI
Datele statistice utilizate in acest ghid au ca sursa: EUROSTAT, DG TRADE, EIU, CIA World Factbook, Zawya precum si alte surse apreciate drept credibile.
Ghidul a fost complet re-editat la data de 15.03.2012 de Corneliu Diaconita, referent MECMA.
Desi informatiile prezente in acest ghid de afaceri sunt dupa cunostinta noastra actuale si veridice, ele
au numai caracter general. Oricand sunteti in dubiu, rugam verificati informatiile existente.
Deoarece informatiile prezentate nu au ca scop inlocuirea documentarii detaliate sau exercitarea unei evaluari de specialitate, firmele romanesti trebuie sa verifice acuratetea acestora inainte de angajarea in operatiuni comerciale si/sau financiare cu parteneri kuweitieni.
BPCE Kuweit si MECMA nu-si asuma nici o responsabilitate fata de pierderi materiale sau de alta natura, directe sau indirecte, rezultate din utilizarea informatiilor prezentate in acest ghid. Ele nu inlocuiesc serviciile de specialitate oferite de firmele de consultanta juridica si finanicara.